تاریخ: ۱۷ آذر ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۶:۲۶
بازدید: ۲۸۶
کد خبر: ۷۱۵۵۱
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
جابه‌جایی رکوردها در بازار سهام

نقشه نیمروز بورس یکشنبه (17 آذر 98)

می متالز - موج بی‌وقفه رشد قیمت‌ها در بورس تهران در معاملات امروز زمینه‌ساز دستیابی شاخص کل به رکورد تاریخی 332 هزار واحد شد. جنب و جوش زیاد اهالی سهام را می‌توان نتیجه حرکت مثبت قیمت در بازارهای همسایه، خاصه بازار ارز و بورس کالا دانست. در عین حال، انتشار لایحه بودجه و پافشاری دولت بر اجرای سیاست موسوم به دلار 4200 تومانی در سهام وابسته واکنش منفی زیاد در بر نداشت؛ در عین حال، عدم اصلاح جدی قیمت حامل‌های انرژی هم تا حدودی از نگرانی فعالان سهام کاست.
نقشه نیمروز بورس یکشنبه (17 آذر 98)

به گزارش می متالز، سیمای بورس تهران برای پانزدهمین روز متوالی سبز باقی ماند. شاخص کل که طی سه هفته اخیر پیوسته در مسیر صعودی حرکت کرده، در معاملات امروز - یکشنبه - به رکورد جدیدی دست یافت. چنان که انتظار می‌رفت این نماگر ضمن جهش 5 هزار واحدی با قدرت از مرز 330 هزار واحد عبور کرد و در ارتفاع بی‌سابقه 332 هزار واحدی مستقر شد.

از طرفی، ارزش معاملات خرد سهام بورسی هم حول عدد 2 هزار میلیارد تومان قرار گرفت. این رقم نسبت به میانگین ارزش معاملات از ابتدای سال 60 درصد بالاتر است. در کنار این، باید ارزش 200 میلیارد تومانی صف‌های خرید در یک چهارم از کل نمادهای بورسی را هم اضافه کرد که عمدتا متعلق به سهامداران کوچک‌مقیاس بازار است. در واقع، این ارقام را می‌توان نتیجه ورود مجدد سهامداران حقیقی به تالار سهام دانست که در پی کاهش ارزش ریال طی روزهای اخیر و همچنان دریافت سیگنال‌های بنیادی از سهام به مشارکت بیشتر در این بازار پرداخته‌اند.

در واقع، علت عام همزمانی موج افزایشی قیمت در بازارهای دارایی، اعم از سهام، مسکن، خودرو و طلا را باید به کاهش ارزش پول ملی در هفته‌های اخیر نسبت داد. در عین حال، مزیت‌های بنیادی طیف وسیعی از سهام شرکت‌های بورسی هم در جذب منابع، بهبود جریان نقدینگی در بورس و رشد مستمر قیمت‌ها عاملیت داشته است. برای  مثال، می‌توان رونق معاملات بورس کالا را مثال زد که از اهرم‌های دوگانه رشد قیمت‌های جهانی و تقویت نرخ‌های ارز در سامانه نیما برخوردار شده‌اند.

تداوم صعودهای نامتوازن

امروز هم شاهد پیشروی سریع‌تر شاخص هم‌وزن و ثبت رشد 1.7 درصدی در مقایسه با افزایش 1.5 درصدی شاخص کل بودیم. این واگرایی فزاینده نشاندهنده برتری تقاضا در سهام شرکت‌هایی است که از حیث درجه شناوری و ارزش بازار در سطح پایین‌تری هستند. عطش بالای پول‌های خرد برای خرید سهام شرکت‌های رشدهای چشمگیری را رقم زده است. بررسی فهرست طولانی‌ترین و پرحجم‌ترین صف‌های خرید امروز عدم مطابقت انتظارات با مبانی ارزندگی سهم‌ها و تاثیر جریان قدرتمند پول در تحریک تقاضا را به خوبی نشان می‌دهد.

همین روند نامتوزان نگرانی‌هایی را در خصوص تشکیل حباب قیمت در سهام شرکت‌های کوچک‌تر به وجود آورده است. عبور بی‌محابا از مدل‌های کلاسیک ارزشگذاری و دل بستن به جریان‌های پولی فعال در بازار از خصیصه‌های حرکت‌های تند در سهامی محسوب می‌شود که از عمق معاملاتی کافی برخوردار نیستند و با ورود چنین حجمی از پول جدید به بازار، خیلی زود از مبانی ارزندگی خود فاصله می‌گیرند و دچار انحراف می‌شوند. بی‌تردید در صنایع بزرگ همچنان قابلیت جذب منطقی پول‌های ورودی وجود دارد اما میل هیجانی به کسب سود در کنار جادوی صف امکان توزیع منطقی جریان نقدینگی را مختل کرده است.

تغییر لیدرها

از دیگر ویژگی‌های مهم امروز تغییر نحوه توزیع نقدینگی در بین گروه‌های بزرگ بورسی است. اگر روز شنبه سهام گروه فلزات اساسی و همچنین گروه دارو با استقبال اهالی سهام همراه شده بودند، امروز نبض جریان پول‌ها در سهام بانکی و خودرویی به جریان و تپش افتاد. انتشار صورت‌های مالی تلفیقی حسابرسی شده لیدر گروه بانکی (وبملت) و متعاقبا ایجاد جو مثبت و تشکیل صف خرید برای این غول صنعت بانکی، به دیگر نمادهای همگروه هم منتقل شد.

همزمان، بخشی از جریان نقدینگی به سهام غول‌های گروه خودرو گسیل یافت. با به حرکت در آمدن نماد بزرگان خودروساز، جو مثبت در کل گروه تشدید شد و این گروه را در رتبه دوم صنایع از لحاظ جذب منابع نشانده است. افزایش قیمت خودرو، تقویت گمانه‌زنی در خصوص افزایش نرخ‌های فروش رسمی و همچنین جذابیت تجدید ارزیابی دارایی‌ها به زیان انباشته این شرکت‌ها سرپوش گذاشته و بورس‌بازان را تحریک به خریدهای پرحجم در این طیف از سهم‌ها کرده است.

از سوی دیگر، سهام گروه دارو که یکی از محل‌های جذب وسیع منابع خرد و رشدهای شدید قیمت در هفته‌های اخیر بود، امروز به رتبه‌های پایین تنزل کرده است. انتظارات مثبت در خصوص حذف دلار 4200 تومانی از چرخه قیمت‌گذاری این صنعت محرک اصلی تقاضا در این سهم‌ها بود. اما امروز با انتشار لایحه بودجه 99 و رونمایی رسمی از اصرار سیاست‌گذار در خصوص ادامه حیات ارز ترجیحی، شاخص این گروه احتمالا در واکنش به تثبیت حاشیه ریالی سود این صنعت، بر خلاف روند عمومی حاکم بر بازار، در مسیر نزولی افتاد.

عناوین برگزیده