تاریخ: ۰۵ آذر ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۳:۳۴
بازدید: ۳۲۳
کد خبر: ۷۰۹۷۷
سرویس خبر : آهن و فولاد
افزایش هزینه مواد اولیه فولادسازی در چین؛

فولادسازان چینی به دنبال مواد اولیه جایگزین

می متالز - با وجود قیمت قوی‌تر فولاد چین در سال جاری نسبت به بسیاری از بازارهای اصلی جهانی، افزایش هزینه مواد اولیه گریبان‌گیر تولیدکنندگان چین شده است. در نتیجه افزایش قیمت مواد اولیه، فولادسازان چین به دنبال جایگزین هستند تا بتوانند حاشیه سود خود را حفظ کنند؛ در این میان، آهن اسفنجی و چدن گرید تجاری گزینه‌های مناسبی به جای قراضه هستند که عرضه آن‌ها در چین محدود شده است.
فولادسازان چینی به دنبال مواد اولیه جایگزین

به گزارش می متالز به نقل از Fastmarkets MB، قیمت ورق گرم فولادی در بازار شرق چین از ابتدای سال جاری به طور میانگین کاهش 7.8 درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته داشته است، اما قیمت میلگرد کاهش میانگین 5.9 درصدی داشته است. در همین مدت، میانگین هزینه فلز مذاب (Hot Metal) بالغ بر 10.1 درصد افزایش داشت که باعث کاهش چشم‌گیر حاشیه سود فولادسازان شد.

مطابق انتظار، هزینه فلز مذاب برخلاف عملکرد قوی‌تر در سال جاری، همراه با کاهش هزینه زغال‌سنگ کک‌شو و سنگ آهن در ماه‌های اخیر کاهش داشته است. قیمت سنگ آهن به دلیل افزایش عرضه افت داشته است. افزایش تولید معدن Brucutu واله و همچنین رشد تولید پروژه معدنی S11D این شرکت احتمالا باعث رشد فروش و کاهش قیمت جهانی در کوتاه‌مدت خواهد شد. پریمیوم زغال‌سنگ کک‌شوی سخت که از ماه ژوئن تا سپتامبر روند نزولی داشت، در ماه اکتبر به پایین‌ترین سطح بازار رسید؛ با این حال انتظار می‌رود که با افزایش واردات چین قبل از تمدید سهمیه واردات در ژانویه، روند تغییرات پریمیوم در ماه‌های آینده ثابت یا افزایشی باشد.

همچنین انتظار می‌رود که قیمت قراضه بین ماه‌های نوامبر تا دسامبر افت داشته باشد، اما محدودیت‌های سمت عرضه قیمت را در سطح بالا حفظ خواهد کرد. در ماه اکتبر، پریمیوم قراضه سنگین داخلی چین نسبت به فلز مذاب به بالاترین سطح خود یعنی 56 دلار بر تن رسید و قیمت قراضه نسبت به ماه پیش افزایش غیرمنتظره‌ای ثبت کرد. با بازیابی پریمیوم قراضه نسبت به فلز مذاب در ماه آگوست، واحدهای BOF چین شروع به کاهش مصرف قراضه در کانورترهای خود کردند؛ با این وجود، قیمت قراضه به دلیل کاهش عرضه در مناطق کلیدی و منع واردات قراضه از ماه ژانویه در سطوح بالا حفظ شده است.

بالاترین قیمت قراضه در شمال چین است. شمال این کشور بزرگ‌ترین منطقه تولید فولاد این کشور است. رشد تولید فولاد این منطقه سریع‌تر از سایر مناطق در سال جاری از افزایش نرخ بهره‌برداری کوره‌های بلند سبقت گرفته است که به معنی مصرف بیشتر قراضه است. با وجود این تقاضای بزرگ از قراضه، منطقه شمال چین سهم تنها 4.5 درصدی از تولید خودرو در سال گذشته داشت و حدود 12 درصد کل تعداد خودروهای موجود چین را دارد؛ این دو عامل به ترتیب باعث کاهش دسترسی این منطقه به قراضه نو (به دلیل آمار پایین تولید خودرو) و کهنه (به دلیل تعداد کم خودرو) شده است.

در نتیجه افزایش قیمت مواد اولیه، فولادسازان چین به دنبال جایگزین هستند تا بتوانند حاشیه سود خود را حفظ کنند. تفاوت قیمت آهن اسفنجی و چدن گرید تجاری و همچنین محصولات نیمه ساخته فولادی نسبت به سنگ آهن از ابتدای سال تا به حال نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش شدیدی داشته است که باعث افزایش جذابیت واردات این محصولات برای برخی تولیدکنندگان چین شده است. از ژانویه تا آگوست واردات آهن اسفنجی چین به 686 هزار و 964 تن رسید که در همین مدت در سال گذشته 79 هزار و 475 تن بود. واردات چدن گرید تجاری در این مدت به 193 هزار و 817 تن افزایش داشت که در هشت ماه نخست سال 2018 تنها 22 هزار و 802 تن بود؛ این حجم واردات، از میزان واردات سالانه در پنج سال گذشته فراتر رفته است. واردات بیلت و اسلب نیز با افزایش دو برابری به 522 هزار و 135 تن رسید.

انتظار می‌رود که واردات محصولات نیمه‌ساخته فولادی توسط چین موقتی باشد زیرا افت قیمت داخلی فولاد چین در سه ماهه پایانی سال ادامه خواهد داشت که باعث کاهش حاشیه سود تبدیل محصولات نیمه‌ساخته به محصولات فولادی خواهد شد. اما تا زمانی که قیمت وارداتی آهن اسفنجی و چدن نسبت به سنگ آهن و قراضه چینی رقابتی باقی بماند، منع واردات قراضه چین باعث ادامه واردات این محصولات خواهد شد.

عناوین برگزیده