تاریخ: ۲۴ مهر ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۳:۰۷
بازدید: ۱۷۱
کد خبر: ۷۰۷۴۴
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

هنوز کد گمرک ‌بندر آستارا در سامانه مرکزی ثبت نشده است

می متالز - مدیرکل بنادر و دریانوردی استان گیلان ضمن اشاره به عدم ثبت کد گمرک آستارا در سامانه مرکزی گمرک گفت: تمام دستگاه‌های اجرایی مستقر در منطقه ویژه اقتصادی بندر آستارا در راستای اشتغال‌زایی به کمک بخش خصوصی و سرمایه‌گذاران بیایند.
هنوز کد گمرک ‌بندر آستارا در سامانه مرکزی ثبت نشده است

به گزارش می متالز، حمیدرضا آبایی صبح امروز در جمع خبرنگاران این شهرستان با اشاره به ظرفیت‌های بالقوه منطقه ویژه اقتصادی بندر آستارا اظهار داشت: هم‌اکنون بنادر سواحل دریای خزر در کشورهای همسایه 3 برابر حجم تجارت موجود در دریای خزر ظرفیت دارند و با توجه به این شرایط، رقابت شدیدی برای جذب کالا و فعالیت‌های بندری و دریایی وجود دارد.

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان گیلان با اشاره به ظرفیت نهایی منطقه ویژه اقتصادی بندر آستارا و نقش مهم این بندر در بنادر دریای خزر افزود: در حال حاضر طراحی بندر آستارا برای ایجاد ظرفیتی معادل 2.5 میلیون تن در سال برای کالاهای غیرنفتی و حدود یک تا 1.5 میلیون تن جهت غلات و مابقی جهت کالاهای عمومی پیش‌بینی‌ شده است.

آبایی با بیان اینکه با اقدامات اثرگذار به دنبال افزایش سهم بازار از طریق جذب کالاهای جدید از مسیر دریای خزر هستیم خاطرنشان کرد: تلاش داریم با این اقدامات شاهد رونق سهم کالای ترانزیتی از این منطقه باشیم.

وی با انتقاد از عدم اجرایی شدن کد گمرکی منطقه ویژه اقتصادی بندر آستارا تصریح کرد: با همکاری و تلاش اداره‌کل گمرک آستارا کد گمرکی این منطقه صادرشده است که پس از گذشت چندین ماه هنوز این کد در سامانه گمرکی تعریف‌ نشده که نارضایتی صاحبان کالا را فراهم کرده است.

مدیرکل بنادر و دریانوردی گیلان با تأکید بر اعمال کد گمرکی منطقه ویژه اقتصادی بندر آستارا در سامانه گمرک ایران در اسرع وقت افزود: خوشبختانه همکاری و تعامل بسیار خوبی با اداره‌کل گمرک آستارا در منطقه داریم ولی انتظار ما این است در راستای حمایت از سرمایه‌گذار بخش خصوصی، مسوولان امر هرچه سریع‌تر نسبت به اجرایی شدن کد گمرکی تلاش کنند.

آبایی در خصوص برگزاری جلسه مشترک اخیر با دستگاه‌های اجرایی مستقر در منطقه ویژه اقتصادی بندر آستارا بیان کرد: این جلسه با حضور مسوولان دستگاه‌های اجرایی مستقر در این منطقه با موضوع ایجاد هماهنگی در بین تمام دستگاه‌های اجرایی مستقر در منطقه برگزار شد که خوشبختانه نتایج آن امیدوارکننده است.

وی با اشاره به فعالیت بندری و دریایی منطقه ویژه اقتصادی بندر آستارا توسط سازمان بنادر و دریانوردی و شرکت سرمایه‌گذار گفت: خوشبختانه سرمایه‌گذاری‌های بسیار خوبی توسط سرمایه‌گذار بخش خصوصی در این بندر انجام شده که نیازمند حمایت همه‌جانبه دستگاه‌های اجرایی مستقر در این منطقه از سرمایه‌گذار است.

مدیرکل بنادر و دریانوردی گیلان با قدردانی از فعالیت گروه پاس کشتی‌ها و نیروی انتظامی مستقر در منطقه ویژه اقتصادی بندر آستارا اظهار داشت: طبق هماهنگی‌های انجام‌شده با نیروی انتظامی و سایر دستگاه‌های مرتبط مقرر شد پس از انجام الزامات عنوان‌شده پس کشتی‌ها در این منطقه 24 ساعته شود.

آبایی با اشاره به تحریم‌های ظالمانه استکبار جهانی علیه ایران اسلامی و مشکلات موجود در حوزه اقتصادی کشور از دستگاه‌های اجرایی مستقر در منطقه ویژه اقتصادی بندر آستارا خواست از سرمایه‌گذار بخش خصوصی در این منطقه حمایت کنند.

وی با اشاره به‌حکم قضایی صادرشده در خصوص امحای کنجاله مستقر در انبار سرپوشیده منطقه ویژه اقتصادی بندر آستارا عنوان کرد: طبق حکم صادره از سوی مراجع قضایی کنجاله انبارشده در این منطقه به دلیل آلودگی بایستی امحاء گردد که در این خصوص جهت جلوگیری از ضرر و زیان‌بخش خصوصی خواستار تجدیدنظر هستیم.

مدیرکل بنادر و دریانوردی گیلان بابیان اینکه این کنجاله طبق اعلام اداره‌کل دامپزشکی استان جهت استفاده دامی مجاز نیست افزود: صحبت‌هایی با مقامات قضایی استان انجام داده‌ایم تا ضمن تجدیدنظر در امحاء آن و جلوگیری از ضرر و زیان بخش خصوصی بتوانیم از این کنجاله در صنایع صنعتی استفاده کنیم.

آبایی، با اشاره به شرایط و فرصت‌های سرمایه‌گذاری در منطقه ویژه اقتصادی بندر آستارا خاطرنشان کرد: با توجه به قوانین مناطق ویژه اقتصادی بندری، در حوزه سرمایه‌گذاری، بخش خصوصی زمانی می‌توانند در این منطقه سرمایه‌گذاری کنند که بتوانند کالای موردنیاز خود را از طریق دریا وارد این منطقه کرده و در این منطقه به تولید برسانند.

وی گفت: ورود و خروج کالا بدون پرداخت حقوق ورودی، معافیت از پرداخت هر نوع عوارض معمول در کشور، واگذاری زمین و انبار به شکل استیجاری با قیمت‌های رقابتی به‌صورت کوتاه‌مدت و بلندمدت به متقاضیان و سرمایه‌گذاران و ورود و خروج کالا بدون پرداخت عوارض گمرکی و سود بازرگانی جهت پردازش، تولید، تبدیل، تکمیل را ازجمله مزایا و تسهیلات قانونی مناطق ویژه اقتصادی است.

عناوین برگزیده