تاریخ: ۰۹ آذر ۱۳۹۸ ، ساعت ۲۱:۳۱
بازدید: ۱۷۹
کد خبر: ۷۱۰۹۵
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

آذربایجان‌غربی سومین استان کشور در تنوع معدنی است

می متالز - معاون معدن و صنایع معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان‌غربی گفت: هم اکنون ۵۱ نوع ماده معدنی در استان شناسایی و کشف شده که با این آمار، این استان به لحاظ تنوع ماده معدنی در جایگاه سوم کشور قرار دارد.
آذربایجان‌غربی سومین استان کشور در تنوع معدنی است

به گزارش می متالز، پریسا عابدپور روز شنبه اظهار داشت: هم اکنون ۶۸ نوع ماده معدنی در کشور شناسایی شده که از این تعداد، ۵۱ نوع در آذربایجان‌غربی در مرحله اکتشاف و بهره‌برداری قرار دارد و شامل انواع سنگ‌های زینتی، طلا، چیتان، باریت، سلیس و پوکه معدنی است.

وی با اشاره به اینکه ۸۰ درصد معادن استان فعال است، اضافه کرد: در آذربایجان‌غربی ۴۶۹ معدن فعال وجود دارد که از این لحاظ نیز در جایگاه هفتم کشور قرار داریم.

وی بیان کرد: پنج‌هزار و ۲۷۰ نفر به‌صورت مستقیم در معادن آذربایجان غربی مشغول فعالیت هستند.

معاون معدن و صنایع معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان‌غربی با بیان اینکه ذخیره معادن استان بیش از ۱۶ هزار تُن برآورد شده است، ادامه داد: تاکنون بیش از سه‌هزار و ۵۵۰ میلیارد ریال در معادن استان هزینه شده است.

عابدپور از صدور ۲۵۰ پروانه اکتشاف در آذربایجان‌غربی خبر داد و گفت: از این میزان ۳۰ گواهی کشف طی سال جاری در استان صادر شده که این گواهی‌های کشف نیز به مرور به پروانه بهره‌برداری تبدیل می‌شود.

وی افزود: طی سال گذشته ۲۳ میلیون و ۸۲۷ هزار و ۷۵۳ کیلوگرم انواع مواد معدنی به ارزش سه میلیون و ۹۴۷ هزار و ۱۷۳ دلار از مبادی گمرکی این استان صادر شد.

وی با اشاره به اجرای طرح‌های فرآوری معدنی طی سال‌های اخیر در آذربایجان‌غربی اظهار داشت: در حال حاضر سه واحد فرآوری در شمال و جنوب استان فعال است که چینی پیرانشهر، تراورتن تکاب و مرمریت پلدشت را شامل می شود.

وی در خصوص مشکلات معادن آذربایجان‌غربی نیز گفت: شرایط اقلیمی و آب و هوایی در این استان باعث شده بسیاری از معادن استان سه تا چهار ماه در سال به خاطر بارش و سرمای هوا توان فعالیت نداشته باشد و خام‌ فروشی و نیاز به نوسازی ماشین آلات معدنی برای بهبود عملکرد معادن از جمله این مشکلات است.

محدوده معادن آذربایجان‌ غربی تحت پوشش سه زون از زون‌های بیست‌گانه اکتشاف سیستماتیک کشور شامل «اشنویه - خوی»، «مریوان - مهاباد» و «شاهین دژ - ماهنشان» قرار گرفته است.

عناوین برگزیده