تاریخ: ۱۷ آذر ۱۳۹۸ ، ساعت ۲۲:۴۰
بازدید: ۲۳۶
کد خبر: ۷۱۷۰۳
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
رئیس کمیسیون صادرات اتاق بازرگانی ایران عنوان کرد:

بخش عمده‌ای از صادرات غیرنفتی متعلق به فولاد است

می متالز - در دوران تحریم کشورهای همسایه می‌توانند مهم‌ترین و بزرگ‌ترین بازار هدف صادراتی ایران قرار گیرند.
بخش عمده‌ای از صادرات غیرنفتی متعلق به فولاد است

به گزارش می متالز، در این میان صنایع معدنی نیز می‌توانند سهم قابل توجهی از تولیدات خود را به صادرات اختصاص دهند.
 

تمرکز صادرات روی کشورهای همسایه

رئیس سازمان توسعه تجارت ایران با بیان این که همه مشکلات کشور ناشی از تحریم نیست و یکی از عمده‌ترین نقایص اقتصاد ما ساختاری است، عنوان کرد: ساختار اقتصادی ما صادرات‌محور نیست.
 حمید زادبوم، رئیس سازمان توسعه تجارت ایران کشورهای همسایه را مهم‌ترین مشتریان صادراتی ایران در دوران تحریم خواند و گفت: در این شرایط تمرکز ما در صادرات روی همین کشورهای همسایه بوده و برای این منظور مطالعاتی نیز انجام شده است.
زادبوم گفت: تحلیل‌ها برای شناسایی گروه کالاهایی که این کشورها وارد می‌کنند نشان داد که خودرو، قطعات خودرو، صنایع الکترونیک و موبایل بیشترین سهم واردات این کشورهاست.
رئیس سازمان توسعه تجارت ایران گفت: از سوی دیگر به تحلیل انواع صادراتمان به این کشورها پرداختیم و دریافتیم که در بیشتر کالاهای مورد نیاز آنها، ما توان صادرات داریم.
زادبود افزود: محاسبات ما نشان داد با توجه به نیازهای این کشورها و توان تولید ما، امکان صادرات سالانه ۱۰۰ میلیارد دلار به همسایگان وجود دارد.
وی اضافه کرد: البته این بدان معنی نیست که ما همین حالا می‌توانیم ۱۰۰ میلیارد دلار به کشورهای همسایه صادر کنیم، بلکه حرف ما این است که فعالان اقتصادی به ویژه جوانان در نظر داشته باشند که در این عرصه ظرفیت ۱۰۰ میلیارد دلاری وجود دارد و باید برای سهم گرفتن از آن اقدام کرد.
 

جلوی صادرات را نگیریم

جمشید نفر، رئیس کمیسیون صادرات اتاق بازرگانی ایران نیز گفت: با وجود ظرفیت‌ها ساختار اقتصادی ما بر مبنای صادرات نیست و به همین دلیل ما هیچ وقت به توانایی‌های صادراتی خود توجه نکرده‌ایم.
وی افزود: در بهترین شرایط ما ۲ درصد این بازار را در اختیار گرفته‌ایم در حالی که ظرفیت ۹درصد را داریم.
رئیس کمیسیون صادرات اتاق بازرگانی ایران مهم‌ترین مانع بر سر پیشرفت در امر صادرات را بی‌توجهی عمومی دانست و گفت: اگر فقط بتوانیم از نظر روانی، مسئولان و مردم را متوجه نقش مهم صادرات کنیم، بخش عمده‌ای از مشکلات حل می‌شود و بطور مثال دیگر جلو صادرات برای اقلام گرفته نمی‌شود.
نفر تاکید کرد: باید شرایطی ایجاد شود که هیچ بخشنامه و دستورالعملی که سد راه صادرات شود، صادر نشود.
 

صادرات بیشتر نیازمند کار فرهنگی

رئیس سازمان توسعه تجارت ایران هم گفت: وقتی ما روزی را به عنوان روز ملی صادرات معرفی می‌کنیم، به این معنی است که عزم ارتقای این بخش اقتصادی وجود دارد.
زادبوم افزود: کار فرهنگی در زمینه صادرات اگرچه زمان می‌برد، اما باید انجام شود.
وی گفت: ما نباید فراموش کنیم که همه مشکلات کشور ناشی از تحریم نیست و یکی از عمده‌ترین نقایص اقتصاد ما ساختاری است.
رئیس سازمان توسعه تجارت ایران تصریح کرد: ساختار اقتصادی ما صادرات‌محور نیست و بیشتر به تولید توجه شده است.
زادبودم کمبود تنوع محصولات صادراتی را از جمله مشکلات این عرصه دانست و گفت: نباید تمام توجهات معطوف به چند بخش معدود شود.

 

صادرات پتروشیمی و فولاد

رئیس کمیسیون صادرات اتاق بازرگانی ایران نیز با بخشی از سخنان زادبوم مخالفت کرد و گفت: بخش عمده‌ای از صادرات ۴۰ میلیاردی دلاری ما پتروشیمی و فولاد است که هریک به نوعی از سوی دولت حمایت می‌شوند.
نفر با اشاره به پیشرفت‌های اقتصادی کره‌جنوبی، مالزی و ترکیه گفت: اگر بتوانیم یک سپر محکم برای دفاع از صادرات ایجاد کنیم تا مانع از صدور هر بخشنامه‌ای علیه آن شود، موثرترین کمک به صادرات صورت گرفته است.
وی توجه رسانه‌ها به امر صادرات را ناکافی دانست و گفت: امیدواریم در آینده نزدیک شاهد توجهات بیشتر باشیم.
 

صندوق ضمانت صادرات ایران ۱۰۰ میلیون دلار ظرفیت دارد

پیمان مولوی کارشناس اقتصادی سیاست سرمایه‌گذاری را از مهم‌ترین عوامل مورد نیاز ارتقای صادرات دانست و گفت: بدون سیاست سرمایه‌گذاری منسجم در کلیت اقتصاد، کره‌جنوبی، ژاپن، مالزی، ترکیه و حتی امارات و گرجستان پیشرفت فعلی را نداشتند.
مولوی افزود: صندوق ضمانت صادرات ایران ۱۰۰ میلیون دلار ظرفیت دارد، اما همین صندوق در ترکیه برای حمایت از صادرکنندگانش ۲ میلیارد دلار اعتبار دارد.
این کارشناس اقتصادی گفت: این امر نشان می‌دهد که ما در زمینه سیاست سرمایه‌گذاری در جهت توسعه صادرات با خلأ مواجهیم.
زادبوم، رئیس سازمان توسعه تجارت ایران با تایید سخنان مولوی گفت: این موضوع مورد توجه ما نیز هست؛ صندوق ضمانت صادرات تا ۲۰ برابر سرمایه‌اش ضمانتنامه صادر می‌کند، اما بخشی از این مشکلات به ساختار اقتصادی کشور باز می‌گردد.

عناوین برگزیده