تاریخ: ۱۳ آذر ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۷:۳۳
بازدید: ۲۰۹
کد خبر: ۷۱۶۹۸
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی

اعلام جرم دادستان اسفراین نسبت به مسوولان استانی و شهرستانی سازمان صمت و محیط زیست

می متالز - دادستانی اسفراین نسبت به روسای استانی و شهرستانی سازمان صنعت و معدن و تجارت و روسای استانی و شهرستانی سازمان حفاظت محیط زیست اعلام جرم کرد.
اعلام جرم دادستان اسفراین نسبت به مسوولان استانی و شهرستانی سازمان صمت و محیط زیست

به گزارش می متالز، محسن کریمی، دادستان عمومی و انقلاب شهرستان اسفراین  گفت: عدم اجرای مصوبه شورای تامین شهرستان در خصوص تخریب غارها و تونلهای غیر اصولی حفر شده  در معدن آلبلاغ توسط برداشت کنندگان غیر مجاز علت این اعلام جرم است.

کریمی افزود: برداشت غیراصولی سرب و روی از معدن ممنوعه آلبلاغ اسفراین از ابتدای امسال تاکنون 4 نفر را به کام مرگ کشانده است.

وی ادامه داد: احضار این افراد برای پاسخگویی به چرایی عدم اجرای مصوبه شورای تامین شهرستان است.

معدن آلبلاغ یکی از معادن تازه کشف شده در منطقه حفاظت شده ساریگل است که به دلیل صرفه اقتصادی، بسیاری از مردم و دلالان را جهت برداشت به این منطقه صعب العبور کشانده است و به علت برداشت غیرمجاز و غیراصولی به کشته شدن 4 نفر ختم شده است.

قرار گرفتن این معدن در ارتفاعات سخت گذر آلبلاغ در منطقه حفاظت شده ساریگل اسفراین باعث شده تا تعیین تکلیف آن تاکنون از سوی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالی بی نتیجه بماند اما درجه بالای خلوص این معدن همه روزه تعداد زیادی از افراد را همراه با چهارپا به این منطقه می کشاند که تخریب منطقه حفاظت شده ساریگل را به همراه داشته و به دلیل عدم بازدارندگی قانون همه روزه بر تعداد برداشت کنندگان غیر قانونی از این معدن اضافه می شوند.

اواخر اردیبهشت ماه امسال با ورود شورای تامین خراسان شمالی با این موضوع، این منطقه از حضور سودجویان پاکسازی شد اما  پس از گذشت چند ماه برداشت غیرمجاز توسط افراد محلی و غیرمحلی، آغاز شد.

به گفته شاهدان محلی روزانه 70 نفر به صورت غیرقانونی اقدام به برداشت ذخایر سرب و روی این معدن می کنند که این اقدام غیراصولی هر از چندگاهی با حادثه ای همراه می شود. در آخرین حادثه که یازدهم آذرماه به وقوع پیوست یک نفر جام باخت و یک نفر مصدوم شد.

هر چند علی اصغر مطهری، مدیر کل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی گفته با معدن کاوی و بهره برداری از معادن واقع در مناطق تحت مدیریت محیط زیست مخالف بوده و پاسخ مثبت به بهره برداری رسمی از معدن آلبلاغ اسفراین را به معنای بازی در زمین دلالان دانسته اما مسوولان سازمان صنعت، معدن و تجارت استان از واگذاری انجام مطالعات اکتشافی این معدن به سازمان ایمیدرو خبر می دهند.

عناوین برگزیده