تاریخ: ۲۴ مهر ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۳:۲۹
بازدید: ۱۷۱
کد خبر: ۷۰۷۵۲
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی
مدیرکل محیط زیست خراسان شمالی خبر داد:

افزایش برداشت غیرمجاز سرب و روی از معدن "آلبلاغ" اسفراین‌

می متالز - مدیر کل محیط زیست خراسان شمالی گفت: عدم توانایی در مهار پروسه خرید و فروش عامل اصلی افزایش برداشت از معدن" آلبلاغ" است.
افزایش برداشت غیرمجاز سرب و روی از معدن "آلبلاغ" اسفراین‌

به گزارش می متالز، علی اصغر مطهریدر رابطه صحبت‌هایی که عنوان می‌شود که برداشت غیرمجاز سرب و روی از معدن آلبلاغ اسفراین دوباره افزایش یافته و علت اصلی آن ترک محیط‌ بان‌ها از منطقه است، اظهار کرد: علت اصلی افزایش دوباره برداشت مواد معدنی از معدن مذکور محیط بان‌ها نیستند بلکه وجود دلال هایی است که در منطقه به صورت غیرقانونی از مردم خرید می کنند.

وی افزود: صدور غیرقانونی بارنامه و حمل مواد معدنی و همچنین خرید غیرقانوی این مواد در استان مقصد از دیگر عواملی است که سبب شده تا دوباره برداشت غیرمجاز در منطقه افزایش یابد.

مطهری ادامه داد: متاسفانه سازمان صمت استان در قطع زنجیره خرید و فروش مواد معدنی سرب و روی در منطقه مذکور موفق عمل نکرده است.

وی خاطرنشان کرد: آلبلاغ، منطقه ای صعب العبور است که با مستقر کردن 10 محیط بان نیز نمی توان آنجا را به طور کامل تحت کنترل قرار داد.

این مقام مسئول تصریح کرد: محیط بان های محیط زیست منطقه را بعد از کوچ عشایر ترک نکردند، حتی به مدت یک ماه و نیم بعد از کوچ عشایر در منطقه مستقر بودند اما اکنون شرایط آب و هوایی و امکانات لجستیکی به گونه ای است که امکان استقرار محیط بان‌ها وجود ندارد.

وی ادامه داد: در حال حاضر محیط بان‌ها در پایین دست منطقه مستقر شده اند و گشت و کنترل ها را به صورت سیار انجام می دهند.

به گفته مدیر کل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی، هم اکنون چهار محیط بان در منطقه امر گشت و کنترل را انجام می دهد.

مطهری تاکید کرد: اگر قرار است نیروهای محیط بانی در منطقه مستقر باشند، باید نیروی انتظامی و افرادی از خود سازمان صمت نیز در منطقه مستقر شوند تا برداشت های غیرمجاز به طور کامل متوقف شود.

وی افزود: طبق پایش های انجام شده 10 تا 15 کیلومتر از این معدن به صورت غیرمجاز توسط سودجویان برداشت شده است.

گفتنی است معدن آلبلاغ در شهرستان اسفراین واقع شده که دارای مواد معدنی سرب و روی است و از آنجایی که هنور پروانه بهره برداری برای هیچ کسی صادر نشده است، افراد سودجو اقدام به برداشت غیرمجاز آن می کنند.

علاوه بر این از آنجایی که منطقه صعب العبور بوده بسیاری از افراد با چهارپایان در منطقه حضور پیدا می کنند و مواد معدنی را به مقدار دو سه کیلوگرم برداشت کرده و آن را به خارج معدن منتقل می کنند.

عناوین برگزیده