تاریخ: ۰۸ آذر ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۲:۱۶
بازدید: ۲۳۶
کد خبر: ۷۱۹۷۵
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی

توقف برداشت از معدن بوکسیت تاش، مشکل آلومینای ایران

می متالز - معاون امور صنایع و معادن سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالی گفت: برداشت از معدن بوکسیت تاش استان سمنان از پارسال به علت مشکلات اجتماعی، متوقف شده است که این امر، فعالیت‌های توسعه‌ای در شرکت آلومینای ایران در جاجرم را دچار چالش کرده است.
توقف برداشت از معدن بوکسیت تاش، مشکل آلومینای ایران

به گزارش می متالز، علی اصغر رضازاده اظهار داشت: در صورت تداوم این امر، ایمیدرو در سرمایه گذاری و تحقق مصوبه سفر رییس جمهوری مبنی بر افزایش ظرفیت تولید پودر آلومینا از ۲۴۰ هزار تن به ۲۸۰ هزار تن، دچار مشکل می شود.  

وی افزود: اکنون ظرفیت تولیدی این مجتمع سالانه ۲۴۰ هزار تن است که با اجرایی شدن تفاهم نامه ایمیدرو،  این میزان به ۲۸۰ هزار تن می رسد و در این زمینه، قرار است ۲ هزار میلیارد ریال سرمایه گذاری شود.

وی خاطرنشان کرد: مردم سمنان، ان. جی. او ها و حتی برخی مسئولان در آن استان اعلام کرده اند که معدن تاش باید خلع ید شده و به آن استان واگذار شود، همین امر به مشکلات اجتماعی منجر شده و اکنون برداشت از آن متوقف است.

رضازاده اظهار داشت: معدن بوکسیت تاش به نام شرکت آلومینای ایران ثبت شده است و بر اساس قانون، برداشت از این معدن منعی ندارد.  

معاون امور صنایع و معادن سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالی گفت: در این باره، پیگیری های زیادی انجام شده است اما حل این مشکل باید در سطح ملی، و در وزارت صنعت، معدن و تجارت انجام شود.

مدیر مجتمع آلومینای ایران پیش از این به خبرنگار ایرنا گفته بود که براساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده، تولید پودر آلومینا در این واحد تا پایان سال جاری بیش از ۲۴۰ هزار تن پیش بینی شده است که اکنون از برنامه عقب هستیم.

امیر تردال، جلوگیری از برداشت منابع بوکسیت را مشکل تامین ماده اولیه در این واحد عنوان کرد.  

مجتمع آلومینای ایران در شهرستان جاجرم در ۱۵۰ کیلومتری جنوب بجنورد و ۵ کیلومتری شمال شهر جاجرم واقع است که در سال ۱۳۷۵ به بهره برداری رسیده است.

این مجتمع صنعتی، که قطب تولید پودر آلومینیوم در کشور است، تاکنون ۲ هزار فرصت شغلی مستقیم داشته است.

عناوین برگزیده