تاریخ: ۲۷ مهر ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۴:۱۹
بازدید: ۱۲۳
کد خبر: ۷۰۶۴۲
سرویس خبر : آهن و فولاد
مدیرعامل شرکت فولاد ذوب آهن فردوس باختر مطرح کرد:

فرصت مناسب صنعت فولاد برای صادرات

می متالز - مدیرعامل شرکت فولاد ذوب آهن فردوس باختر گفت: تولید فولاد در کشور طی 10 سال گذشته از مصرف آن بیشتر شده و نیاز است که صادرات انجام شود و دولتمردان نباید در مسیر صادرات اخلال به‌وجود آورند زیرا با افزایش نرخ ارز، فرصت بسیار مناسبی برای رشد صنعت فولاد کشور از طریق صادرات پدید آمده است.
فرصت مناسب صنعت فولاد برای صادرات

به گزارش می متالز، مجید اسمعیلی مقدم  در خصوص وضعیت تولید شرکت ذوب آهن فردوس باختر، اظهار داشت: ظرفیت تولید این شرکت سالانه 120 هزار تن مقاطع فولادی است که توانسته‌ایم تنها از 20 درصد این ظرفیت استفاده کنیم. زیرا کارخانه چندین سال تعطیل بود و فعالیت تولیدی نداشت. اخیرا به جرگه تولیدکنندگان بازگشتیم و به همین دلیل میزان تولید ما متناسب با ظرفیت مجموعه نیست اما به‌تدریج در حال افزایش میزان تولید هستیم.

وی افزود: شرکت ما دارای سه خط تولید است که دو خط از آن فعالیت می‌کنند. یکی از خطوط به تولید میلگرد با سایزهای مختلف اختصاص یافته و در خط دیگر، انواع مقاطع فولادی همچون تیرآهن، ناودانی و نبشی تولید می‌شود.

مدیرعامل شرکت فولاد ذوب آهن فردوس باختر در خصوص تکنولوژی مورد استفاده برای تولید مقاطع فولادی این شرکت، عنوان کرد: سیستم تولید در نورد گرم به این شکل است که برای تولید هر محصول باید غلطک‌های نوردی دوباره پیکربندی شوند و نیاز به تغییر خط تولید نیست. با پیکربندی غلطک، سایز، قالب و نوع محصول قابل تنظیم است.

اسمعیلی مقدم با اشاره به اینکه تمام مواد اولیه تولید مقاطع فولادی این شرکت از منابع داخلی تامین می‌شود، تصریح کرد: خوشبختانه در زمینه تامین مواد اولیه مشکلی وجود ندارد زیرا تولید شمش فولادی در کشور با توجه به میزان تولید فعلی، کفاف نیاز نوردکاران را می‌دهد. مواد اولیه تولید شمش فولادی یعنی قراضه فولادی و آهن اسفنجی به میزان کافی در کشور وجود دارد و با تولید شمش فولادی از این مواد، صنایع پایین‌دستی و نوردکاران می‌توانند بدون دغدغه محصولات مورد نیاز بازار را تولید کنند.

مدیرعامل شرکت فولاد ذوب آهن فردوس باختر در مقایسه کیفیت شمش‌های القایی و کوره قوس اذعان کرد: شمش‌های تولیدی در کوره‌های القایی (ذوب حاصل از قراضه) و کوره‌های قوس (ذوب حاصل از آهن اسفنجی) تفاوت‌هایی در کیفیت دارند و طبیعی است که کیفیت شمش کوره قوس بالاتر باشد اما با توجه به شدت رقابتی که در بازار شمش وجود دارد، اکثر تولیدکنندگان ناچار هستند کیفیت محصول خود را افزایش دهند. در این راستا، تولیدکنندگان شمش با تاسیس آزمایشگاه‌ها و انجام آنالیزهای مداوم، سعی در تولید محصول باکیفیت دارند.

تلاش برای افزایش صادرات صنعت فولاد

وی با بیان اینکه اکنون زمان مناسبی برای افزایش صادرات محصولات فولادی است، خاطرنشان کرد: صنعت فولاد کشور ما زمینه‌های صادرات بسیار مناسبی به کشورهای همجوار دارد. از جمله این کشورها سوریه است که به‌دلیل چندین سال جنگ در این کشور، زیرساخت‌ها در آن از بین رفته و برای بازسازی به فولاد نیاز دارد. کشور ما برای برقراری امنیت در سوریه از هیچ تلاشی فروگذار نکرده و اکنون نوبت یاری این کشور در راستای آبادی است. علاوه بر سوریه، عراق و افغانستان نیز بازارهای بسیار مناسبی برای صادرات مکحصولات ما محسوب می‌شوند. تقریبا تمام کشورهای منطقه که در حال توسعه هستند، به مقاطع فولادی نیاز دارند.

اسمعیلی مقدم تصریح کرد: وضعیت صنعت فولاد با توجه به افزایش نرخ ارز و به تبع آن افزایش قیمت این محصول در بازار داخلی و صادراتی نسبتا مناسب است. علاوه بر این زمینه صادرات نیز به‌خوبی فراهم شده و می‌توان ارز و نقدینگی مناسبی از این بازارها کسب کرد.

لزوم عدم دخالت دولت در صنعت فولاد

مدیرعامل شرکت فولاد ذوب آهن فردوس باختر با اشاره به اینکه صنعت فولاد به‌ویژه حوزه مقاطع وضعیت مناسبی دارد، نسبت به اتفاقات یکی دو ماه اخیر این‌گونه گلایه کرد و گفت: در کشور ما نمی‌توان پیش‌بینی درستی از آینده بازار داشت زیرا جهت بازار حتی ممکن است طی ساعات مختلف شبانه تغییر کند.

وی صحبت‌های خود را درخصوص وضعیت صنایع فولادی به این شکل تکمیل کرد: تهدید اصلی صنعت فولاد کشور نه از جانب تحریم، بلکه از سوی تصمیم‌گیران و مسئولان است. چرا که تصمیمات خلق‌الساعه و آزمون و خطا که هر هفته گرفته می‌شود، بر اقتصاد کشور اثرات نامطلوبی می‌گذارد و صنعت فولاد نیز از تبعات منفی این تصمیمات تاثیر می‌پذیرد.

اسمعیلی مقدم در خصوص لزوم صادرات فولاد خاطرنشان کرد: در سال 86 کشور ما حدود 24 میلیون تن فولاد مصرف می‌کرد و با توجه به تولید 10 تا 12 میلیون تنی فولاد در این زمان، حدود 13 تا 14 میلیون تن کسری داشتیم که این کمبود و نیاز باید از طریق صادرات برطرف می‌شد اما در سال گذشته بیش از 24 میلیون تن فولاد در کشور تولید شد که تنها 15 میلیون تن از آن مورد مصرف قرار گرفت. بنابراین زمان خوبی برای صادرات محصولات فولادی است.

مدیرعامل شرکت فولاد ذوب آهن فردوس باختر تاکید کرد: کشور ما در تولید فولاد به خودکفایی رسیده و با مازاد تولید مواجه است. بنابراین لازم است برای رشد صنعت فولاد کشور، صادرات بیش از گذشته تقویت شود تا فولادسازان با زیان ناشی از دپوی محصولات فولادی و کاهش ظرفیت تولید مواجه نشوند.

وی با اشاره به اینکه امر صادرات هم‌اکنون با مشکلاتی نظیر بازگشت ارز با نرخ نیما مواجه است تصریح کرد: باید توجه داشت که ایجاد رونق در صنعت تنها با هزینه کردن ارز در داخل کشور ممکن می‌شود. زیرا تولیدکنندگان برای تامین نقدینگی و ادامه فعالیت تولیدی خود به ارز حاصل از صادرات نیاز دارند و باید آن را به کشور بازگردانند. بنابراین همه تولیدکنندگان تمایل به بازگشت ارز به کشور دارند.

اسمعیلی مقدم با بیان اینکه نباید برای نحوه بازگشت ارز به کشور سختگیری کرد، به دولتمردان و سیاست‌گذاران پیشنهاد داد: لازم است دست صادرکنندگان برای صادرات محصول و بازگرداندن ارز به کشور آزاد باشد تا آن‌‎ها بتوانند به فعالیت اقتصادی خود ادامه دهند.

مدیرعامل شرکت فولاد ذوب آهن فردوس باختر اذعان کرد: کنترل نقدینگی از سوی دولتمردان بسیار مهم است. اما نمی‌توان تولیدکننده و صادرکننده را برای بازگشت ارز به کشور محدود کرد و تحت فشار گذاشت. بلکه باید نظارت و کنترل بر بازگشت ارز صورت گیرد.

وی با تاکید بر اینکه با افزایش نرخ ارز، صادرات محصولات فولادی مزیت بسیار مناسبی خواهد داشت، عنوان کرد: طبیعتا اگر صادرات در مقاطع فولادی افزایش یابد، قدرت مالی و اقتصادی کل زنجیره فولاد و به‌دنبال آن کشور بهبود خواهد یافت. در رابطه با صادرات باید راهی را در پیش گرفت که کشورهای پیشرفته و صنعتی آن را پیموده‌اند و نتایج خوبی را نیز به دست آورده‌اند.

اسمعیلی مقدم با مقایسه وضعیت صادرات فولاد کشور در سال جاری و سال گذشته، اظهار کرد: اگر نگاهی به وضعیت صادرات بیندازیم، مشخص می‌شود که این سختگیری‌ها در حال آسیب‌رسانی به صادرات به‌ویژه در حوزه فولاد است. در حال حاضر شاهد این هستیم که توان سرمایه‌گذاران حوزه فولاد کم شده و اگر صادرات تسهیل نیابد، به‌زودی زیان‌دهی گریبان تک‌تک شرکت‌های این حوزه را خواهد گرفت.

مدیرعامل شرکت فولاد ذوب آهن فردوس باختر گریزی به برنامه سند چشم‌انداز صنعت فولاد کشور در افق 1404 زد و تصریح کرد: هدف‌گذاری‌های دولت به‌ویژه در زمینه صنعت فولاد می‌تواند باعث تشویق تولیدکنندگان در این حوزه شود. البته شرط آن عدم دخالت و سنگ‌اندازی دولت در کار تولیدکنندگان است. هدف‌گذاری دولت برای صادرات در افق 1404 مشوق خوبی برای تولیدکنندگان فولاد است و همه از آن استقبال می‌کنند. اگر تولیدکنندگان شرایط را برای صادرات مهیا ببینند، برای افزایش تولید و ظرفیت خود تلاش خواهند کرد.

وی خاطرنشان کرد: تسهیل صادرات فولاد علاوه بر اینکه باعث رشد تولید می‌شود، می‌تواند به افزایش کیفیت محصول فولادسازان کشور در رقابت با شرکت‌های خارجی کمک کند؛ مهم‌ترین رقیب منطقه‌ای ما در امر صادرات مقاطع فولادی، ترکیه محسوب می‌شود. دولت ترکیه برای صادرکنندگان محصولات فولادی، مشوق‌های خوبی را در نظر گرفته است. گفته می‌شود صادرکنندگان فولاد ترکیه حدود 12 درصد مشوق صادراتی دریافت می‌کنند.

مدیرعامل شرکت فولاد ذوب آهن فردوس باختر با بیان اینکه مشوق صادراتی در ترکیه باعث شده است تولید فولاد در این کشور با وجود نداشتن مواد اولیه و انرژی کافی، از کشور ما پیشی گیرد، اذعان کرد: اعطای مشوق صادراتی به تولیدکنندگان باعث کاهش پرداخت مالیات مستقیم صادرکننده و ایجاد ارزش افزوده بیشتر در امر صادرات می‌شود. علاوه بر این دولت ترکیه در بازگرداندن ارز توسط صادرکنندگان سختگیری نمی‌کند.

اسمعیلی مقدم در خصوص لزوم برقراری مشوق‌های صادراتی اظهار کرد: در سال‌های گذشته قرار بود 3 تا 4 درصد مشوق صادراتی به صادرکنندگان اعطا شود که هرگز عملی نشد و هیچ یک از صادرکنندگان چنین مشوقی را دریافت نکردند. در شرایط کنونی به‌نظر می‌رسد جای مشوق‌های صادراتی در کشور خالی است و باید با سازوکارهای معینی مجددا راهکارهایی را در این خصوص ارائه داد.

عناوین برگزیده