تاریخ: ۰۷ آذر ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۹:۴۰
بازدید: ۳۳۸
کد خبر: ۷۱۹۸۹
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

رونق تولید و بازار فروش کلید رفع مشکلات شرکت هپکو اراک است

می متالز - رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معدن و کشاورزی استان مرکزی گفت: رونق تولید، بازارسازی برای فروش محصولات و ایجاد ارزش‌افزوده ،کلید رفع مشکلات واحد صنعتی هپکو اراک است.
رونق تولید و بازار فروش کلید رفع مشکلات شرکت هپکو اراک است

به گزارش می متالز، «منوچهر توسطی» روز پنجشنبه در جمع اصحاب رسانه افزود: قرار است که ۵۰۰ میلیارد ریال تسهیلات برای رفع مشکلات هپکو اراک به این واحد صنعتی اختصاص یابد که تا کنون ۱۵۰ میلیارد ریال این تسهیلات پرداخت شده‌ است.

وی ادامه داد: بخشی از تسهیلات اعطایی هپکو صرف پرداخت حقوق معوقه کارگران و بخشی صرف هزینه‌های جاری این واحد صنعتی شده است.

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معدن و کشاورزی استان مرکزی خاطرنشان کرد: پرداخت تسهیلات به‌عنوان مسکن برای هپکو عمل کرده و در صورت فراهم نشدن زمینه تولید و بازار فروش مشکلات گذشته دوباره تکرار می‌شود.

توسطی گفت: واحد مادر تخصصی هپکو اراک عجولانه به سازمان خصوصی‌سازی واگذار شد تا این واحد صنعتی برای واگذاری دوباره به بخش خصوصی آماده‌ شود.

وی ادامه داد: واگذاری شرکت هپکو به خصوصی‌سازی راهکار رفع مشکلات این صنعت نیست بلکه با ایجاد سفارش کارباید زمینه تولید، فروش و رونق اقتصادی را برای آن رقم زد.

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معدن و کشاورزی استان مرکزی اظهارداشت: با توجه به محدودیت‌هایی که تحریم برای هپکو به همراه داشته باید زمینه فروش و عرضه محصولات این واحد صنعتی در بازارهای داخلی فراهم‌ شود.

توسطی با یادآوری دستور رییس جمهوری برای خرید سه هزار دستگاه ماشین‌آلات راهداری از  هپکو اراک خاطرنشان کرد: تاکنون یک دستگاه ماشین‌آلات راهداری نیز در این راستا خریداری نشده‌ است.

وی ادامه داد: اکنون که کارگران هپکو اراک پذیرفته اند باید در محیط آرام به تولید و کار بپردازند هیچ یک از مساعدت‌های اداره کل امور مالیاتی و تامین اجتماعی در خصوص این صنعت عملیاتی نشده‌ است.

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معدن و کشاورزی استان مرکزی یادآورشد: ۳۰۰ میلیون دلار ماشین‌آلات راهسازی در ۲ سال گذشته به کشور وارد شده که در صورت خرید این تجهیزات از هپکو منابع مالی به ظرفیتی برای رونق تولید در این صنعت تبدیل می‌شد.

توسطی گفت: با توجه به سیاست  جمهوری اسلامی ایران مبنی بر ایستادگی در برابر استکبار و ایجاد رونق تولید در کشور باید زمینه خرید کالاهای داخلی و جلوگیری از واردات کالاهایی که امکان ساخت آن‌ها در داخل وجود دارد به‌صورت کامل عملیاتی شود.

وی ادامه داد: بر اساس برنامه‌ریزی قرار است سفارش خرید ۳۵۰ دستگاه انواع ماشین آلات راهداری توسط وزارت راه و شهرسازی به  هپکو اراک ارایه شود که به دلیل نبودو  تامین منابع مالی آن از سوی سازمان برنامه و بودجه این سفارش تا کنون انجام نشده است.

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معدن و کشاورزی استان مرکزی اظهار داشت: مسئولان استانی و کشور برای تحقق این اهداف قول داده‌اند و باید به آن عمل کنند.

توسطی یادآورشد: با وجود آمادگی هپکو برای تولید ماشین‌آلات معدنی مورد نیاز شرکت ملی مس با کمک یکی از شرکت های خارجی، این سفارش به این شرکت ارایه نشده است.

وی ادامه داد: ماشین‌آلات دست دوم راهداری از خارج به کشور وارد می‌شود که این واردات تیشه زدن به ریشه صنعت داخلی و تجهیزات ساز هپکو اراک است.

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معدن و کشاورزی استان مرکزی گفت: سازمان و شرکت‌ها اگر سفارش خرید ماشین‌آلات ندارند می‌توانند با واگذاری بازسازی و نوسازی ماشین‌آلات موجود به هپکو، زمینه فعالیت و تولید را در این شرکت فراهم‌کنند.

توسطی ادامه داد: می‌طلبد که سفارش ساخت ماشین‌آلات مورد نیاز معدن کشور برای رونق تولید به هپکو واگذار شود.

وی گفت: هپکو اراک از جمله صنایع توانمند کشور و منطقه خاورمیانه است و با حمایت داخلی می‌توان آن را به یکی از واحدهای موفق تبدیل کرد.

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معدن و کشاورزی استان مرکزی خاطرنشان کرد: تزریق منابع مالی بدون کار به صنایع بزرگترین خیانت به آن‌ها است زیرا با افزایش بدهی  زمینه نابودی واحدهای صنعتی فراهم می‌شود.

توسطی افزود: استمرار آرامش در واحدهای تولیدی استان با تصمیم های درست و کارشناسی محقق می شود.

وی با یادآوری اجرای اصل ۴۴ در کشور و استان مرکزی گفت: بر اساس این اصل واحدهای موفق صنعتی برای افزایش فعالیت و کاهش محدودیت‌ها به بخش خصوصی واگذار شد.

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معدن و کشاورزی استان مرکزی گفت: واگذاری شرکت‌های صنعتی این استان به بخش خصوصی به جز یک موردبقیه با مشکل مواجه شده است.

توسطی ادامه داد:آونگان و آذرآب اراک از جمله صنایع بزرگ و نادر در کشور و منطقه بودند که پس از واگذاری به بخش خصوصی با مشکلاتی مواجه شدند.

وی افزود: شرکت صنایع پس از واگذاری تعطیل شد و کابل تک پس از واگذاریش فقط چند سوله خالی است.

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معدن و کشاورزی استان مرکزی گفت: اهلیت نداشتن و تجربه در مدیران بخش خصوصی، نبود نظارت پس از واگذاری و عدم ارایه راهکار عملیاتی برای  رفع مشکلات شرکت های واگذار شده از سوی مسوولان از جمله مهمترین عوامل بروز مشکل برای این صنایع بوده است.

هپکو در سال ۱۳۵۱ در زمینی به وسعت ۹۰ هکتار با هدف مونتاژ ماشین‌آلات راه‌سازی در اراک تاسیس و از سال ۱۳۵۴شروع به فعالیت کرد.
این شرکت مادرتخصصی ۲۵ نوع ماشین‌آلات راه ‌ازی از جمله گریدر، لودر و غلتک تولید می کند که هشت نوع از محصولات آن تحت لیسانس کشورهایی چون ژاپن، آلمان، سوئد تولید می‌شود.
شرکت هپکو در اوج پیشرفت و بالندگی در سال ۱۳۸۵ به بخش خصوصی واگذار شد.

عناوین برگزیده