تاریخ: ۱۱ آبان ۱۳۹۸ ، ساعت ۲۲:۱۹
بازدید: ۱۳۸
کد خبر: ۷۰۹۰۲

استان گلستان دروازه ورود به اوراسیا

می متالز - رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی گرگان بابیان اینکه استان گلستان دروازه ورود ایران به اوراسیا است، گفت: ما از طریق دریا، ریل و جاده به کشورهای عضو اتحادیه دسترسی داریم.
استان گلستان دروازه ورود به اوراسیا

به گزارش می متالز، علی‌محمد چوپانی اظهار کرد: از ۵ آبان ماه ایران رسماً به اتحادیه اقتصادی اوراسیا وارد شده است. اتحادیه اوراسیا تشکلی اقتصادی بر مبنای مزیت‌های اقتصادی کالای تولیدی دو طرف است.

وی به امتیازاتی که بعد از ورود ایران به اتحادیه اقتصادی اوراسیا در نظر گرفته شده اشاره کرد و افزود: کشور ما تعرفه ترجیحی ۳۶۰ قلم کالا را برداشته است. اتحادیه اوراسیا نیز تعرفه گمرکی ۵۰۲ قلم کالا را برداشته است.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی گرگان با اشاره به اینکه مرکز این اتحادیه در مسکو قرار دارد، تصریح کرد: اتحادیه اقتصادی اوراسیا به دنبال این است که سوئیفت مختص اوراسیا ایجاد کند و اگر این کار انجام شود، مراودات بانکی تسهیل می‌شود.

چوپانی ادامه داد: در اتحادیه اوراسیا به دنبال تعریف کردن واحد پول مشترک هستند که پول های ملی کشورها با آن سنجش شود. اگر این اتفاق رخ دهد، سلطه و زورگویی اقتصادی آمریکا بر جهان خاتمه پیدا می‌کند.

وی با اشاره به اینکه کشورهای منطقه اوراسیا دارای تنها دو اقلیم سرد و گرم هستند، خاطر نشان کرد: ایران یک کشور دارای اقلیم چهار فصل است و قطعاً می‌تواند نقش بسزایی در بازار صیفی‌جات و میوه‌جات کشورهای اوراسیا داشته باشد. در صنعت مرغ ایران نیز ۲۰۰ هزار تن مرغ مازاد داریم که می‌توانیم آن را به این کشورهای صادر و به‌جای آن گوشت قرمز وارد کنیم.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی گرگان بیان کرد: این مزیت، فرصت مناسبی است که باید بازرگانان، تجار و کارخانه‌جات صنعتی ما حداکثر استفاده را از آن ببرند.

چوپانی در ادامه بابیان اینکه گلستان دروازه ورود کشور ما به اتحادیه اوراسیا است، گفت:‌ می‌توان با گسترش ظرفیت ریلی استان و ایجاد امکانات لجستیک در این بخش، از مزیت‌های آن برای استان بهره برد.

وی با اشاره به اینکه تاکنون از ظرفیت ریلی استان به‌خوبی استفاده نکردیم، گفت: ‌باید تغییر نگرشی در مدیریت راه‌آهن استان شکل بگیرد. دولت میلیارد تومان برای راه‌اندازی مسیر ریلی اینچه‌برون هزینه کرده است اما با گذشت چندین سال از افتتاح این خط که به کشور ترکمنستان متصل است، هنوز نتوانستیم به‌درستی از آن استفاده کنیم.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی گرگان بیان کرد: راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران بر اساس دستورالعمل اصل ۴۴ قانون اساسی، حق احداث تجهیزات لجستیک راه‌آهن ازجمله بارانداز، انبارهای مکانیزه و خطوط فرعی را ندارد و باید این کار را به بخش خصوصی واگذار کند اما اصرار دارند که خودشان این کار را انجام دهند.

چوپانی اظهار کرد: مسیر ریلی اینچه‌برون باهدف ترانزیت سالانه ۱۰ میلیون تن کالا توسط کشورهای ایران، قزاقستان و ترکمنستان سرمایه‌گذاری و احداث ‌شده است. ‌بهترین نقطه برای جایگزینی کریدور فعلی شمال به جنوب که از مسیر فیروزکوه گذر می‌کند و قابلیت این میزان ترانزیت را ندارد، اینچه‌برون-آزادشهر-شاهرود است.

وی با اشاره به اینکه با این کار ۸۴۰ کیلومتر مسافت کمتر می‌شود، گفت: حتی اگر مسیر ریلی فیروزکوه برقی هم شود، از نظر ما فاقد توجیه اقتصادی است و نیاز است مسیر اینچه‌برون به شاهرود ایجاد شود.

عناوین برگزیده