تاریخ: ۱۵ آذر ۱۳۹۸ ، ساعت ۲۳:۰۰
بازدید: ۵۰۱
کد خبر: ۷۱۱۲۷
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
سیگنال‌های اقتصادی و سیاسی بازارها:

پیش‌ بینی وضعیت دلار و طلا در هفته جاری / اخباری که احتمالا بازارها را متاثر کنند

می متالز - در شرایطی که روند همه بازارها صعودی است و مقامات مسئول از کنترل بازارها سخن می‌گویند، چه سیگنال‌های سیاسی و اقتصادی برای بازارها به چشم می‌خورد؟
پیش‌ بینی وضعیت دلار و طلا در هفته جاری / اخباری که احتمالا بازارها را متاثر کنند

به گزارش می متالز، پیش از شروع هفته اخیر آخرین کارنامه هفتگی بازارها این گونه بود؛ بورس ۲ درصد بازدهی مثبت، طلا ۲٫۵ درصد بازدهی مثبت، سکه ۴٫۸ درصد بازدهی مثبت و دلار ۴٫۲ درصد بازدهی مثبت.

با توجه به سیگنال‌های سیاسی و اقتصادی چند روز اخیر به نظر می‌رسد بازار ارز متاثر از برخی اخبار سیاسی منطقه و بازار طلا متاثر از نوسان احتمالی دلار و رشد جهانی قیمت طلا تحت فشار باشند و در کنار آنها، بازار سهام روزهای آرام‌تری را پشت سر بگذارد.

 نشانه‌های رشد احتمالی قیمت دلار و طلا / پیش‌ بینی بازارها در هفته پیش‌ رو

در عمل نیز بازارها طبق انتظار عمل و هر سه بازار روند صعودی خود را حفظ کردند. نکته قابل توجه افزایش شدت رشد در قیمت طلا و سهام نسبت به هفته قبل است. در همین حال دلار و سکه نیز همان روند مثبت بودن خود را حفظ کرده‌اند.

در هفته اخیر همه بازارها بازدهی مثبت داشتند.

در نهایت طی هفته اخیر بازدهی بازارها این گونه بود: بورس بازدهی مثبت ۳٫۶ درصدی، دلار بازدهی مثبت ۲٫۴ درصدی، طلا بازدهی مثبت ۴٫۵ درصدی و سکه هم بازدهی مثبت ۴٫۶ درصدی.

اما در این شرایط که روند همه بازارها صعودی است چه سیگنال‌های سیاسی و اقتصادی برای بازارها به چشم می‌خورد؟

سیگنال‌های سیاسی برای بازارها

در چند روز اخیر اخبار مهم سیاسی برای بازارها وجود داشت. برگزاری نشست کمیسیون مشترک برجام در وین و اظهار نظراتی مانند اینکه ایران باید اقدامات ناقض برجام را به عقب برگرداند (توسط سخنگوی وزارت خارجه آلمان) یا اظهار نظر نماینده چین مبنی بر اینکه استفاده از مکانیسم ماشه علیه ایران به نفع هیچ کس نیست یا اظهارنظر نماینده دائم روسیه در سازمان‌های بین‌ المللی مبنی بر اینکه شرکت‌ کنندگان در نشست در حمایت از برجام با یکدیگر اتفاق نظر دارند؛ نشان می‌دهد که همچنان سیگنال نا اطمینانی البته با شدت کمی کمتر از گذشته، از این ناحیه وجود دارد.

جدی‌ تر شدن اخبار مربوط به استیضاح دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، ابراز نگرانی فرانسه از ادامه فعالیت‌های موشکی ایران، اعلام خبر بررسی استیضاح سه وزیر کابینه دولت (شامل وزرای آموزش و پرورش، نفت و کشور) در جلسات هفته جاری کمیسیون‌های تخصصی مجلس هم سه خبر دیگری هستند که هرکدام می‌توانند نا اطمینانی‌هایی را از آینده مبهم سیاست و تسری آن به اقتصاد به همراه داشته باشد.

سیگنال‌های اقتصادی برای بازارها

اما در شرایط بیم بازارها از اخبار سیاسی، در سوی دیگر اخبار اقتصادی قابل توجهی در چند روز اخیر منتشر شده است. توافق تولید کنندگان نفت در اوپک بر سر کاهش تولید نفت شاید مهمترین خبر اقتصادی با پیام نا اطمینانی باشد.

در مقابل اعلام خبر حضور بزرگترین هیات اقتصادی بخش خصوصی عمان به ایران در هفته جاری توسط وزیر امور خارجه و انتشار زمزمه‌هایی مبنی بر معافیت احتمالی در بخش‌هایی از صادرات هم اخبار با پیام امید بخش برای بازارها به خصوص بازار سهام بوده است.

در عین حال از سوی مقامات بورسی اعلام شده که عرضه اولیه‌های جدیدی در راه است و رئیس کل بانک مرکزی هم در پست اینستاگرامی خود تلویحا وعده بازگشت ثبات به بازار ارز را مطرح کرده است. در این دوره توجه مقامات به بازارها باید توجه داشت در هفته جاری احتمالا جزییات مهمی از لایحه بودجه سال آینده منتشر خواهد شد که هرکدام نیز حاوی پیام‌هایی خواهد بود.

بدین ترتیب به نظر می‌رسد در هفته پیش‌ رو اخبار سیاسی و اقتصادی حاوی نا اطمینانی برای بازارها به خصوص دلار و طلا به چشم می‌خورد اما با این حال، سیاستگذار به دنبال کنترل این وضعیت است. در کنار این، با انتشار جزییاتی از لایحه بودجه احتمالا بازارها هم واکنش‌هایی را از خود بروز خواهند داد که کار را برای کنترل بازارها سخت‌تر خواهد کرد. با این روال احتمال تداوم صعودی بودن در هر سه بازار شاید سناریویی قوی برای عملکرد بازارها در هفته جاری باشد.

عناوین برگزیده