تاریخ: ۱۸ آذر ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۸:۴۱
بازدید: ۲۳۰
کد خبر: ۷۱۸۷۷
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

تسهیل مراودات میان فعالان اقتصادی ایران و عمان

می متالز - حضور هیات تجاری عمان در اتاق بازرگانی ایران فرصتی شد که مهم‌ترین دغدغه‌ها و مطالبات فعالان اقتصادی بخش‌خصوصی ایران برای حضور در بازار عمان و سرمایه‌گذاری در این کشور مطرح شود.
تسهیل مراودات میان فعالان اقتصادی ایران و عمان

به گزارش می متالز، بر این اساس، حل مشکلات مربوط به نقل‌وانتقالات پولی و ضمانت‌نامه‌های بانکی به‌عنوان یکی از دغدغه‌های جدی فعالان ایرانی مورد تاکید رئیس اتاق ایران قرار گرفت و در این‌خصوص اظهار امیدواری شد که سازوکار تسهیل‌کننده‌ای برای رفع چالش‌هاش مزبور در دستور کار مسوولان دو کشور قرار گیرد.

در این نشست مشترک همچنین رئیس اتاق بازرگانی و صنایع عمان روابط تجاری دو کشور را به سمت بهبود توصیف کرد و حضور تجار عمانی در هیات اعزامی را بیانگر تمایل فعالان بخش‌خصوصی این کشور برای توسعه مراودات دانست. او اعلام کرد که قوانین جدیدی در عمان به تصویب رسیده است که فعالیت تجار ایرانی در عمان را تسهیل خواهد کرد. در همین راستا، وزیر صنعت، ‌معدن و تجارت ایران بر محوریت بخش‌خصوصی تاکید کرد و گفت که نقش دولت در مراودات دو طرف، نقش تسهیل‌گر است و مذاکرات دوجانبه باید به قراردادهای بلندمدت ختم شود. وزیر تجارت و صنایع عمان نیز ضمن برشمردن زمینه‌های همکاری دو کشور، پرواز مستقیم تهران به مسقط برای مراودات تجار دو کشور را فرصتی ارزشمند دانست.

به گزارش روابط‌عمومی وزارت صنعت، معدن و تجارت، غلامحسین شافعی، رئیس اتاق ایران در همایش فرصت‌های تجاری و سرمایه‌گذاری مشترک ایران و عمان، تلاش‌ها و اقدامات مجدانه جهت توسعه روابط تجاری به‌ویژه تسهیل روادید، توسعه حمل‌ونقل هوایی و توسعه بنادر میان ایران و عمان را گام‌هایی رو به جلو دانست. به گفته او ایران و عمان در توسعه همکاری‌های اقتصادی می‌توانند نقش مکمل را ایفا کنند. او افزود: در دو سال گذشته درخصوص برقراری پروازهای مستقیم بین ایران و عمان، افزایش همکاری‌های متقابل اتاق‌های مشترک، شناسایی و رفع موانع اقتصادی فی‌مابین و تسهیل روادید پیشرفت‌های خوبی حاصل شده است.

شافعی تصریح کرد که هدف‌گذاری ۵ میلیارد دلاری در مراودات و مبادلات تجاری میان دو کشور قابل‌تحقق است. به گفته او در حوزه خدمات فنی و مهندسی، بخش‌های خصوصی می‌تواند در اجرای پروژه‌های متعدد و تخصصی از جمله تونل، پل‌سازی و حمل‌ونقل، اکتشافات و... به‌صورت مشترک فعالیت و سرمایه‌گذاری کند. رئیس اتاق ایران افزود: حل مشکلات نقل‌وانتقالات پولی و ضمانت‌نامه‌های بانکی یکی از مطالبات بخش‌خصوصی است که امیدوارم سازوکارهای تسهیلی از طرف مسوولان دو کشور به‌عمل‌ آید. توسعه گردشگری دریایی به‌خصوص در سواحل مکران و چابهار نیز یکی از بخش‌های همکاری متقابل است. همچنین قیس بن‌محمد الیوسف، رئیس اتاق بازرگانی و صنایع عمان در همایش مذکور گفت: روابط تجاری دو کشور ایران و عمان رو به بهبود است، حضور تجار در هیات اعزامی عمانی به ایران بیانگر تمایل فعالان بخش‌خصوصی این کشور برای توسعه مراودات است. وی افزود: استفاده حداکثری از بنادر دو کشور در دستور کار است و عمان در این راستا مصمم است. از سوی دیگر تجار و بازرگانان ایران می‌توانند از کریدور عمان برای ورود به بازارهایی مانند آفریقا و هندوستان استفاده بهینه کنند. به گفته او مکانیزم تهاتر برای توسعه مراودات میان دو کشور مفید است و باید از آن استفاده کرد.  رضا رحمانی، وزیر صنعت،‌ معدن و تجارت ایران نیز اعلام کرد که اراده دو کشور ایران و عمان بر توسعه مراودات است، هیاتی که از عمان به تهران آمده است، بزرگ‌ترین هیات اعزامی عمانی به ایران است که این موضوع نشانگر جدیت دو کشور در گسترش روابط است. بر این اساس، تفاهم‌نامه‌های امضا شده در اجلاس کمیسیون مشترک دو کشور که به امضا رسید در راستای تسهیل مراودات تجاری بازرگانان دو کشور عمل خواهد کرد.

عناوین برگزیده