تاریخ: ۰۷ آذر ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۹:۳۸
بازدید: ۳۵۰
کد خبر: ۷۱۹۸۷
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
رئیس اتاق بازرگانی اراک در واکنش به عدم دادن سفارش به هپکو:

مگر هپکو جذام دارد که نزدیک آن نمی‌شوید؟

می متالز - رئیس اتاق بازرگانی اراک گفت: شنیده شده شرکت ملی مس سفارش ماشین دام تراک داده است و با بررسی که شرکت هپکو انجام داده می‌تواند با یک شرکت اوکراینی این ماشین را در داخل بسازد، اما باز می‌بینیم این سفارش را به هپکو نمی‌دهند مگر هپکو جذام دارد که نزدیک آن نمی‌شوید.
مگر هپکو جذام دارد که نزدیک آن نمی‌شوید؟

به گزارش می متالز، منوچهر توسطی ظهر امروز در جمع خبرنگاران اظهار کرد: یکی از وظایف اتاق بازرگانی این است که نظر فعالان بخش خصوصی را به سه قوه برساند چون در قانون اتاق بازرگانی مشاور سه قوه است و البته در استان‌های نمایندگان سه قوه در بخش‌های مختلف حضور دارند.

وی افزود: اتاق بازرگانی وظیفه دارد آن چیزی که به دستگاه‌های دولتی، دادگستری و نمایندگان مجلس مرتبط است برای تصمیم‌گیری بهتر اعلام می‌کند.

رئیس اتاق بازرگانی اراک با اشاره به اصل 44 قانون اساسی بیان کرد: در راستای اجرای اصل 44 قانون اساسی تصمیم گرفته شد شرکت‌هایی را که موفق بودند به بخش خصوصی واگذار کردند؛ با این تفکر که محدودیت‌های بخش خصوصی برای تصمیم‌گیری و اجرا کمتر از بخش دولتی است و چابکی و سرعت عمل بیشتری دارد و می‌تواند رشد و توسعه بیشتری در فعالیت‌های این شرکت‌ها تولیدی که بعضاً برند و صاحب‌نام هستند داده شود.

توسطی تصریح کرد: متأسفانه در واگذاری‌ها به‌جز یک شرکت در اکثر واگذاری‌ها با مشکل و چالش مواجه شدیم و این مشکلات گریبان‌گیر مسؤولان استانی امنیتی و قضایی شده است.

وی اضافه کرد: آونگان قبل از واگذاری شرکت موفق، کارآمد و تولیدکننده انواع دکل‌های انتقال نیرو و مخابرات بود اما بعد از واگذاری تعطیل شد؛ از شرکت کابل‌سازی هم فقط سوله و زمین خالی آن مانده است.

رئیس اتاق بازرگانی اراک ادامه داد: آذرآب نیز یک شرکت فراملی و بزرگ است که می‌تواند با دانش فنی، تجهیزات و ماشین‌آلاتی که دارد نه‌تنها در حوزه داخلی بلکه در حوزه بین‌المللی به‌ویژه در منطقه و خاورمیانه خدمات‌رسانی کند که البته قراردادهایی هم دارد.

وی خاطرنشان کرد: یکی از مباحث مطرح شده در واگذاری‌ها اهلیت خریدار کارخانه است به این معنا که آیا خریدار تجربه و دانش نوع تولید در شرکتی که قرار است سازمان خصوصی به فروش برساند دارد یا خیر که در واگذاری‌ها در این مبحث خوب عمل نشد.

رئیس اتاق بازرگانی اراک گفت: دومین دلیل در خصوص مشکلات واگذاری‌ها عدم نظارت بر اساس قرارداد و تعهدات خریدار است که سازمان خصوصی و دستگاه ذی‌ربط باید این نظارت را انجام می‌داده است؛ هدف از واگذاری این بود تا شرکت‌ها نسبت به گذشته قبل از واگذاری شرایط بهتری را در مقایسه داشته باشد و اگر به انحراف می‌رود و یا با مشکلاتی مواجه است قبل از اینکه مشکلات حاد شود باید جلوگیری بکنند.

توسطی افزود: مسئله بعدی اینکه مسوولین بعد از بروز مشکلات درد را درمان نکرده و فقط مسکن تزریق کرده‌اند.

وی اظهار داشت: شرکت هپکو با حدود 60 سال سابقه فعالیت در حوزه تولید انواع ماشین‌آلات راه‌سازی نه‌تنها یک برند است بلکه نمادی از تجهیزات سنگین کشور بوده و اگر خوب عمل می‌کرد امروز می‌توانست در خارج از مرزها و در منطقه خاورمیانه حرف‌های زیادی برای گفتن داشته باشد اما با اجرای نادرست اصل 44 قانون اساسی این شرکت موفق را به کارخانه سربار تبدیل کردیم.

رئیس اتاق بازرگانی اراک بیان کرد: آخرین باری که هپکو با مشکلاتی مواجه شده با پیگیری‌های که انجام شد قرار بود 50 میلیارد تسهیلات به هپکو اختصاص یابد که فقط 15 میلیارد آن پرداخت شده است که از این مبلغ بخشی صرف معوقات حقوق‌های پرسنل و بخشی هم صرف هزینه‌های جاری می‌شود که بالطبع اگر نتوانیم راهکاری برای فعال کردن، سودآوری، بازاریابی و فروش پیدا کنیم به‌زودی این تسهیلات هم معوق خواهد شد.

توسطی بیان کرد: هپکو را عجولانه از بخش خصوصی گرفتند و به سازمان خصوصی‌سازی واگذار کردند با این نیت که دوباره این شرکت را آماده واگذاری بعدی کنند.

وی افزود: صلاح نیست در صورتی که تحریم هستیم اگر می‌توانیم خریدی از داخل کشور داشته باشیم آن را از خارج کشور بیاوریم؛ سفارشی که رئیس‌جمهور برای خرید 3000 دستگاه دادند چرا هنوز یک دستگاه از آن هم خریداری نشده است.

رئیس اتاق بازرگانی اراک یاد آور شد: قرار بود اداره مالیاتی تأمین اجتماعی مساعدت کنند که این نیز علی‌الظاهر اتفاق نیفتاده است.

توسطی اظهار کرد: در دو سال گذشته با همه مشکلاتی که شرکت هپکو داشته و همه از آن خبر داشتند بالغ‌بر 300 میلیون دلار واردات ماشین‌آلات در حوزه راه‌سازی صورت گرفته است که می‌توانست به شرکت هپکو واگذار شود.

وی گفت: چرا ظرفیت داخلی و تولید داخل را نمی‌بینم چرا معیشت و رفاه کارگران مد نظر نیست در خارج چه چیزی است که در داخل نیست؟

رئیس اتاق بازرگانی اراک ادامه داد: شنیده شده شرکت ملی مس سفارش ماشین دام تراک داده است و با بررسی که شرکت هپکو انجام داده می‌تواند با یک شرکت اوکراینی این ماشین را در داخل بسازد اما باز می‌بینیم این سفارش را به هپکو نمی‌دهند مگر هپکو جذام دارد که نزدیک آن نمی‌شوید.

توسطی افزود: تا جایی که بررسی شده است ماشین‌آلات نو و دست‌دوم وارد می‌شود که این یعنی هر واردات ماشین چه نو و چه دست‌دوم و خرید از خارج تیشه به ریشه شرکت‌های مثل هپکو زدن است.

وی تاکید کرد: یکی از نیازهای کشور ماشین‌آلات معدنی است که در هپکو قابل ساخت است علی‌الخصوص جرثقیل‌های سه‌پایه که در خیلی از معادن مورد استفاده قرار می‌گیرد.

عناوین برگزیده