تاریخ: ۱۲ آذر ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۸:۲۴
بازدید: ۳۱۵
کد خبر: ۷۱۵۸۴
سرویس خبر : متالورژی و مواد

همه چیز درباره نخستین کنفرانس ملی ریخته‌گری مداوم فولاد

می متالز - صنعت ریخته‌گری مداوم فولاد از سال ۱۹۵۰ در دنیا توسعه یافت و شرکت‌های فولادسازی تلاش کردند با روش‌های جدید و نوین، وضعیت این صنعت را بهبود بخشند.
همه چیز درباره نخستین کنفرانس ملی ریخته‌گری مداوم فولاد

به گزارش می متالز، ازجمله مزایای ریخته‌گری مداوم فولاد، نسبت به روش سنتی می‌توان به ذوب‌ریزی آسان‌تر، کاهش زمان ریخته‌گری، افزایش میزان تولید فولاد، افزایش سطح کنترل‌پذیری در طول فرآیند ریخته‌گری و همچنین بهره‌‌وری بیشتر اشاره کرد. نظر به اهمیت این موضوع، همه‌ساله در دنیا کنفرانس‌هایی با موضوع افزایش بهره‌وری و افزایش دانش فنی و شناخت فناوری در بحث ریخته‌گری مداوم فولاد برگزار می‌شود. در کشور ما نیز به دلیل اهمیت راهبردی فولادسازی و به‌روز بودن در این صنعت اقدام به برگزاری نخستین کنفرانس ملی ریخته‌گری مداوم فولاد، بیش‌ازپیش احساس شد و امسال نخستین کنفرانس ملی ریخته‌گری مداوم در تاریخ ۲۶ و ۲۷ آذرماه ۱۳۹۸ در شهر بندرعباس برپا می‌شود. در همین ارتباط گفت‌وگویی با علیرضا کاظمی، معاون فناوری و توسعه فولاد هرمزگان و دبیر اجرایی کنفرانس ترتیب دادیم که در ادامه مشروح آن را می‌خوانید:

علت برگزاری نخستین کنفرانس ملی ریخته‌گری مداوم چیست؟

در کشور، همایش‌های زیادی در زمینه‌های مرتبط با صنعت فولاد برگزار می‌شود که در بیشتر آنها مباحث عمومی مطرح می‌شود. در راستای اثربخشی و تمرکز بیشتر، تصمیم گرفته شد که همایشی با عنوان کنفرانس ملی ریخته‌گری فولاد مداوم برگزار شود؛ چراکه این موضوعی مشترک برای همه فولادسازان است. درحال‌حاضر تولید فولاد کشور حدود ۲۵ میلیون تن است. در افق ۱۴۰۴ تولید ۵۵ میلیون تن برنامه‌ریزی شده است که این هم نیازمند بهره‌گیری از ماشین‌‌های جدید ریخته‌گری است. ماشین‌های موجود نیز از نظر فناوری، به تغییراتی نیاز دارند. به همین منظور در این کنفرانس از فعالان حوزه صنعت، دانشگاه‌ و شرکت‌های دانش‌بنیان دعوت شد تا با ارائه نقشه راه، قدمی در جهت شناخت بیشتر و بهتر و حرکت هدفمند به‌سوی بومی‌‌سازی فناوری و ساخت برداشته باشیم.

 

چرا شرکت فولاد هرمزگان پیش‌قدم برگزاری این کنفرانس شده است؟

شرکت فولاد هرمزگان با توجه به رسالت خود در سالی که به عنوان «رونق تولید» نام‌گذاری شده است و همچنین مسئولیت اجتماعی که نسبت به دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی و شرکت‌های دانش‌بنیان دارد، اقدام به برپایی نخستین کنفرانس ملی ریخته‌گری مداوم فولاد کرد. از طرف دیگر فولاد هرمزگان دارای یکی از آخرین فناوری‌های روز جهان در زمینه ماشین‌های ریخته‌گری است. هدف بعدی از برپایی این کنفرانس سوق دادن توجه به سمت سرمایه‌گذاری و توسعه استان هرمزگان و بالاخص منطقه ویژه اقتصادی صنایع معدنی و فلزی خلیج‌فارس و فراهم ساختن زمینه برای تولید ۱۰ میلیون تن فولاد خام است.

 

 در این کنفرانس کارگاه تخصصی هم برگزار می‌شود؟

بله، در این کنفرانس چند کارگاه پیش‌بینی شده است. در این کارگاه‌های تخصصی، پژوهشگران و دانشگاهیان و پژوهشگران حضور خواهند داشت. در این بین، دو کارگاه توسط پژوهشگران خارجی‌ای که در حوزه ریخته‌گری مداوم، تخصص دارند برگزار خواهد شد. همچنین تجارب صنعتی، در قالب کارگاه به اشتراک گذاشته می‌شود. علاوه بر این چالش‌هایی که در ارتباط با ریخته‌گری فولاد وجود دارد جمع‌آوری و بیان خواهد شد تا شرکت‌های دانش‌بنیان با بررسی آنها، در ارائه راهکار مناسب کمک کنند.

 

برای مشارکت بیشتر‌ شرکت‌های دانش‌بنیان چه اقدامی انجام داده‌اید؟

از طریق پارک علم و فناوری هرمزگان، موضوعات مربوط به پارک‌ها و شهرک‌های تحقیقاتی، اطلاع‌رسانی شده است تا زمینه حضور و مشارکت هر چه بیشتر این شرکت‌ها فراهم شود. لازم به ذکر است که بیشتر پارک‌های علم و فناوری برای همکاری، اعلام آمادگی کرده‌اند.

 

چه شرکت‌هایی در این دوره از کنفرانس حضور دارند؟

در این دوره از کنفرانس ملی ریخته‌گری مداوم، شرکت‌های بزرگ فولادسازی، همکاری تنگاتنگ دارند. برای حضور همه شرکت‌های حاضر در صنعت فولاد در کنفرانس، هیچ مانعی وجود ندارد. هدف نهایی ایجاد یک مشارکت ملی و تخصصی در زمان حال و آینده است.

 

تاکنون چه تعداد مقاله به دبیرخانه کنفرانس ارسال شده است؟

بر اساس آخرین آمار، تا این لحظه بیش از ۴۰ مقاله به دبیرخانه کنفرانس ارسال شده که از میان آنها ۱۵ مقاله ارائه خواهد شد و مابقی نیز به صورت پوستر و کتابچه ارائه می‌شود. همچنین سه مقاله خارجی نیز از دانشگاه‌های کشور اتریش ارسال شده است.

 

فراخوان شما برای این نمایشگاه به چه صورت بوده است؟

با تمامی شرکت‌هایی که به نوعی در این زمینه فعالیت داشته‌اند مکاتبه شد و همچنین از طریق سایت و پارک علم و فناوری هرمزگان با شرکت‌های دانش‌بنیان ارتباط برقرار شد.

 

داوری مقالات چگونه است؟

داوری مقالات ارسالی به دبیرخانه کنفرانس، با مشارکت صاحبان صنایع و دانشگاهیان انجام می‌شود. در بحث داوری کنفرانس، پژوهشکده فولاد دانشگاه صنعتی اصفهان حضور خواهد داشت و بخش اجرایی نیز بر عهده دانشگاه صنعتی امیرکبیر است.

قبل از برگزاری کنفرانس، اهداف آن با شرکت‌ها در میان گذاشته شد و از آنها درخواست شد که تجارب خود در زمینه کیفیت و بهره‌‌وری را با ارائه مقاله در اختیار دبیرخانه همایش قرار دهند تا هدف اشتراک‌گذاری دانش، محقق شود.

 

آیا کشورهای دیگر نیز در زمینه ‌ریخته‌گری مداوم فولاد، کنفرانس‌ برگزار کرده‌اند؟

بله، در اروپا نیز همه‌ساله سمینار ریخته‌گری با حضور متخصصان و کارشناسان این حوزه برگزار می‌شود تا با شناسایی افراد خاص این حوزه از توانمندی‌ها و نوآوری‌های انجام شده در صنعت فولادسازی، استفاده شود. شرکت فولاد هرمزگان با الگو‌برداری از این نوع تجربیات، کنفرانس ریخته‌گری مداوم فولاد را در ایران برگزار خواهد کرد.

 

آخرین مهلت ارسال مقالات به دبیرخانه کنفرانس چه زمانی است؟

آخرین مهلت ارسال مقاله، ششم آذرماه ۱۳۹۸ بود و فرآیند داوری مقالات در حال انجام است.

 

و مهم‌ترین محورهای برگزاری کنفرانس، چه مواردی هستند؟

فهرست محورهای اصلی کنفرانس به این شرح است:

  •  بومی‌سازی و نوآوری در فناوری مواد و قطعات ماشین‌ ریخته‌گری
  •  کیفیت و تولید گریدهای ویژه و عملیات آماده‌سازی محصول
  •  شبیه‌سازی تاندیش قالب و ماشین (متالوژی، انجماد، جریان مذاب، هدایت حرارتی و...)
  •  تشریح بهترین تجارب مربوط به بهره‌برداری، نگهداری، تعمیرات و توقفات در ماشین ریخته‌گری مداوم
  •  سیستم‌های خنک‌کاری و روانکاری در ریخته‌گری مداوم
  •  نقش فناوری اطلاعات در استقرار راهکارهای انقلاب صنعتی چهارم در فرآیند ریخته‌گری
  •  مدرن‌سازی و توسعه پلنت‌های ریخته‌گری مداوم
  •  اتوماسیون و ابزار دقیق و کنترل فرآیند ریخته‌گری مداوم
  •  ایمنی و مسائل زیست‌محیطی فرآیند ریخته‌گری مداوم
  •  متالوژی تاندیش، پاتیل و قالب
  •  نوآوری در فناوری ماشین‌های ریخته‌گری
عناوین برگزیده