تاریخ: ۱۷ آذر ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۶:۳۰
بازدید: ۵۲۵
کد خبر: ۷۱۵۵۳
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

لایحه بودجه 99/ ریشه جهش برآورد دولت از درآمدهای مالیاتی

می متالز - در لایحه بودجه 99 برآورد دولت از درآمدهای مالیاتی نشان از جهش دارد.
لایحه بودجه 99/ ریشه جهش برآورد دولت از درآمدهای مالیاتی

به گزارش می متالز، دولت در بخش درآمدهای خود رشد محسوسی را نسبت به قانون بودجه سال گذشته تجربه کرده است. مجموع درآمدهای دولت در قانون بودجه 98 حدود 239 هزار میلیارد تومان بود که این عدد در اصلاحیه قانون بودجه به 196 هزار میلیارد تومان رسید. در شرایط کنونی این عدد در لایحه بودجه 99 به 261 هزار میلیارد تومان رسیده است.

 بیشترین سهم به افزایش 23 هزار میلیارد تومانی درآمدهای مالیاتی بازمی‌گردد که بر اساس آن درآمد مالیاتی از عدد حدود 173 هزار میلیارد تومانی در قانون بودجه 98 به 195 هزار میلیارد تومان در لایحه بودجه 99 رسیده است. البته در بخش قبل به افزایش برآورد مالیاتی از مشاغل اشاره شده بود.

 بررسی بیشتر نشان می‌دهد که عمده این افزایش مالیات از محل افزایش مالیات بر ارزش افزوده بوده است. درآمد دولت از 58 هزار میلیارد تومان از این بخش به حدود 79 هزار میلیارد تومان در لایحه بودجه 99 رسیده است، ردیف 110512 جداول کلان بودجه. این موضوع می‌تواند ناشی از تلاش برای نصب صندوق‌های فروشگاهی و اخذ مالیات بر ارزش افزوده صنوف یا تغییر احتمالی ضرایب این مالیات باشد. با این حال نمی‌توان در این خصوص اظهارنظر دقیقی داشت.

 به صورت کلی نیز این بخش از درآمد در سال گذشته نیز خوشبینانه در نظر گرفته شده بود و باید دید که در سال 99 سرنوشت این اعداد به کجا خواهد رسید.

عناوین برگزیده