تاریخ: ۰۴ آذر ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۴:۳۰
بازدید: ۱۳۹
کد خبر: ۷۰۸۵۴

توسعه "درخشان" خطوط ریلی؟/ دولت کنونی نصف دولت قبل خط آهن ساخت

می متالز - در حالی مقام مسوول شرکت ساخت و توسعه ساخت ۱۴۰۰ کیلومتر خط‌آهن در دولت یازدهم و دوازدهم را "درخشان" عنوان کرده که در دو دولت قبل ۲۵۰۰ کیلومتر خط‌آهن ساخته شده بود.
توسعه "درخشان" خطوط ریلی؟/ دولت کنونی نصف دولت قبل خط آهن ساخت

به گزارش می متالز، در آستانه بهره‌برداری از خط‌آهن میانه - بستان‌آباد معاون ساخت و توسعه راه‌آهن، بنادر و فرودگاه‌های شرکت ساخت و توسعه عملکرد دولت یازدهم و دوازدهم در توسعه خطوط ریلی را "درخشان" ارزیابی کرده و در این باره گفته‌ است؛ از ابتدای دولت یازدهم تاکنون با احتساب خطوط اصلی و ایستگاهی حدود 1400 کیلومتر عملیات ریل گذاری صورت گرفته که بیش از 750 کیلومتر آن طی سال‌های 96 تا 98 انجام شده است.

عباس خطیبی افزود: راه‌آهن میانه - تبریز به لحاظ احجام و نوع کار اجرایی و همچنین تاثیر ترافیکی و ترانزیتی یکی از پروژه‌های شاخص ریلی کشور محسوب می‌شود  و با بهره‌برداری از حدفاصل میانه تا بستان‌آباد بخشی از شریان‌ اصلی شبکه راه‌آهن سراسری در منطقه شمال‌غرب و کریدور ترانزیت ریلی شرقی - غربی کشور از مسیری جدید در دسترس قرار می‌گیرد.

وی ادامه داد: حدود 40 میلیون متر مکعب عملیات خاک برداری و خاک ریزی در محدود میانه تا بستان آباد صورت گرفته و قابل ذکر است که حجم عملیات اجرایی در بعضی موارد بیش از دو برابر حجم عملیات انجام شده در برخی پروژه‌های ریلی است.

مقام مسوول شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور  گفت: با توجه به موقعیت جغرافیایی پروژه، حدود9 کیلومتر پل و تونل در محدوده میانه تا بستان‌آباد  احداث شده که این میزان تا تبریز به حدود 15 کیلومتر می‌رسد  و با در نظر گرفتن دو خطه بودن مسیر تا تبریز بیش از 30 کیلومتر پل و تونل در طول این پروژه احداث شده است. اواخر مردادماه سال 92 علی نیک زاد وزیر اسبق راه و شهرسازی در مراسم تودیع خود با بیان این‌که قرار نبود گزارش عملکرد در این مراسم ارائه دهم و به همین دلیل به معاونان گفتم نیازی به تهیه آمار نیست، گفت: با این حال مختصری از اقدامات صورت گرفته را بازگو می‌کنم.

وزیر سابق راه و شهرسازی به ارائه آمارهایی در خصوص ساخت راه‌آهن، آزاد راه، بزرگراه و راه روستایی، گفت: در دولت نهم و دهم 2500 کیلومتر خط‌آهن در کشور ساخته شد و 8000 کیلومتر دیگر در دست ساخت است و با تکمیل این میزان خط‌آهن که زحمت آن به دوش آقای آخوندی افتاده، کار بسیار بزرگی در حوزه زیرساخت‌های حمل‌ونقل ریلی انجام می‌شود.

مقایسه عدد اعلام شده از سوی معاون ساخت و توسعه راه‌آهن، بنادر و فرودگاه‌های شرکت ساخت و توسعه درباره ساخت خط‌آهن با عدد اعلام شده از سوی وزیر اسبق راه و شهرسازی حاکی از آن است که دولت یازدهم و دوازدهم کمتر از نصف دو دولت قبل از آن خط آهن ساخته است.

عناوین برگزیده