تاریخ: ۰۵ آذر ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۷:۳۸
بازدید: ۱۸۳
کد خبر: ۷۰۴۷۶
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

زغال‌سنگ؛ همچنان منبع عمده تولید نیرو در جهان

می متالز - بلومبرگ در گزارشی خبر از ادامه تولید نیروی عمده برق در جهان با استفاده از سوخت فسیلی و آلاینده زغال سنگ داده است. بر اساس این گزارش، کشورهای در حال توسعه مهمترین نقاطی هستند که علیرغم حضور در معاهده پاریس باز هم به سراغ تولید برق با استفاده از نیروگاه‌های زغال‌سنگی رفته‌اند و دلیل این مساله قیمت بسیار پایین زغال‌سنگ در مقایسه با دیگر سوخت‌های کمتر آلاینده و انرژی‌های پاک عنوان شده است. چین و هند با بیشترین جمعیت‌های جهان، از جمله کشورهایی هستند که به خصوص برای تامین برق مناطق روستایی خود نیروگاه‌های جدید سوخت فسیلی راه‌اندازی می‌کنند.
زغال‌سنگ؛ همچنان منبع عمده تولید نیرو در جهان

به گزارش می متالز، صحبت در مورد کاهش مصرف سوخت‌های فسیلی و به خصوص زغال‌سنگ برای مبارزه با تغییرات آب و هوایی، در بسیاری از محافل جهان تبدیل به یکی از بحث‌های اصلی در جمع‌های متفاوت شده است.

بر اساس گزارش سالانه آب و هوایی بلومبرگ ان‌ای‌اف BloombergNEF که طی مطالعه‌ای بیش از 100 کشور را مورد ارزیابی قرار داده است، میزان برق تولید شده از زغال‌سنگ در سال گذشته در کشورهای مورد مطالعه در مجموع 7 درصد افزایش داشته که این بیشترین رقم افزایش در پنج سال گذشته بوده است.

در شرایطی که مصرف زغال‌سنگ در ایالات متحده آمریکا و اروپا رو به کاهش دارد، با این حال قیمتی بسیار ارزان‌تر نسبت به انرژی‌های بادی و خورشیدی در بازارهای نوظهور داشته است. این امر باعث می‌شود در چین، هند و سایر کشورهایی که به دنبال تولید برق ارزان‌تری هستند تا بتوانند جمعیت بیشتری از این کشورها را از فقر نجات دهند. از آغاز دهه گذشته، میزان استفاده از زغال‌سنگ، در کشورهای در حال توسعه 54 درصد افزایش داشته که به نوعی یک چالش بزرگ برای جلوگیری از جدی‌ترین تاثیرات تغییرات آب و هوایی ایجاد می‌کند.

لوییزا دمورو که این تحقیق را انجام داده، در این باره معتقد است: اگر واقعا قصد داریم تا از گرم‌تر شدن کره زمین جلوگیری کنیم، نیاز است تا به صورت جدی  نیروگاه‌های زغال‌سنگی را متوقف کنیم؛ اگر قصد داشته باشیم تا نوعی اعتماد اقتصادی ایجاد کنیم باید بدانیم که این زمان را بسیار طولانی‌تر خواهد کرد.

این مطالعه همچنین نشان می‌دهد که میزان سرمایه گذاری در انرژی‌های پاک در سال گذشته در بازارهای نوظهور به میزان 21 درصد کاهش یافته و به 133 میلیارد دلار رسیده است؛ چین، هند و برزیل سرمایه گذاری‌های خود را در این زمینه کاهش داده‌اند.

این گزارش در حالی منتشر شده که تغییرات اقلیمی به صورت ناگزیر در حال افزایش است، فقط در یک ماه گذشته، فاجعه آتش سوزی در استرالیا، سیل ویرانگر در ونیز و کالیفرنیا و بسیاری از اتفاقات طبیعی دیگر، زندگی انسان‌ها را به تاریکی فرو برده و خطوط برق مستقیم بسیاری از این نواحی را قطع کرده است. 

ادامه استفاده از زغال‌سنگ در کشورهای در حال توسعه، رابطه نگران کننده جهان با مساله سوخت‌های فسیلی را تا اندازه‌ای افزایش می‌دهد. در شرایطی که بسیاری از کشورهای در حال توسعه از جمله هند و چین طبق توافقنامه اقلیمی پاریس تعهد داده‌اند که میزان انتشار گازهای گلخانه‌ای در کشورهای خود را کاهش دهند اما اکنون با مساله‌ای به نام تولید برق ارزان قیمت برای مناطق روستایی روبرو هستند. بر این اساس عنوان شده است که چین از سال 2014 تا 2018 در مجموع 207.5 گیگاوات به ظرفیت زغال‌سنگی خود افزوده است. اگرچه هند رقمی کمتر از این داشته اما افزودن 59.2 گیگاوات نیروگاه‌های برق زغال‌سنگی، سهم هند از این افزایش ظرفیت‌ها بوده است.

دمورو در این باره عنوان می‌کند: استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر تا حدود سال 2025 در برخی از کشورهای در حال توسعه در مقایسه با مصرف زغال‌سنگ چندان مقرون به صرفه نخواهد بود. به همین دلیل است که بلومبرگ ان‌ای‌اف BNEF انتظار دارد میزان انتشار کربن از نیروگاه‌های موجود در بازارهای نوظهور تا اواسط دهه آینده افزایش یابد.

بر اساس مطالعات BNEF زغال‌سنگ در مجموع حدود 47 درصد از سوخت استفاده شده برای تولید برق در جهان را در سال گذشته بر عهده داشته است که این رقم بیشتر شامل کشورهای آمریکای جنوبی و مرکزی، آفریقا، آسیا و همچنین بخش‌هایی از اروپای شرقی می‌شود که در مجموع رقمی نزدیک به 40 درصد از کل برق جهان را تشکیل می‌دهد.

بر اساس گزارش‌های تازه منتشر شده میزان برق تولید شده از نیروگاه‌های زغال‌سنگی در سراسر جهان بر اساس پیش‌بینی‌ها در پایان سال 2019 نزدیک به 3 درصد نسبت به سال گذشته کاهش خواهد داشت. 

با این وجود زغال‌سنگ همچنان سوخت اصلی در بازارهای نوظهور خواهد بود. در حالی که انرژی پاک سال گذشته، بیش از نیمی از ظرفیت تولید انرژی استفاده شده در کشورهای در حال توسعه را به خود اختصاص داده بود، اما مشکل از آنجایی شروع شد که نیروگاه‌های بادی و خورشیدی به صورت دائم مولد نیستند. در نتیجه نیروگاه‌های جدید گازی و زغال‌سنگی برای تولید میزان برق تعیین و هدف گذاری شده بار دیگر راه‌اندازی شده و شروع به تولید کردند. 

دمورو در پایان این گزارش در رابطه با وضعیت ایجاد شده نوشته است: به نظر می‌رسد بیش از آنکه در این زمینه خبرهای خوب در راه باشند، این خبرهای بد هستند که در حال اتفاق افتادنند.

عناوین برگزیده