تاریخ: ۱۷ آذر ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۵:۵۳
بازدید: ۲۰۵
کد خبر: ۷۱۵۴۷
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

یادداشت تحلیلگر میهمان| روند صعودی بازار سهام تداوم دارد؟

می متالز - تحلیل های موجود در بازار سهام بر مبنای محرک های جدید که حادث شده، نشان می دهد روند صعودی به شکلی منطقی تداوم دارد. ولید هلالات با بررسی سمت وسوی حرکت بازار به بررسی همین فرض احتمال صعودی بودن بازار می پردازد.
یادداشت تحلیلگر میهمان| روند صعودی بازار سهام تداوم دارد؟

 می متالز، همیشه محرک ها و عواملی بازار را به سمت نقطه تعادلی حرکت می دهند. این نقطه تعادلی را نمی توان فرموله کرد چون کاملا به برداشت ذهنی تک تک معامله گران از فضای بازار بر می گردد.

همین باعث می شود که واکنش ما به یک رویداد مشابه در زمان های مختلف، متفاوت باشد. یکبار به اعتراضات سال 96 در بورس بسیار شدید واکنش نشان می دهیم اما در سال 98 اساسا به خبرهای سیاسی و حتی نظامی واکنش نداریم لذا این رفتارهای ما را نمی توان فرموله کرد، خودمان هم دقیقا نمی دانیم چه شده که دیگر از مسائل سیاسی نمی ترسیم و بر پایه آن دکمه فروش را نمی زنیم و اتفاقا جسارت پیدا کرده ایم و از منفی بودن روزهای پر خبر برای خرید بهره می بریم.

حالا ما بسیار نگران بودیم که بودجه دولت با رشد با اهمیت نرخ برق و گاز همراه شود که این مساله بر صنعت سیمان، پتروشیمی و پس ازان کاشی، کانی غیر فلزی، فولاد و چه بسیاری دیگر از شرکت ها اثر منفی اما قابل مدیریت داشت.

با انتشار جزئیاتی از بودجه دولت، بازار دریافت که قرار نیست نرخ برق، آب و گاز رشد خاصی داشته باشد لذا آن فضای سکون و حرکت دست به عصای بازار به استراتژی خرید تغییر یافت که بازار روز شنبه را رقم زد.

در کنار چنین مساله ای، قیمت کامودیتی ها در سطح جهانی رشد کرد. از نفت گرفته تا مس همگی شتابان صعود کردند و نگرانی از ریزش قیمت های جهانی، جای خود را به یک نگاه مثبت و حداقل ثبات داده است.

نرخ ارز صعودی شده و روز گذشته از 13200 تومان عبور کرد. تصور این بود که بازارساز به دلیل نزدیک شدن به تسویه ها، از افزایش قیمت تا حدودی خشنود است اما روز گذشته عبور هیجانی نرخ دلار از 13200 تومان را بسیاری از فعالان به عنوان سیگنال خرید و آغاز روند صعودی برداشت کردند.

افزایش قیمت بنزین در سطح جامعه باعث شد انتظارات تورمی تغییر کند و خوشبین ترین افراد نیز برای سال 1399 نرخ تورم بالاتری را به انتظار بنشینند.

جمع این موارد یعنی افزایش انتظارات تورمی، شکست مقاومت ها در نرخ ارز و بی اثر شدن توئیت های سوپرمن (دکتر همتی)، به همراه رشد قیمت کامودیتی ها و کاهش نگرانی از جهت بودجه و مالیات شرکت های ایرانی، بازار سهام را تقویت کرد که نهایتا شکست مقاومت تاریخی شاخص هم وزن را در پی داشت. این روند هرچند پرشتاب ادامه نیابد اما می توان گفت روند صعودی به شکلی منطقی تداوم دارد.

 

ولید هلالات/ کارشناس بازارهای مالی

عناوین برگزیده