تاریخ: ۱۸ آذر ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۹:۵۷
بازدید: ۲۳۹
کد خبر: ۷۱۹۲۸
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
نخستین نمایشگاه فرصت‌های سرمایه‌گذاری در مشهد برگزار شد

برنامه شهرداری مشهد برای سرمایه‌گذاری خارجی

می متالز - خستین نمایشگاه فرصت‌های سرمایه‌گذاری و اقتصاد شهری مشهد در حالی شنبه شب پس از پنج روز فعالیت در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی مشهد به کار خود پایان داد که میزبان بیش ۳۰ سفیر ایران در کشورهای خارجی و سفرای خارجی در کشورمان بود و طبق اعلام برگزارکنندگان ۸۶۷۰ میلیارد تومان قرارداد سرمایه‌گذاری با شهرداری مشهد شامل بازسازی بافت اطراف حرم مطهر رضوی، توسعه خطوط ٢و ٣ قطار شهری و نوسازی ناوگان اتوبوسرانی مشهد به امضا رسید.
برنامه شهرداری مشهد برای سرمایه‌گذاری خارجی

به گزارش می متالز، شهردار مشهد با مهم شمردن نقش سرمایه‌گذاران صنعت ساختمان در این کلان‌شهر مذهبی معتقد است: مشهد قطعا می‌تواند در حوزه‌های ساختمان و خدمات رتبه بالایی داشته باشد و نقش پیشران را برای این مساله در حوزه سرمایه‌گذاری ایفا کند. محمدرضا کلایی می‌گوید: مهم‌ترین چالش سرمایه‌گذاری در مشهد، شناخت تمایز بین سطح سودآوری در این شهر و سایر کلان شهرها و باور به این تفاوت چشمگیر است. کلایی همچنین اعتقاد دارد: امسال اگر رشد اقتصادی ایران منهای ۵ یا ۶ درصد باشد، رشد اقتصادی مشهد قطعا مثبت خواهد بود و البته پیش‌بینی کرده که این رشد دو رقمی شود.  به گفته شهردار مشهد مهم‌ترین مشکل آنها امکان ارائه این مساله به سرمایه‌گذار و نبود باور این موضوع در مردم است و می‌گوید: طبیعتا این برای مردم امید ایجاد می‌کند و آنها می‌توانند برای محیط سرمایه‌گذاری میزبان بهتری باشند.کلایی در پاسخ به اینکه چه فرآیندی می‌تواند کشور را از رکود خارج کند هم معتقد است: سرمایه‌گذاری در حوزه‌های شهری بهترین گزینه برای تحقق این هدف است و مشهد قطعا می‌تواند در حوزه‌های ساختمان و خدمات رتبه بالایی داشته باشد و نقش پیشران را در حوزه سرمایه‌گذاری ایفا کند. رئیس شورای شهر مشهد هم با مهم شمردن استقلال شهرداری‌ها از بودجه‌های دولتی اعتقاد دارد باید به مردم و سرمایه‌های آنها تکیه کرد.

محمدرضا حیدری از اعتقاد شورای شهر مشهد به جذب سرمایه و تحرک فعالیت‌های اقتصادی برای کمتر شدن نیاز به بودجه‌های دولتی می‌گوید و معتقد است خلأ حمایت دولت را تنها از این طریق می‌توان جبران کرد. حیدری در حاشیه اختتامیه نخستین نمایشگاه فرصت‌های سرمایه‌گذاری و اقتصاد شهری مشهد درباره تمرکز شورای شهر و مدیریت شهری بر جلب اعتماد سرمایه‌گذاران خارجی و سرمایه‌گذاران ایرانی خارج از کشور به مشوق‌هایی که آنها برای جذب سرمایه تدارک دیده‌اند اشاره می‌کند و درباره موانع کار می‌گوید: بستر این کار را فراهم کرده‌ایم و بسته‌های سرمایه‌گذاری برای این کار آماده شده است، اما موضوع به مشکلات کلان مربوط می‌شود. به عقیده من در کشورهای همجوار همچون افغانستان سرمایه‌گذارانی وجود دارد که علاقه‌مند به سرمایه‌گذاری در مشهد هستند و استانداری باید موانع موجود را برطرف کند.

حیدری با ذکر مثالی می‌گوید: اگر فردی ۵۰۰ هزار دلار سرمایه‌گذاری کند می‌تواند از ظرفیت اقامت در شهر استفاده کند. اما در مجموع موانع آن باید برطرف شود و باید از ظرفیتی که در جوار ما و با توجه به پیوندی که از نظر زبان، دین و فرهنگ میان‌مان وجود دارد استفاده کرد و امیدوارم این موانع برطرف شود تا بتوانیم از فرصت سرمایه‌گذاران خارجی بهره‌مند شویم.

حیدری به توقف طرح‌های ساختمانی مشهد در سال ۹۶ اشاره می‌کند و می‌گوید: بیشتر طرح‌های سرمایه‌گذاری در مشهد به دلایلی قفل شده بود و باید روی آنها تمرکز می‌کردیم. بعد از گذشت دو سال همه اذعان دارند که مدیریت شهری با همکاری و مشارکت کارشناسان مسوول در تمام حوزه‌ها تلاش می‌کند تا با همیاری و کمک دستگاه‌های مختلف نظارتی، بخش اعظمی از مشکلات طرح‌ها را حل کند.

عناوین برگزیده