تاریخ: ۱۳ آذر ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۸:۴۷
بازدید: ۲۲۷
کد خبر: ۷۱۶۷۰
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
معاون وزیر کار:

روش‌های سنتی استخراج معادن خسارت‌های عمده‌ای به‌دنبال دارد

می متالز - معاون وزیر کار با بیان اینکه با روش سنتی استخراج هزینه استخراج افزایش پیدا می‌کند و بهره‌وری در سطح پایین قرار می‌گیرد گفت: استخراج در معادن ما به روش‌های سنتی در حال انجام است که خسارت‌های عمده به‌دنبال دارد.
روش‌های سنتی استخراج معادن خسارت‌های عمده‌ای به‌دنبال دارد

به گزارش می متالز، حاتم شاکرمی امروز در همایش ملی ایمنی و صنایع معدنی که در مس سرچشمه برگزار شد با بیان اینکه این همایش در انتقال داشته‌های علمی بسیار اهمیت دارد و به ارتقای سطح ایمنی در معادن کمک می‌کند اظهار داشت: منابع انسانی و صیانت از نیروی کار مهمترین مولفه‌های محیط کار است.

وی با بیان اینکه سرمایه هر ملت نیروی انسانی آن است و بی‌تردید شکوفایی اقتصادی و صنعتی بدون داشتن نیروی کار سالم امکان‌پذیر نیست گفت: سلامت محیط کار عامل اصلی ایجاد بهره‌بری در بنگاه‌های اقتصادی است.

معاون روابط کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به اینکه کار شایسته بر پایه ایمنی و بهداشت کار تعریف می‌شود عنوان کرد: بر اساس ماده 35 قانون برنامه پنجم سند کار شایسته مطابق با مصوبات سازمان بین‌المللی کار با هدف تثبیت حقوق بنیادی به کار تدوین شده است.

وی با بیان اینکه این سند در اردیبهشت‌ماه سال 98 به تصویب دولت رسیده است گفت: سند ملی کار شایسته توسط دولت تصویب شده و در این سند راهبردهای اساسی کار مولد، حمایت‌های اجتماعی، حقوق بنیادین کار و گفتگوهای اجتماعی دیده شده است.

شاکرمی با اشاره به اینکه در راهبرد حمایت‌های اجتماعی بحث ایمنی و بهداشت کار دیده شده است افزود: با تصویب این سند می‌توانیم از ظرفیت‌های دولت و بخش خصوصی در ارتقای ایمنی و بهداشت کار محیط‌های کار استفاده کنیم.

وی با بیان اینکه با تشدید تحریم‌ها تولید اشتغال و کارگران ما مورد هدف قرار گرفتند گفت: حتی کارگران ما به‌دلیل عدم تامین تجهیزات ایمنی در محیط کار سلامتی شان به خطر افتاده است و یک نوع تروریسم اقتصادی محسوب می‌شود.

معاون روابط کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به اینکه هدف قرار دادن نیروی کار ما یک توطئه است و اولین قشری که در تحریم‌ها خسارت می‌بیند قشر کارگر هستند افزود: تحریم ظالمانه علیه کارگران ما اتفاق افتاده و از مجامع بین‌المللی کارگری باید به این موضوع اهمیت و عکس‌العمل نشان دهند.

وی با بیان اینکه امسال سال رونق تولید نام گرفته است و بدون توجه به نیروی سالم کار و دارای سلامت و مهارت، دست یافتن به رونق تولید کار بسیار سختی است گفت: کسانی که در تحقق فرمایشات رهبر معظم انقلاب تلاش می‌کنند باید به نیروی کار توجه داشته باشند و به سلامت و مهارت آنها اهمیت بدهند.

شاکرمی با اشاره به اینکه افزایش بهره‌وری با سلامت کارگر و بهداشت کار فراهم می‌شود و زمینه ارتقای ایمنی با استفاده از دانش‌های بین‌المللی باید ایجاد شود افزود: باید به این نکته توجه داشته باشیم که استخراج در معادن ما به روش‌های سنتی در حال انجام است که خسارت‌های عمده به‌دنبال دارد.

وی با تاکید بر اینکه با روش سنتی استخراج هزینه استخراج افزایش پیدا می‌کند و بهره‌وری در سطح پایین قرار می‌گیرد گفت: روش سنتی استخراج معادن ایمنی در معادن را کاهش می‌دهد و ورود تکنولوژی به معادن باعث ارتقای سطح ایمنی معادن و نیروی کار شاغل در آنجا می‌شود.

معاون روابط کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به اینکه شورای عالی معادن کشور باید به این موضوع توجه داشته باشد بیان کرد: اگر می‌خواهد هزینه استخراج را کاهش و ایمنی در معادن را افزایش بدهد باید تغییر تکنولوژی استخراج در معادن را در دستور کار خود قرار دهد.

وی با بیان اینکه یکی از انتقادهایی که به شورای معادن وارد است این موضوع است که تاکنون به موضوع تغییر تکنولوژی وارد نشده است گفت: در یکی از معادن ما که موفق شده به روش مکانیزه استخراج کند با دو هزار و 200 نفر نیرو درآمدش معادل 80 معدن دیگر در کشور با حدود 8 هزار نیروی انسانی شاغل در این معادن است.

شاکرمی با اشاره به اینکه استفاده از شرکت‌های دانش‌بنیان یک ظرفیت برای تغییر روش‌های استخراج در معادن کشور است که باید از این ظرفیت استفاده کنیم گفت: در سال گذشته با همه تحریم‌ها توانستیم حدود 40 درصد کاهش حوادث منجر به فوت را داشته باشیم و باید به‌گونه‌ای عمل کنیم که کمترین حادثه و تلفات را در معادن داشته باشیم.

عدم مدیریت سوانح معدنی سبب افزایش خسارت‌ها در زمان حوادث می‌شود

اردشیر سعد‌محمدی نیز در این همایش اظهار داشت: نوع نگاه برای ارتقای سطح ایمنی تغییر کرده و سیستم‌ها به‌صورت هوشمند کنترل رفتار ایمنی را ارزیابی می‌کنند.

وی با بیان اینکه باید یک تیم ایمنی تشکلی ایجاد کنند که نقشه احتمال حوادث بر اساس تجربیات گذشته مدون شود گفت: حوادث اتفاق افتاده باید دسته‌بندی شوند و نقاط ضعف را باید برنامه‌ریزی کنیم.

مدیر عامل شرکت ملی صنایع مس با اشاره به اینکه باید سیستم‌های هوشمند در تمام حوادث بررسی شود افزود: باید سطح مواد مصون‌کننده باید پایش آنلاین انجام شده و این اتفاق هوشمندانه انجام شود.

وی با بیان اینکه در ارتباط با معدن بحث تکنیکی داریم و باید بر اساس دانش روز خود را تطبیق دهیم تا حوادث کاهش پیدا کند گفت: از تمامی دانشگاه‌ها در هر سطحی دعوت می‌شود و از نظرات آنها در بحث ایمنی حمایت می‌کنیم.

سعد‌محمدی با تاکید بر اینکه گاهی اوقات حادثه‌ها به‌دلیل عدم مدیریت است و میزان خسارت نیز افزایش پیدا می‌کند بیان کرد: نقشه رفع سوانح و کنترل مدیریت در هر بخش بعد از ایجاد سوانح باید مدون باشد.

وی با بیان اینکه عدم مدیریت در سوانح باعث افزایش خسارت‌ها در زمان حوادث می‌شود و آموزش مداوم به کارکنان بسیار اهمیت دارد گفت: در بعضی کشورها میزان حوادث و خسارت بسیار پایین است و دلیل اصلی آن آموزش‌های متفاوت است.

مدیر عامل شرکت ملی صنایع مس با ابراز اینکه از نظر پزشکی کارکنان اتفاق خوبی افتاده و کارکنان مورد چکاب سلامت قرار می‌گیرند عنوان کرد: تولید هدف نیست و این منطقه فرصتی برای بدست آوردن ارزاق خودمان است.

وی با بیان اینکه اگر نتوانیم از این نعمت الهی به‌خوبی استفاده کنیم یک ضعف است گفت: حفظ کرامت افراد وظیفه مدیران مجموعه است و 9 هزار نفر در مجتمع مس سرچشمه فعالیت می‌کنند که باید حفظ سلامت تک تک آنها مورد توجه قرار گیرد.

سعد‌محمدی با اشاره به ضرورت آموزش در معادن بیان کرد: آموزش‌های مکرر با حضور افرادی از سطح بین‌المللی مورد توجه قرار گیرد که تجربه بیشتری دارند.

از ظرفیت صنعت بیمه در راستای بیمه استفاده کنیم

رضا اسماعیلی مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان کرمان در این همایش با بیان اینکه بیمه در پیشگیری حوادث نقش مهمی به عهده دارد اظهار داشت: باید از ظرفیت‌های صنعت بیمه در راستای ایمنی استفاده کرد.

وی با اشاره به اینکه کرمان رتبه اول معادن را دارد و حدود 500 معدن دارای پروانه بهره‌برداری داریم که بیش از 24 هزار نفر در این معادن مشغول کار هستند گفت: طی چهار سال گذشته حوادث در بخش معادن کاهش پیدا کرده است.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان کرمان با بیان اینکه هر واحدی که ریسک بالا داشته در رابطه با آن کمیته معادن تشکیل شده و حتی تعطیلی آن معدن پیش رفتیم افزود: فرهنگ ایمنی باید یک فرهنگ غالب در معادن باشد.

وی با بیان اینکه المپیاد ایمنی در سطح استان و کشور برگزار می‌شود گفت: نشان ایمنی را در دستور کار قرار دادیم که در راستای فرهنگسازی موثر است.

عناوین برگزیده