تاریخ: ۱۷ آذر ۱۳۹۸ ، ساعت ۲۰:۱۰
بازدید: ۲۱۰
کد خبر: ۷۱۷۷۱
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
مشاور معاون آموزش ، پژوهش و فناوری وزارت صمت در شیراز:

ضرورت تبدیل خلاقیت و دانش به ثروت برای ایجاد ارزش افزوده و رقابت در بازارهای جهانی

می متالز - مشاور معاون آموزش، پژوهش و فناوری وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: باید بتوانیم خلاقیت و دانش را به ثروت تبدیل کنیم تا ارزش افزوده ایجاد کرده و با اقتصاد دنیا رقابت کنیم.
ضرورت تبدیل خلاقیت و دانش به ثروت برای ایجاد ارزش افزوده و رقابت در بازارهای جهانی

به گزارش می متالز، سید مهدی امینی در سمینار نقش صندوق‌های مالی در حمایت از پژوهشگران و فناوران که در شیراز برگزار شد ، با اشاره به برپایی اولین نمایشگاه فرصت های ساخت داخل و رونق تولید که با هدف قطع حلقه های وابستگی به واردات برپا شده است، گفت: امیدواریم این نمایشگاه که برای اولین بار در کشور و استان فارس شکل گرفته است موثر و مفید ظاهر شود و هدف خود را به منظور توسعه پایدار کشور به درستی پایه‌ریزی کند.

وی با بیان اینکه بحث رونق تولید و نقش پژوهشگران و صنعتگران در رونق تولید مدت هاست در دستور کار دولت قرار گرفته است، اظهار داشت: برنامه های خاصی هم در این راستا تدوین شده تا جایی که صندوق های خاصی برای حمایت از این کار پیش بینی شده است.

مشاور معاون آموزش، پژوهش و فناوری وزارت صنعت، معدن و تجارت افزود: در مسیر توسعه لازم است عملکردها از ابتدا تا انتها بررسی، موشکافی و تحلیل شوند و راه های درست و نقاط قوت و ضعف بررسی شوند تا راهکارهای مناسب توسعه در کشور هموار شود.

امینی در ادامه با اشاره به دیدار اخیری که تولید کنندگان، صنعتگران و تجار با مقام معظم رهبری داشتند، عنوان کرد: ایشان در این دیدار دو نکته را به درستی تدوین کرده و چراغ راه مسئولان امر به منظور طی مسیر و اصلاح کار در فرآیند توسعه پایدار قرار دادند.

وی با تاکید بر اینکه ما در تبدیل دانش به ثروت دچار ضعف هستیم، اظهار کرد: وقتی نوآوری و خلاقیتی به ذهن یک دانشمند و فرد خلاق خطور می کند، تا بخواهد آن را به محصول و ثروت تبدیل کند فاصله بسیار است و همین فاصله ضعف بزرگی است که ما در کشور با آن مواجه هستیم.

مشاور معاون آموزش، پژوهش و فناوری وزارت صنعت ، معدن و تجارت در ادامه با بیان اینکه آمارهای بین‌المللی نشان می دهد که ما از نظر دانش در کشور حرف برای گفتن داریم، عنوان کرد: براساس آخرین گزارش و آمار جهانی ما از نظر تولید مهندس در دنیا بعد از آمریکا رتبه دوم را دارا هستیم و این در حالی است که براساس همان آمار هنر استفاده درست از دانش و تبدیل آن به ثروت را بلد نبوده ایم.

 

برای قطع حلقه های وابستگی در کشور باید 5 گام اساسی برداریم

امینی همچنین افزود: پس باید بتوانیم این خلاقیت و دانش را به ثروت تبدیل کنیم تا ارزش افزوده ایجاد کرده و قابل رقابت در اقتصاد دنیا باشیم.

وی با بیان اینکه برای قطع حلقه های وابستگی در کشور باید 5 گام اساسی برداریم ، اظهار کرد: یکی از مراحل عارضه یابی است یعنی اولین گام در عرصه اقتصاد، شناخت مشکلات است. دومین گام پژوهش و تحقیق، سومین گام تامین منابع مالی برای مهندسی فناورانه به منظور افزایش تولید داخل، چهارمین گام مهندسی فناورانه است و پنجمین گام استفاده حداکثری از ظرفیت تولید است تا بتوانیم شاهد رشد اقتصادی در دنیا باشیم.

مشاور معاون آموزش، پژوهش و فناوری وزارت صنعت ، معدن و تجارت همچنین گفت: در همه این مراحل که در واقع در قطع وابستگی واردات موثر هستند، حمایت های مالی باید در کشور وجود داشته باشد، به همین منظور صندق های مالی ما تسهیلاتی را در اختیار افراد می گذارند.

 

50 درصد تسهیلات، درست به صندوق دولت باز نمی گردد

امینی با اشاره به اینکه شاید نزدیک به 50 درصد این تسهیلات درست به صندوق دولت باز نمی گردد، گفت: آن طور که باید بازگشت سرمایه به دولت، حاکمیت و چرخه اقتصاد کشور وجود داشته باشد، انجام نمی شود. امینی با بیان اینکه باید ببینیم کجاها باید هزینه و سرمایه گذاری کنیم، اظهار کرد: ما باید هم از تجربیات دنیا استفاده کرده و هم با استفاده از فرهنگ اجتماعی خودمان مدل سازی کرده تا موفق عمل کنیم.

وی با تاکید بر اینکه باید صنایع در کشور دسته بندی کنیم، ابراز داشت، باید صنایعی را که در بازار دنیا قابل رقابت هستند دسته بندی کرده و در جهت توسعه آن صنایع گام برداریم.

مشاور معاون آموزش ، پژوهش و فناوری وزارت صنعت، معدن و تجارت در پایان با بیان اینکه چهار دسته از صنایع هستند که باید مورد توجه و یا حمایت دولت قرار گیرند، گفت: صنایع پیشرو، صنایع بالقوه، صنایع بالفعل و صنایع پسرو، این چهار دسته صنایع هستند که باید مورد توجه قرار گیرند تا در اقتصاد دنیا بتوانیم حرفی برای گفتن داشته باشیم.

گفتنی است که در حاشیه نمایشگاه فرصتهای ساخت داخل و رونق تولید سمینار نقش صندوق های مالی (صندوق نوآوری وشکوفایی- کار آفرینی – وصنایع پیشرفته) در حمایت از پژوهشگران و فنآوران و سمینار ارتباط صنعت و دانشگاه انقلاب صنعتی چهارم و نشست های رخ به رخ با مشارکت پارک علم وفنآوری – مراکز رشد دانشگاه ها و شرکتهای حاضر در نمایشگاه و بررسی نقش دانشگاه در تحقق اهداف انقلاب صنعتی و الزامات در راه کارها با حضور اساتید دانشگاه و روسای صندوقهای مالی، تشکل های بخش خصوصی وروسای دانشگاها در محل اتاق بازرگانی شیراز و محل نمایشگاه دایمی بین المللی استان فارس - شیراز - گلستان برگزار شد.

عناوین برگزیده