تاریخ: ۱۷ آذر ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۰:۲۴
بازدید: ۲۶۱
کد خبر: ۷۱۴۴۵
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
مبلغ ۷۴۶ هزار میلیارد ریال افزایش سرمایه در سال ۹۸؛

سهم تجدید ارزیابی دارایی‌ها در نگاه مدیران چقدر است

می متالز - هیات مدیره ۱۲۸ شرکت از ابتدای سال جاری تا به امروز، پیشنهاد خود در مبنی بر "افزایش سرمایه" ارائه کرده‌ که "مطالبات حال شده سهامداران" و "آورده نقدی" بیشترین محبوبیت را از آن خود کرده است.
سهم تجدید ارزیابی دارایی‌ها در نگاه مدیران چقدر است

به گزارش می متالز، در سال جاری مسیر‌های "افزایش سرمایه" برای شرکت‌های حاضر در بازار سرمایه، هموارتر از گذشته شده است.

"افزایش سرمایه" از محل آورده نقدی و مطالبات حال شده سهامداران، یکی از مسیر‌هایی بوده که جذابیت چندانی به دنبال نداشته اما؛ در این میان، اعطای معافیت مالیاتی به افزایش سرمایه از محل سود انباشته، جذابیت این مورد را چند برابر کرد و شرکت‌هایی که از سود انباشته مطلوبی برخوردار بودند، دست به این اقدام زدند.

از سوی دیگر، موضوع شیرین تجدید ارزیابی دارایی‌ها با قدرت بیشتری بر سر زبان‌ها افتاد و در حال حاضر، تنها در انتظار مجوز دولت است تا این مسیر نیز برای شرکت‌ها هموار شود و موج تجدید ارزیابی‌ها مجددا در بازار سهام فراگیر شود.

بررسی‌های آبسیم حاکی از آن است که از ابتدای سال جاری تا به امروز، هیات مدیره ۱۲۸ شرکت برنامه افزایش سرمایه را به جریان انداخته‌ و در مجموع، ۷۴۶ هزار و ۲۹۳ میلیارد ریال به سرمایه شرکت‌ها افزوده می‌شود.

در این بین، کمترین مبلغ افزایش سرمایه به نام «بکاب» ثبت شد که تصمیم دارد ۲۴ میلیارد ریال معادل ۱۰۰ درصد از محل سود انباشته افزایش سرمایه دهد.

بیشترین مبلغ افزایش سرمایه از آن «وپارس» با رقم ۱۳۷ هزار و ۸۰۰ میلیارد ریال است. این بانک اعلام کرده از محل مازاد تجدید ارزیابی دارایی‌ها به میزان ۵۸۰ درصد، افزایش سرمایه خواهد داد.

بیشترین درصد افزایش سرمایه را «غگل» به نام خود ثبت کرده که بر اساس گزارش توجیهی، ۳۰۲۳ درصد تجدید ارزیابی خواهد داشت.

«دیران» با فقط ۹ درصد، کمترین میزان افزایش سرمایه را در بین شرکت‌های حاضر در بازار سرمایه دارد.

به طور کلی، ۲۸ شرکت کمتر از ۵۰ درصد و ۳۷ شرکت بین ۵۰ تا ۱۰۰ درصد افزایش سرمایه در پیش دارند. تقسیم بندی شرکت‌ها بر اساس درصد افزایش سرمایه را در تصویر ذیل مشاهده می‌کنید.

بر اساس این گزارش، افزایش سرمایه از محل مطالبات حال شده سهامداران و آورده نقدی بیشترین محبوبیت را در بین هیات مدیره شرکت‌ها دارد و ۴۶ درصد از افزایش سرمایه‌ها در سال جاری، از این محل انجام می‌گیرد.

سود انباشته و سایر اندوخته‌ها سهم ۴۱ درصدی دارند و تا به امروز تنها ۱۳ درصد پیشنهاد هیات مدیره‌ها حول محور تجدید ارزیابی دارایی‌ها چرخیده است.

عناوین برگزیده