تاریخ: ۰۵ آذر ۱۳۹۸ ، ساعت ۰۹:۲۰
بازدید: ۲۱۰
کد خبر: ۷۰۸۸۱
سرویس خبر : انرژی
رییس اتاق بازرگانی اصفهان:

مدیریت مصرف بنزین از رانت‌های آشکار و پنهان جلوگیری می‌کند

می متالز - رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان اصفهان گفت: بطور قطع شفاف سازی اقتصادی و اجرای طرح مدیریت مصرف بنزین از رانت‌های آشکار و پنهان جلوگیری می‌کند.
مدیریت مصرف بنزین از رانت‌های آشکار و پنهان جلوگیری می‌کند

به گزارش می متالز، مسعود گلشیرازی روز سه‌شنبه در بیان این که شفافیت اقتصادی را باید همواره به عنوان مبنای عمل خود قرار دهیم افزود: امروز در صورتی که قیمت سوخت واقعی نباشد، بخشی از آن در تبادلات ارزی به صورت قاچاق از کشور خارج می‌شود.

وی بیان کرد: قبل از اجرای طرح سهمیه‌بندی بنزین یارانه غیرمستقیم و ناعادلانه در جامعه توزیع می‌شد و افرادی که سوخت بیشتری مصرف می‌کردند، بهره بیشتری هم می‌بردند و با اجرای این طرح، یارانه بطور مستقیم به اقشار آسیب‌پذیر پرداخت و از قاچاق سوخت و افزایش بی‌رویه مصرف آن جلوگیری می‌شود.

رییس اتاق بازرگانی صنایع، معادن و کشاورزی اصفهان اظهار داشت: باید دقت داشته باشیم که این تغییرات قیمت در زندگی و معاش آحاد جامعه تاثیر مستقیمی دارد و این موضوع در سیاست گذاری‌ها باید مورد توجه قرار گیرد.

وی ادامه داد: اقدامی که دولت اکنون در راستای پرداخت حمایت معیشتی مستقیم به خانوارها انجام داد، باید زودتر انجام می‌شد.

گلشیرازی تصریح کرد: پرداخت کمک هزینه معیشتی به قشرهای آسیب پذیر که نسبت به سایر اقشار جامعه کمتر از وسایل نقلیه شخصی استفاده می‌کنند، تورم ناشی از قیمت سوخت را برای آنها جبران می‌کند.

به گفته وی امکان این وجود داشت که این طرح با ظرافت و برنامه‌ریزی بهتری انجام شود تا ضمن توجه به مسائل مختلف که بطور قطع به نفع اقتصاد ملی است، همراهی بهتری از طرف افراد جامعه را به بدنبال داشته باشد.

رییس اتاق بازرگانی صنایع، معادن و کشاورزی استان اصفهان با اشاره به اینکه سهمیه‌بندی بنزین بر افزایش قیمت سایر کالاها بی‌تاثیر نیست خاطرنشان کرد: حمل و نقل و جابجایی بخشی از کالاها بوسیله خودروهای بنزینی انجام می‌شود و بطور طبیعی افزایش قیمت سوخت در بخش حمل و نقل عمومی و تولید هم تاثیر خواهد داشت.  

وی بیان کرد: جامعه تولید، تجار و صنعتگران باید دقت داشته باشند که در جنگ اقتصادی به سر می‌بریم و در این دوران انصاف را بعنوان مهمترین مولفه در رفتار با مردم مبنای عمل قرار دهند تا قیمت‌ها افزایش پیدا نکند.

گلشیرازی اضافه کرد: دولت هم باید توجه داشته باشد که اینگونه تصمیم‌های اقتصادی تبعاتی را بدنبال دارد و با کسبه، تجار و صنعتگران منصفانه برخورد کند تا مبادا اغراض سیاسی بر رفتار منصفانه اجتماعی حاکم شود.

بر اساس مصوبه شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا از بامداد جمعه ۲۴ آبان، بنزین برای همه وسایط نقلیه سهمیه‌بندی شد.

طبق اطلاعیه شرکت ملی پخش فراورده‌های نفتی، قیمت بنزین معمولی سهمیه‌ای هر لیتر یک‌هزار و ۵۰۰ تومان،  قیمت بنزین معمولی غیر سهمیه‌ای هر لیتر سه هزار تومان و قیمت بنزین سوپر هر لیتر سه هزار و ۵۰۰ تومان تعیین شده است.

عناوین برگزیده