تاریخ: ۱۲ آذر ۱۳۹۸ ، ساعت ۲۳:۲۹
بازدید: ۲۷۶
کد خبر: ۷۰۶۸۴
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
شرکت فولاد خوزستان تندیس صادرکننده نمونه ملی در سال ۹۸ را دریافت کرد

تکمیل زنجیره فولاد از «معدن تا نورد»

می متالز - در بیست و سومین آیین روز ملی صادرات که دیروز (۱۱آذر سال ۹۸) در سالن اجلاس سران برگزار شد، شرکت فولاد خوزستان تندیس صادرکننده نمونه ملی در سال ۹۸ را دریافت کرد.
تکمیل زنجیره فولاد از «معدن تا نورد»

به گزارش می متالز، شرکت فولاد خوزستان به عنوان یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان شمش فولاد با رویکرد صادرات‌محور است. این شرکت صادرات‌محور در آبان امسال نیز قادر شده که قیمت شمش جهانی را تغییر دهد، به عبارت دیگر شمش این واحد فولادی براساس کیفیت، مبنای قیمت‌گذاری جهانی قرار گیرد.
 با علی محمدی، مدیرعامل شرکت فولاد خوزستان درباره برنامه‌های این شرکت به گفت‌‌وگو نشسته ایم که در ادامه می‌خوانید.
 

محقق شدن برنامه‌های صادراتی

علی محمدی،‌ مدیرعامل فولاد خوزستان اظهار کرد: در جشنواره روز ملی صادرات امسال که روز سه‌شنبه برگزار شد، فولاد خوزستان در حوزه صادرات شمش، تندیس صادرکننده نمونه ملی در سال۹۸ را دریافت کرد. این تندیس در حقیقت حاصل زحمات کارگران، مهندسان و مدیران این شرکت است.
محمدی در ادامه با اشاره به محقق شدن برنامه صادراتی فولاد خوزستان در سال۹۸ عنوان کرد: فولاد خوزستان در برنامه استراتژیک خود در سال۹۸ هدف ۲میلیون تن صادرات را برنامه‌ریزی کرده بود که در نیمه نخست سال جاری با صادرات یک میلیون تنی این هدف محقق شد و تا پایان سال تمام این هدف صادراتی به صورت ۱۰۰ درصد محقق خواهد شد.
وی در پاسخ به این پرسش که قیمت صادراتی شمش فولاد چگونه است، عنوان کرد: فولاد خوزستان در آبان ماه سال جاری توانسته قیمت جهانی شمش را تغییر دهد و در یک رقابت تنگاتنگ با غول‌های فولادی جهان رکورد بزند و قیمت جهانی شمش را بشکند.
مدیرعامل فولاد خوزستان در ادامه تاکید کرد: یکی از مهمترین دلیل این شکستن قیمت شمش از سوی فولاد خوزستان، کیفیت آن است. اهمیت موضوع در این است که با وجود تمام مشکلاتی که برای صادرات فولاد وجود دارد، شرکت فولاد خوزستان قادر به چنین رکوردی شده است. در حقیقت در آبان ماه امسال مبنای قیمت شمش جهانی، شمش ایران شد و همین موضوع سبب ارزآوری یک میلیون دلاری به کشور در این ماه شد.
محمدی در پاسخ به این پرسش که برای تامین سنگ آهن که این روزها بیشتر فولادسازان با آن درگیر هستند، فولاد خوزستان چه تدابیری اندیشیده است، گفت: یکی از نیازهای اساسی فولاد خوزستان تامین سنگ آهن است که در تعامل مشترکی که با سازمان ایمیدرو و معادن برقرار کرده‌ایم، در حال تامین سنگ آهن مورد نیاز خود هستیم.
 

شعار از «معدن تا نورد»

مدیرعامل فولاد خوزستان در ادامه تصریح کرد: در فولاد خوزستان، ما شعاری با عنوان از «معدن تا نورد» را مطرح کرده‌ایم و براساس آن تصمیم داریم تمام زنجیره فولادسازی را تکمیل کنیم. اگر فولاد اکسین به ما ملحق شود، به زودی تولید ورق را نیز خواهیم داشت و بخش نوردکاری ما نیز تکمیل می‌شود که تولید ورق ارزش‌افزوده بالایی با خود به همراه خواهد داشت. برنامه بعدی فولاد خوزستان، مذاکره با یک معدن سنگ آهن است تا با تعامل و مشارکت با این معدن، سنگ آهن مورد نیاز خود را تامین کنیم.
محمدی در پاسخ به این پرسش که فولاد خوزستان تا چه اندازه در کنسرسیوم اکتشافی سهم خواهد داشت، عنوان کرد: فولاد خوزستان در یک کنسرسیوم اکتشافی مشارکت دارد که در مراحل ابتدایی محوریت این کنسرسیوم با خود فولاد خوزستان است. وی در ادامه توضیح داد:‌ سیاست ما این است که یک «قطب فولادی» با تکمیل زنجیره فولاد در استان خوزستان ایجاد کنیم تا آنچه در شأن این استان است را ایجاد کرده باشیم. چند قطب فولاد در کشور وجود دارد، یک قطب فولادی در استان اصفهان وجود دارد، یک قطب فولادی قرار است که در استان هرمزگان ایجاد شود، یک قطب فولادی هم در استان خوزستان است که ما سعی داریم از معدن تا نورد را در آن ایجاد کنیم. در زمینه نورد نیز قصد داریم که یا آنها را وارد زنجیره خود کنیم یا به نحوی از آنها حمایت به عمل آوریم، به عبارت دیگر در زمینه تامین اولویت ما تامین شرکت‌های داخلی استان است، زیرا برخی شرکت‌های کوچک قادر نیستند در بورس کالا حضور داشته باشند، از همین رو رایزنی‌هایی انجام داده‌ایم تا اولویت فولاد خوزستان تامین شرکت‌های داخل استان
باشد.
 

بازگشت اکسین به دامان مادر

مدیرعامل فولاد خوزستان درباره خرید سهام فولاد اکسین نیز عنوان کرد: فولاد اکسین جزو یکی از طرح‌های توسعه‌ای خوزستان بوده که در سال ۸۵ آغاز به کار کرد. بعدها دولت بابت بدهی که به سازمان تامین اجتماعی داشت این فولادسازی را از فولاد خوزستان جدا کرد و بابت آن بدهی فولاد اکسین را وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی داد. این در حالی است که تمام زیرساخت‌های فولاد اکسین و تامین پساب آن از طریق فولاد خوزستان تامین و ایجاد شده است. ریل قطار آن نیز از فولاد خوزستان می‌گذرد، بنابراین اگر سهام آن به فروش برسد، مشتری اول و آخر آن فولاد خوزستان است.
محمدی در ادامه توضیح داد: تولید نهایی فولاد اکسین، ورق است که یک مرحله پس از فولاد میانی است از این رو اسلب آن از فولاد خوزستان تامین می‌شود.
وی در ادامه افزود: مذاکره‌های خوبی با وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی انجام دادیم و تفاهمنامه‌ای نیز منعقد شده است که در روزهای آینده امضا می‌شود که به دنبال آن فولاد اکسین به دامان مادر خود باز خواهد گشت. با بازگشت فولاد اکسین به فولاد خوزستان، زنجیره فولادسازی در فولاد خوزستان تکمیل خواهد شد. امیدواریم این هدیه خوبی برای استان خوزستان باشد که شایسته بهترین‌ها هستند.
 

برنامه‌های توسعه‌ای فولاد خوزستان

مدیرعامل فولاد خوزستان همچنین با اشاره به برنامه‌های توسعه‌ای این شرکت عنوان کرد: یکی از برنامه‌های توسعه‌ای فولاد خوزستان، راه‌اندازی فولاد شادگان با ظرفیت ۸۰۰ هزار تن است. ساخت این فولادسازی از شهریور امسال آغاز شده است. همچنین پس از تملک اکسین، تصمیم داریم فولادسازی این مجموعه را نیز راه‌اندازی کنیم.
محمدی دربار مسوولیت‌های اجتماعی فولاد خوزستان عنوان کرد: یکی از نقاط قوت فولاد خوزستان در حوزه مسئولیت‌های اجتماعی است. در آبان امسال فولاد خوزستان قادر شد که رتبه برتر مسئولیت‌های اجتماعی و خدمت به مردم را در بین شرکت‌های خصوصی و دولتی کسب کند.
این شرکت فولادی، در زمینه ایجاد زیرساخت‌ها، در حوزه‌های درمانی و آموزش، برنامه‌‌های بسیاری را انجام داده است. در حقیقت در کنار تولید و اشتغالزایی، موضوع کمک به مردم نیز جزو اهداف فولاد خوزستان است.
وی در پاسخ به این پرسش که چه خبر خوبی برای سهامداران خود دارید، عنوان کرد: با تکمیل زنجیره خود سهامداران را خوشحال خواهیم کرد و افزایش سهام فولاد خوزستان جزو یکی از برنامه‌های ما در بورس است.

عناوین برگزیده