تاریخ: ۰۹ آذر ۱۳۹۸ ، ساعت ۲۳:۳۵
بازدید: ۱۷۹
کد خبر: ۷۱۹۶۰
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
عراقچی در پکن:

روابط تجاری ایران و چین احتیاجی به اینستکس اروپایی ندارد

می متالز - معاون سیاسی وزارت امور خارجه گفت: روابط اقتصادی ایران و چین احتیاجی به اینستکس اروپایی ندارد چون در حقیقت سازوکارهای تهاتر مالی و تهاتر کالایی خود را با چین قبلا طراحی کردیم.
روابط تجاری ایران و چین احتیاجی به اینستکس اروپایی ندارد

به گزارش می متالز، عباس عراقچی، معاون سیاسی وزیر امور خارجه به دعوت همتای چینی خود، صبح شنبه وارد پکن پایتخت چین شد.
این سفر به منظور ادامه مشورت‌های سیاسی بین دو کشور درخصوص برجام صورت گرفته است.
عراقچی در پکن در گفت‌و‌گو با ایرنا تاکید کرد: هر چند کشورهای جدیدی از اتحادیه اروپا به ساز و کار اینستکس به عنوان سهامدار می‌پیوندند و این ارزشمند است اما کارایی این مکانیزم و سازوکار آن بحث دیگری است.
وی افزود: اینستکس مراحل آخر عملیاتی شدن را می‌گذراند و با پیوستن کشورهای جدید، تعداد سهامداران اینستکس به ۸ کشور افزایش یافته است و امیدواریم این ساز و کار بتواند وضعیت عملیاتی جدی تری به خود بگیرد.
معاون سیاسی وزارت امور خارجه در ادامه اینستکس را یک سازوکار اروپایی معرفی کرد و گفت: اگرچه کشورهای اروپایی اعلام کرده‌اند بعد از عملیاتی شدن و جا افتادن این سازوکار، آن را بر روی کشورهای غیر اروپایی هم باز خواهند کرد ولی روابط اقتصادی ایران و چین احتیاجی به اینستکس اروپایی ندارد چون در حقیقت سازوکارهای تهاتر مالی و تهاتر کالایی خود را با چین قبلا طراحی کردیم.
عراقچی اظهار کرد اینکه کشورها از دلار آمریکا فاصله بگیرند و با استفاده از ارزهای محلی شروع به تجارت و همکاری‌های اقتصادی با یکدیگر به ویژه ایران کنند قدم بسیار مهمی است که برداشته شده است.
وی در مورد نشست هفته آینده کمیسیون برجام در وین نیز اظهار داشت؛ کمیسیون مشترک برجام طبق برنامه از پیش تعیین شده روز جمعه آینده- 15 آذر- برگزار می‌شود لذا لازم بود قبل از این کمیسیون، دستور کار این نشست را با دوستانمان در وزارت امور خارجه چین مرور و تلاش کنیم مواضع نزدیکتری در این کمیسیون داشته باشیم.
گسترش روابط با چین
معاون وزیر خارجه افزود: روابط بسیار خوب و رو به گسترشی با چین داریم و علیرغم شوک‌هایی که بعد از خروج آمریکا از برجام به روابط اقتصادی ما با کشورهای شریک اقتصادی وارد شد این شوک‌ها اکنون فرو نشسته و سازوکارهای جدیدی در روابط با کشورهای شریک اقتصادی خود به ویژه چین داریم.
عراقچی تاکید کرد: به طرف‌های اروپایی این نکته را تذکر دادیم که ساز وکار مالی اروپا (اینستکس) تنها یکی از تعهدات آن‌هاست و همکاری‌های اقتصادی با ایران ابعاد مختلفی دارد.

منبع: کیهان
عناوین برگزیده