تاریخ: ۱۲ آذر ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۹:۴۶
بازدید: ۲۴۶
کد خبر: ۷۰۲۱۰
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
جزئیات سایت فروش اموال بانک‌ها (فام) بررسی شد

عرضه مجازی املاک مازاد بانکی

می متالز - بررسی‌ها نشان می‌دهد سایت فروش اموال مازاد بانک‌ها با عنوان نام اختصاری فام شروع به کار کرده است. این سایت اطلاعات جالبی درباره فروش املاک بانک‌ها در اختیار مخاطبان قرار می‌دهد و قیمت‌های کارشناسی ارائه‌شده با توجه به آمارهای متوسط منطقه براساس آمار بانک مرکزی، کمتر بوده است.
عرضه مجازی املاک مازاد بانکی

به گزارش می متالز،البته به نظر می‌رسد که این قیمت کارشناسی، قیمت حداقلی بانک‌ها بوده است؛ زیرا قیمت برخی از فایل‌ها کمتر از سطح قیمت منطقه است. مطابق بررسی‌ها، برای درخواست خرید می‌توان به پایگاه اینترنتی این سایت رفت و پس از ثبت‌نام درخواست خرید این املاک را ارائه کرد.

 

فروش اموال مازاد ۱۸ بانک

در ابتدای هفته گذشته، سامانه اموال مازاد بانک‌ها به‌منظور ثبت اموال و دارایی‌های راکد و مازاد شبکه بانکی کشور رونمایی شد. آن‌طور که اعلام شده در این سامانه اطلاعات مربوط به اموال مازاد ۱۸ بانک دولتی و خصوصی وجود دارد و مهم‌ترین هدف آن ایجاد شفافیت و تعیین دقیق مشخصات املاک در اختیار بانک‌ها برای اطلاع‌رسانی به سرمایه‌گذاران و مردم است. مسوولان اقتصادی عنوان کردند که راه‌اندازی این سامانه در راستای اصلاح نظام بانکی صورت می‌گیرد که یکی از عوامل ناترازی بانک‌ها، مطالبات غیرجاری و اموال مازاد بانک‌ها است. به گفته مسوولان، درآمد فروش اموال مازاد بانک‌ها صرف افزایش سرمایه آنها می‌شود. بر این اساس، تسهیل دسترسی مردم به اطلاعات املاک قابل واگذاری بانک‌ها و تسهیل فرآیند فروش و مزایده‌های برخط، از ویژگی‌ها و اهداف سامانه اموال مازاد بانک‌ها است که درخواست‌های خرید این اموال از طریق شرکت فروش اموال مازاد بانک‌ها موسوم به فام پیگیری می‌شود. این سامانه به آدرس www.fam-bank.com در دسترس عموم قرار گرفته است.  در این سایت که با عنوان فام مشاهده می‌شود، گزینه‌هایی نظیر مزایده آنلاین، خرید پاکت مزایده، مزایده جاری و... وجود دارد. برای اینکه فردی بخواهد وارد این شرایط شود، باید وارد شود و ثبت‌نام کند. در بخش دیگری از این سایت نیز مشخصات فام بانک به تصویر کشیده شده است. برای خرید این املاک باید در مزایده شرکت کرد و جزئیات این مزایده در پایگاه فام منتشر شده است. در بخش دیگری از این پایگاه، اطلاعات درباره این شرکت منتشر شده است.براساس اطلاعات این پایگاه، شرکت فروش اموال مازاد بانک‌ها (فام) براساس مصوبه هیات محترم وزیران و تحت نظارت وزارت امور اقتصادی و دارایی و بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و مشارکت و سهم ۱۰ بانک دولتی کشور در تاریخ ۳/ ۹/ ۱۳۸۷ فعالیت خود را آغاز کرده است. این شرکت افتخار دارد با بهره‌گیری از کادری متخصص و مجرب در تهران و استان‌ها در زمینه‌های مختلف ملکی از جمله کارشناسی (توسط کارشناسان رسمی دادگستری)، آماده‌سازی، اخذ استعلامات، بازاریابی (از طریق جراید، اینترنت، پیامک، پلاکارد و...)، برگزاری مزایده (با شرایط نقد و اقساط)، عقد قرارداد، تحویل ملک، تهیه مقدمات انتقال سند و نهایتا انتقال سند به نام خریداران، خدماتی متمایز و کیفیتی برتر به سیستم بانکی کشور ارائه کند. همچنین با عنایت به اخذ مجوزهای لازم و تکمیل اساسنامه این شرکت در راستای فروش اموال منقول و غیر‌منقول بانک‌ها، این امکان و آمادگی را نیز دارد تا درخصوص فروش کلیه اموال (اعم از منقول و غیر‌منقول) متعلق به تمام اشخاص حقوقی، دولتی و غیر‌دولتی شامل وزارتخانه‌ها، سازمان‌ها، نهادها، شرکت‌ها و... اقدامات و عملیات اجرایی را به انجام برساند.

 

عرضه ۱۰ هزار ملک

شعاری که در این سایت عنوان شده این است که «ما بیش از ۱۰ هزار ملک برای شما داریم.» در این سایت، اطلاعات املاک مازاد بانک‌ها براساس چند شاخص دسته‌بندی شده است. در این خصوص می‌توان از لحاظ کاربری مشخص کرد که افراد به‌دنبال چه نوع املاکی هستند که دسته‌بندی‌هایی نظیر مسکونی، تجاری، صنعتی، کشاورزی، فرهنگی، ورزشی، اداری و... وجود دارد. همچنین در بخش دیگری از این سایت نوع ملک را مشخص کرده است که براساس آن این املاک به انواع زمین، ساختمان، آپارتمان، کارخانه و... دسته‌بندی شده است. در بخش دیگری از این سایت نیز اموال براساس آخرین وضعیت تصرف به تصویر کشیده شده است.در بخش دیگری از این دسته‌بندی می‌توان استان، شهر و حتی آدرس مدنظر را مشخص کرد. همچنین در یک دسته‌بندی نیز می‌توانید قیمت املاک را تا ۵۰۰ میلیون تومان، یک میلیارد تا ۱۰ میلیارد تومان و بیشتر از آن نیز مشخص کرد. البته به‌نظر می‌رسد که این سایت نیز هنوز مشکلاتی دارد؛ به‌عنوان مثال اگر در شهر تهران، در جست و جوی آپارتمان با قیمت بیشتر از ۱۰ میلیارد تومان ثبت کنید، برخی آپارتمان‌های کمتر از این قیمت را نیز منتشر می‌کند. یا اینکه اگر شهر تهران، انتخاب شود، آمار شهرهای دیگر نیز لیست خواهد شد.

 

لیست قیمت‌های کارشناسی در پایتخت

در قسمت جست‌وجوی املاک آپارتمانی بانک‌ها، برخی از این املاک با قیمت کارشناسی عنوان شده که برخی از این آپارتمان‌ها زیر قیمت منطقه است. به‌عنوان مثال یک آپارتمان ۷۲ متری در افسریه با قیمت کارشناسی ۴۷۵ میلیون تومان گزارش شده است. این آپارتمان که در طبقه دوم قرار دارد، با این قیمت، متری ۶ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان گزارش شده است. البته سن این ساختمان در این گزارش عنوان نشده است؛ اما به نظر می‌رسد که قیمت آن نسبت به متوسط منطقه کمتر باشد. به گزارش بانک مرکزی، در آبان ماه سال جاری متوسط قیمت آپارتمان در منطقه ۱۵ به میزان ۷ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان گزارش شده است.به‌عنوان یک گزینه دیگر، یک ملک در منطقه شهران با قیمت ۶۸۵ میلیون تومان گزارش شده است. متراژ این ملک ۶۲ متر است و در توضیحات این ملک عنوان شده است: «با عنایت به مجوز هیات مدیره بانک به‌عنوان مامورسرای بانک استفاده می‌شود.» با توجه به این توضیحات قیمت هر متر از این آپارتمان به میزان ۱۱ میلیون تومان گزارش شده است. این در حالی است که براساس گزارش بانک مرکزی قیمت هر متر مربع آپارتمان در منطقه ۵ به میزان ۱۴ میلیون و ۸۰۰هزار تومان ارزش‌گذاری شده است. همچنین در این بررسی‌ها ملکی در حوالی میدان هفت تیر به میزان ۲۲۰ میلیون تومان گزارش شده است که دارای متراژ ۵۱ متری است. بنابراین قیمت هر متر مربع از این آپارتمان که به‌عنوان مازاد با قیمت کارشناسی گزارش شده ۴ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان خواهد شد. به‌نظر می‌رسد که قیمت این آپارتمان بسیار ارزان‌تر از سطح متوسط منطقه است؛ زیرا قیمت آپارتمان در منطقه ۶ به طور متوسط قیمت ۱۷ میلیون تومان بوده است.این گزارش‌ها تنها مربوط به گزینه‌های آپارتمانی نیست و برخی مبالغ کارشناسی نیز عنوان شده است. به‌عنوان مثال، در خیابان حافظ یک مغازه ۱۲۰ متری با قیمت کارشناسی یک میلیارد و ۶۵۰ میلیون تومان عنوان شده است. همچنین در خیابان زرتشت غربی، یک مغازه تخلیه با قیمت کارشناسی ۹ میلیارد تومان آگهی شده است. همچنین در این سایت، املاکی با عنوان کارخانه، باغ، زمین زراعی، مزرعه پرورش ماهی، هتل گردشگری و مرغداری نیز موجود است و متقاضیان می‌توانند درخواست خود را برای خرید این اموال ارائه کنند.

 

پاسخ به سوالات متداول

در بخش دیگری از این گزارش به برخی از سوالات متداول اشاره شده است. در این بخش در پاسخ به این موضوع که چرا مزایده مناسب است، توضیح داده است: امروزه بسیاری از مشتریان به دلایل مختلفی از قبیل قیمت مناسب املاک، شرایط پرداخت اقساطی بدون سود یا سود کم و ... تمایل زیادی به شرکت در مزایده و استفاده از مزیت‌های آن دارند. همچنین در بخش دیگری از این سوالات درباره چگونگی شرکت در مزایده عنوان کرد که می‌توان برای عضویت در سایت و تکمیل اطلاعات شخصی و در ادامه با خرید پاکت و پرکردن اوراق شرکت در مزایده و نهایتا پرداخت ۵ درصد مبلغ پایه ملک می‌توان در مزایده شرکت کرد. همچنین اگر افراد فاقد ممنوعیت قانونی برای شرکت در مزایده نباشند، می‌توانند در این مزایده‌ها شرکت کنند. البته برای شرکت در این مزایده، باید پاکت خرید که یا با مراجعه حضوری به دفتر مرکزی شرکت یا به کارگزاران مستقر در استان‌ها رجوع شود، یا با مراجعه به سایت شرکت و با پرداخت ۲۳ هزار و ۷۰۰ تومان می‌توان این پاکت را خریداری کرد. متقاضیان پس از تکمیل اوراق شرکت در مزایده و واریز ۵ درصد سپرده شرکت در مزایده پاکت‌ها را تا پایان زمان مشخص شده، به کارگزاران مستقر در استان‌ها یا دفتر مرکزی شرکت‌ها تحویل دهند.

عناوین برگزیده