تاریخ: ۱۷ آذر ۱۳۹۸ ، ساعت ۲۲:۵۲
بازدید: ۲۳۰
کد خبر: ۷۱۷۱۱
سرویس خبر : آهن و فولاد
کارشناسان در آستانه دومین همایش و نمایشگاه تخصصی معادن و صنایع فلزات غیرآهنی تصریح کردند

غیرآهنی‌ها سودآورتر از آهنی‌ها

می متالز - قرار است اهالی معدن کشور بار دیگر گرد هم آیند؛ این بار در هتل المپیک تهران و به مناسبت دومین همایش و نمایشگاه تخصصی معادن و صنایع فلزات غیرآهنی (اکتشاف، استخراج و فرآوری).
غیرآهنی‌ها سودآورتر از آهنی‌ها

به گزارش می متالز، این رویداد را شرکت رستاک‌ پادویژن ۲۹ دی تا اول بهمن برگزاری می‌کند تا مجالی برای تبادل دانش و تجربیات و بهره‌وری از فرصت‌های تجاری فعالان این عرصه باشد. کارشناسان در آستانه برگزاری این همایش و نمایشگاه ابعاد گوناگون این رویداد را بررسی کرده‌اند تا سهمی در ارتقای کیفیت اتفاقاتی از این دست در کشور داشته باشند. فلزات غیرآهنی به آن دسته از فلزات گفته می‌شوند که در آنها آهن و آلیاژهای آن وجود نداشته باشد. فلزات و آلیاژهای غیرآهنی دارای خواص و ویژگی‌های خاصی هستند و از این جهت نقش مهمی در برطرف کردن نیازهای صنایع مختلف ایفا می‌کنند. مس، روی، برنج، آلومینیوم، سرب، نیکل و قلع از جمله این فلزات هستند که به گفته کارشناسان در مقایسه با انواع آهنی می‌توانند سودآوری بیشتری داشته باشند.
 

حضور شرکت‌های خارجی لازم است

سید احمد مشکانی مدیر ارشد گروه زرمش است. این شرکت در زمینه اکتشاف، استخراج و فرآوری مس، طلا، سرب و روی و... فعالیت دارد. او در اظهارنظر درباره برگزاری همایشی ویژه معادن و صنایع فلزات غیرآهنی توضیح داد: ایجاد نمایشگاه در کل اتفاق خوبی به شمار می‌آید، اما مسئله این است که تکثر نمایشگاه‌ها نباید به تکرار مکررات در آنها بینجامد.
وی ادامه داد: مساله دیگر تخصصی برگزار شدن نمایشگاه‌ها از جمله رویداد پیش رو است که این نیز گزینه مثبتی به شمار می‌آید، اما به شرط اینکه یک نمایشگاه تخصصی مجالی برای گردهم آیی متخصصین باشد و در جریان آن به مشکلات و بررسی مسائل علمی و کاربردی پرداخته شود و از رویدادی این چنین یک خروجی مفید به جا بماند. در ایران چنین رویه‌ای چندان پررنگ نیست و نمایشگاه و همایش بیشتر تبدیل به فضایی برای دیدار اهالی معدن با یکدیگر شده است تا فضایی برای تبادل علم و تجربه.
مشکانی افزود: همچنین مسئله دیگر آن است که نمایشگاه‌هایی از این دست بیشتر در تهران برگزار می‌شود که در نتیجه آن حضور شهرستانی‌ها کمرنگ است. همچنین لازم به ذکر است نمایشگاهی که در آن سایر کشورها غیر از ایران حضور نداشته باشند یک رویداد خانگی به شمار می‌آید هر چند به این دلیل که تحریم هستیم حضور شرکت‌های معدنی با رده بالا چندان مقدور نیست اما از شرکت‌های درجه ۲ و ۳ می‌شود دعوت کرد و فضایی برای کسب تجربه و ارتقای دانش فراهم آورد تا کیفیت رویداد هم در کنار کمیت آن رشد پیدا کند و نمایشگاه تبدیل به چیزی شبیه به غرفه‌داری نباشد.
این کارشناس در پایان گفت: تفکیک فلزات به آهنی و غیرآهنی در واقع پدیده‌ای علمی است که حالا به صنعت هم نفوذ کرده و به برگزاری همایش و نمایشگاه هم رسیده است، اما مشکل این است که معدنکاری در ایران چندان رو به قوت نیست و از خودتحریمی و مشکلاتی مانند افزایش حقوق دولتی و ارزش افزوده در رنج است. چنین مشکلاتی می‌تواند در بلندمدت معدن را از پا درآورد.
 

غیرآهنی برای خصوصی‌ها بماند

سید محمدجواد کلینی استاد دانشکده فنی و مهندسی دانشگاه تربیت مدرس نیز برگزاری این رویداد را ثمربخش دانست و توضیح داد: توجه به این نکته مهم است که در نیمه دوم امسال ما چندین رویداد مرتبط با معدن و صنایع معدنی را پشت سر گذاشته‌ایم. چند هفته پیش متافو و ایران کان‌مین ۲۰۱۹ برگزار شدند و حالا هم این همایش و نمایشگاه تخصصی معادن و صنایع فلزات غیرآهنی، در حالی که اگر بین رویدادهای این چنین فاصله زمانی مناسب وجود داشته باشد راندمان بیشتری نیز به وجود خواهد آمد و تاثیرگذاری بیشتری هم خواهد داشت.
وی در ادامه به حضور پررنگ بخش خصوصی کشور در عرصه فلزات غیرآهنی اشاره کرد و گفت: از دیدگاه دولتی‌ها فلزات آهنی در آهن خلاصه می‌شود که برای آن سرمایه‌گذاری چشمگیری هم انجام شدهاست.
به باور من فلزات غیرآهنی بیشتر از آهنی‌ها سودآوری دارند و در ایران نیز این بخش بیشتر در اختیار خصوصی‌ها قرار دارد و اکتشاف تا فرآوری آن در مقیاس کوچک‌تر انجام می‌شود که این اتفاق خوبی است. بخش خصوصی راه خود را در بخش فلزات غیرآهنی پیدا کرده و خوب است دولتی‌ها اجازه دهند بخش خصوصی در این مسیر پیشرو باشد.

عناوین برگزیده