تاریخ: ۱۸ آذر ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۱:۰۲
بازدید: ۲۰۵
کد خبر: ۷۱۷۹۶
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
تأیید سود ۳ ریالی "بانک صادرات" توسط حسابرس؛

منابع ارزان "وبصادر" وزنه درآمد‌ها را سنگین‌تر کرد

می متالز - می‌توان گفت که عملکرد "وبصادر" در سال جاری نسبت به سال گذشته بهبود یافته و از نکات قابل تامل در گزارش اخیر، افت سنگین هزینه‌های ناشی از مطالبات مشکوک الوصول است.
منابع ارزان "وبصادر" وزنه درآمد‌ها را سنگین‌تر کرد

به گزارش می متالز، بر اساس صورت‌های مالی ۶ ماهه حسابرسی شده، "بانک صادرات" موفق به کسب سود خالص ۵۲۷ میلیارد ریالی، معادل ۳ ریال به ازای هر سهم، شده است؛ این در حالی است که عملکرد این بانک در ۶ ماهه نخست سال ۹۷ منجر به شناسایی زیان ۵۴ ریالی به ازای هر سهم شده بود.

جمع درآمد‌های ناشی از تسهیلات ارائه شده در ۶ ماهه سال جاری با رشد ۳۸ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل به ۸۸ هزار و ۶۸۱ میلیارد ریال رسیده است. به این ترتیب و با توجه به عدم رشد مشابه هزینه‌های ناشی از سود سپرده‌های پرداختی، سهم بانک از محل منابع مشابه به میزان ۲۰ هزار و ۳۳۴ میلیارد ریال شناسایی شده است.

از جمله نکات قابل تامل در گزارش "وبصادر" افت سنگین هزینه‌های ناشی از مطالبات مشکوک الوصول است. در حالی که نیمه اول سال ۹۷ هزینه مطالبات مشکوک الوصول به میزان ۳ هزار و ۲۶۰ میلیارد ریال بود، این هزینه در سال ۹۸ به کمتر از ۴۲۰ میلیارد ریال رسیده است.

جمع مبالغ مربوط به سپرده‌های سرمایه گذاری مدت‌دار نزد این بانک به ۱.۳۴۴ هزار میلیارد ریال رسیده است که نسبت به پایان سال قبل افزایش ۱۵ درصدی را نشان می‌دهد. همچنین جمع تسهیلات پرداختی به بخش غیردولتی به ۱.۲۸۱ هزار میلیارد ریال رسیده است.

نگاهی به روند درآمد سود تسهیلات و سود سپرده‌های بانکی بیانگر آن است که اختلاف این دو در حال کم شدن است؛ همان اتفاقی که در سال ۹۷ افتاد و مبلغ این دو سرفصل مهم تقریبا با هم یکسان بود.

در ۸ ماهه سال جاری "وبصادر" در برابر دریافت ۸۷ هزار و ۲۱۳ میلیارد ریال سود تسهیلات اعطایی، ۱۰۱ هزار و ۴۹۷ میلیارد ریال سود سپرده‌های سرمایه گذاری پرداخت کرد که تراز منفی ۱۴ هزار و ۲۸۴ میلیارد ریالی را حکایت می‌کند اما؛ باید توجه داشت که در ۸ ماهه سال ۹۷ این اختلاف بالاتر و در حدود ۲۲ هزار و ۱۹۸ میلیارد ریال بود.

بنابراین، در مجموع می‌توان گفت که عملکرد "وبصادر" در سال جاری نسبت به سال گذشته بهبود یافته است. علت این است که میزان سود پرداختی به سپرده‌ها بخاطر رشد جذب منابع ارزان قیمت، روند کاهشی داشته است.

عناوین برگزیده