تاریخ: ۰۴ آذر ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۷:۴۷
بازدید: ۱۷۸
کد خبر: ۷۰۵۱۳
سرویس خبر : محیط زیست

۹۰ درصد معادن گچ خاکی اصفهان تعطیل شد

می متالز - رئیس اداره حفاظت و حمایت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان با بیان اینکه معادن گچ خاکی بیشترین نقش را در تشکیل ریزگردهای شهر اصفهان دارد، گفت: افزون بر ۹۰ درصد معادن گچ و خاک رس در شهرستان اصفهان تعطیل شده است.
۹۰ درصد معادن گچ خاکی اصفهان تعطیل شد

به گزارش می متالز، محمد قادری اظهار کرد: انتقال تمام معادن گچ خاکی به شعاع ۵۰ کیلومتری شهرستان اصفهان با پیگیری های ادارات کل منابع طبیعی و محیط زیست استان در راستای کنترل پدیده ریزگردها انجام شد.

وی با بیان اینکه معادن گچ خاکی بیشترین نقش را در تشکیل ریزگردهای شهر اصفهان داشت، افزود: افزون بر ۹۰ درصد معادن گچ و خاک رس تعطیل شده است و تنها یک معدن دیگر باقی مانده که آن نیز در حال تعطیلی است.

رئیس اداره حفاظت و حمایت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان تاکید کرد: صدور مجوز فعالیت معادن گچ، خاک رس، آهک، شن و ماسه فقط در شعاع ۵۰ کیلومتری شهرستان اصفهان ممکن است.

قادری با بیان اینکه حدود ۸۳۰ معدن فعال در استان اصفهان وجود دارد، اظهار کرد: معادن فلزی و غیرفلزی، سنگ‌های تزئینی و مصالح مورد نیاز پروژه‌های عمرانی از عمده معادن و مواد معدنی این استان محسوب می شود که سازمان صمت برای بهره برداری از آنها از اداره کل منابع طبیعی استعلام می‌گیرد.

وی با تاکید بر اینکه سازمان صمت متولی معادن است، افزود: این سازمان طبق ماده ۲۴ قانون معادن، برای صدور مجوز بهره برداری از اداره منابع طبیعی و هفت ارگان دیگر استعلام می گیرد؛ براین اساس سالانه حدود ۳۵۰ استعلام بهره برداری از معادن به اداره منابع طبیعی ارسال می کند.

رئیس اداره حفاظت و حمایت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان بیان کرد: حدود ۶۰ درصد از استعلام های بهره برداری مورد موافقت منابع طبیعی قرار می گیرد و ۴۰ درصد نیز به دلیل محدوددیت ها رد می شود.

وی با تاکید بر اینکه محدوده ها برای بهره برداری و برداشت از معادن در چهارچوب قانون حفاظت و حمایت از منابع طبیعی بررسی می شود، ادامه داد: بسیاری از مشکلات اداره منابع طبیعی با سازمان صمت مربوط به دهه های قبل است زیرا تا پیش از سال ۱۳۹۰ این سازمان برای صدور مجوز بهره برداری از معادن از منابع طبیعی استعلام نمی کرد؛ یا در صورت درخواست استعلام، بهره برداری از معادن بیش از میزان موافقت منابع طبیعی بود.

قادری افزود: طبق توافق سازمانی وزارت صمت و سازمان جنگل ها و مراتع کشور از سال ۱۳۹۰ تاکنون صدور مجوز بهره برداری براساس موافقت منابع طبیعی است.

وجود هر معدن تخریب منابع طبیعی است اما نیاز است

وی با بیان اینکه سیاستگذاری، اکتشاف و بهره برداری برداشت ماده معدنی با سازمان صمت است، گفت: منابع طبیعی محدودیت‌ها و مناطق ممنوعه را بررسی می کند اما نمی توانیم از بهره برداری معادن جلوگیری کنیم؛ باید جامع نگر بود.

رئیس اداره حفاظت و حمایت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان خاطرنشان کرد: منابع طبیعی، مراتع و جنگل‌ها امانت نسل‌های آینده است، اهمیت عرصه‌های طبیعی، جنگل‌ها و تاثیر حفظ محیط زیست در زندگی انسان بر هیچ کسی پوشیده نیست.

قادری با بیان اینکه منابع طبیعی بستر حیات انسان است، افزود: هر چقدر عرصه طبیعی کمتر تخریب شود معضلاتی مانند گرد و غبار را کمتر شاهد خواهیم بود اما معادنی که وجود دارد نیز باید کشف شود و نمی‌توان با دید منابع طبیعی از اکتشاف و بهره برداری معادن جلوگیری کرد.

وی تصریح کرد: به رغم اینکه وجود هر معدن تخریب منابع طبیعی محسوب می شود نمی توان با بهره برداری از آن ها  مخالفت کرد زیرا نیاز کشور است؛ با این وجود پاسخ ما به استعلامات، براساس اصول حفاظت از مراتع و جنگل های استان است.

رئیس اداره حفاظت و حمایت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان گفت: از معدن‌داران انتظار داریم با بهره برداری اصولی از محدوده‌هایی که مورد موافقت صمت و منابع طبیعی است، تخریب خارج از مجوز نداشته باشند و در حقیقت از آنچه مورد موافقت است بهره برداری کنند

عناوین برگزیده