تاریخ: ۰۵ آذر ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۶:۰۲
بازدید: ۱۸۷
کد خبر: ۷۰۷۹۴
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی
در جلسه پیگیری مصوبات سفر ریاست جمهوری به خراسان شمالی عنوان شدند؛

بوکیست تامین نشود ایمیدرو سرمایه گذاری نمی کند/ بودجه مصوبات فرش اختصاص نیافت

می متالز - در جلسه پیگیری مصوبات سفر ریاست جمهوری به خراسان شمالی روند پیشرفت و یا عدم پیشرفت ر اجرای پروژه های سرمایه گذاری در استان از محل مصوبات دور دوم سفر رییس جمهور به استان بررسی و ارزیابی شدند.
بوکیست تامین نشود ایمیدرو سرمایه گذاری نمی کند/ بودجه مصوبات فرش اختصاص نیافت

به گزارش می متالز، ظهر امروز در جلسه پیگیری مصوبات سفر ریاست جمهوری در استان، وضعیت پیشرفت در اجرای تعدادی از پروژه های سرمایه گذاری از محل مصوبات دور دوم از سفر رییس جمهور بررسی و چالش های پیش رو اجرای آنها مطرح شدند.

در همین راستا، محمود قنبری، معاون اقتصادی استانداری خراسان شمالی درباره سرمایه گذاری هلدینگ ایمیدرو در زمینه افزایش ظرفیت خط تولید پودرآلومینا در کارخانه آلومینای جاجرم اظهار کرد: برای توسعه این خط تولید می بایست مطالعات اکتشافی بابت کشف 60 میلیون تن ماده معدنی بوکسیت انجام می شد که تا به کنون اکتشاف 20 میلیون تن بوکیست در استان محقق شده است.

قنبری افزود: مابقی تامین نیاز این ماده معدنی باید از شهرستان شاهرود در استان سمنان انجام شود که مسئول معدن تاش در شاهرود اعلام کرده خط تولید توسعه ای آلومینا را می بایست در استان سمنان راه اندازی می کردید و راه اندازی آن در شهرستان جاجرم اشتباه بوده است.

وی خاطر نشان کرد: مدیر هلدینگ ایمیدرو نیز اعلام کرده است درصورتیکه این مسئله حل نشود نسبت به سرمایه گذاری در کارخانه آلومینای جاجرم اقدام نخواهد کرد.

معاون اقتصادی استانداری خراسان شمالی تصریح کرد: در همیبن زمینه استانداری خراسان شمالی با استانداری سمنان مکاتباتی را مبنی بر برگزاری جلسه ای برای حل مسئله را انجام داده است، در عین حال، استانداری خراسان شمالی در همین باره به وزارت صنعت و معدن مکاتبه ای را ارسال کرده تا نسبت به حل این موضوع اقدام شود.

در این جلسه، رضا فیروزه، رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالی نیز درباره فرش از مصوبات سفر دوم رییس جمهور در استان اظهار کرد: در این سفر مصوب شده بود که با تعهد مرکز ملی فرش 26 هزار نفر از بافندگان فرش استان تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی قرار گیرند که هنوز به علت عدم تامین بودجه، اجرای این مصوبه محقق نشده است.

فیروزه به تعهد اعطای 69 میلیارد تومان تسهیلات کم بهره در زمینه ایجاد کارگاه های متمرکز و غیر متمرکز فرش در استان نیز اشاره کرد و گفت: هنوز بابت این مصوبه نیز یک ریال به استان اختصاص نیافته است.

وی در ادامه به مصوبه برپایی نمایشگاه دائمی فرش در استان اشاره کرد و گفت: علاوه بر اینکه هنوز در این زمینه اعتباری اختصاص نیافته همچنین زمینی پنج هکتاری که می بایست از سوی اداره کل راه و شهرسازی استان به این پروژه اختصاص می یافت نیز محقق نشده است.

در این جلسه، نجفی، مدیر عامل بانک کشاورزی خراسان شمالی نیز اظهار کرد: در این سفر برای بانک کشاورزی استان تعهد اعطای دو هزار میلیارد تومان تسهیلات به پروژه های حوزه کشاورزی مصوب شد.

به گفته وی، در همین زمینه پروژه های پیشنهادی به بانک کشاورزی استان شامل احداث مجتمع گلخانه ای هیدروپونیک در 100 هکتار، احداث گلخانه هیدروپونیک در شهرک گلخانه ای امام رضا در شهرستان مانه و سملقان در 40 قطعه زمین، احداث مجتمع گلخانه ای بیگان در شهرستان شیروان در مساحت 50 هکتار، تکمیل و توسعه پرورش مرغ مادر گوشتی توسط اتکا به ظرفیت 120 هزار قطعه، احداث سردخانه دومداره در شهرستان اسفراین، تکمیل زنجیره تولید گوشت مرغ در شهرستان شیروان، ایجاد گاوداری 10 هزار راسی توسط شرکت شستا در شهرستان اسفراین، اجرای طرح های تولید اشتغالزا شامل پرورش کرم ابریشم، پرورش اسب ترکمن و احداث گلخانه کوچک مقیاس همچنین صنایع تیدیلی بوده اند.

نجفی درباره تحقق اجرای این پروژه ها اعلام کرد: فقط شش فقره تسهیلات از محل بند الف تبصره 18 برای احداث گلخانه های هیدروپونیک در استان اعطا شده است و مابقی متقاضیان، دریافت تسهیلات را پیگیری نکرده اند.

محمد علی شجاعی، استاندار خراسان شمالی نیز در همین باره در خطاب به مدیر عامل بانک کشاورزی خراسان شمالی اظهار کرد: قطب اقتصادی خراسان شمالی، کشاورزی است و قبل از انجام سفر دوم رییس جمهور به استان برای تدوین و تهیه این پروژه ها وقت زیادی گذاشته شد تا در این زمینه اعتبارات مصوب و برای استان جذب شوند.

شجاعی افزود: درصورتیکه این دو هزار میلیارد تومان اعتبار تسهیلاتی برای پروژه های کشاورزی یاد شده جذب نشوند، یعنی زحمات هیچ می شود.

وی گفت: در این زمینه هر مشکلی که وجود دارد را گزارش دهید تا برای رفع آنها اقدام شود، در عین حال، بانک کشاورزی استان باید متقاضیان دریافت تسهیلات این پروژه ها را به بانک دعوت کند و آنها را پای کار آورد.

وی خاطر نشان کرد: بنده بجای بانک کشاورزی با سازمان اتکا صحبت و آنها را راضی کردم که پای کار بیایند که البته آنها نیز انجام این سرمایه گذاری را پذیرفتند.

استاندار خراسان شمالی تصریح کرد: بانک کشاورزی استان به عنوان مجری باید پیگیری پای کار آوردن سرمایه گذاران این طرح ها معرفی شده به بانک باشد.

منبع: عصر اترک
عناوین برگزیده