تاریخ: ۱۹ آذر ۱۳۹۸ ، ساعت ۲۰:۳۹
بازدید: ۲۰۵
کد خبر: ۷۲۱۴۱
سرویس خبر : خودرو و قطعه سازی
رحمانی:

مشکل اصلی صنعت خودروسازی کمبود نقدینگی است

می متالز - وزیر صنعت، معدن و تجارت کمبود نقدینگی را مشکل اصلی صنعت خودروسازی دانست و گفت: مشکل این صنعت در حال حاضر تنها با منابع بانکی قابل حل است.
مشکل اصلی صنعت خودروسازی کمبود نقدینگی است

به گرارش می متالز، رضا رحمانی در نشست امروز (سه شنبه، 19 آذرماه) کمیسیون صنایع و معادن، گفت: در سال گذشته ایران خودرو و سایپا در آستانه تعطیلی بودند زیرا بدهی و خودروهای کف پارکینگ آن ها بسیار بود اما با اقدامات فوری و اصلاحی از بروز این مشکل جلوگیری و بخشی از بدهی این شرکت ها به قطعه سازان پرداخت شد.

وی با بیان اینکه وزارت صنعت برای صنعت خودروسازی برنامه اصلاحی دارد، افزود: اگرچه صنعت خودروسازی مشکلاتی دارد اما به زعم برخی افراد این صنعت باید نابود شود در حالی که به نظر من این صنعت نیاز به اصلاح دارد.

رحمانی ادامه داد: اموری مانند توجه به ساخت داخل، واگذاری اموال مازاد، تنوع محصول، پلتفرم مشترک و... از اقدامات اصلاحی صنعت خودروسازی هستند که این امور در حال اجرا است.

وزیر صنعت، معدن و تجارت کمبود نقدینگی را مشکل اصلی صنعت خودروسازی دانست و اضافه کرد: ما از تحریم فرصت ساختیم و آثار این اقدامات در آینده مشخص می شود، با داخلی سازی قطعات موردنیاز تولید خودرو واردات آن ها ممنوع می شود.

وی با تاکید بر ضرورت تامین نقدینگی موردنیاز صنعت خودروسازی، گفت: واگن سازی تنها با 10 درصد ظرفیت فعال است این در حالی است که واحدهای تولیدی سفارش نیز دریافت می کنند و در صورت تامین نقدینگی می توانند تا چند سال آینده با سه شیفت به تولید بپردازند.

رحمانی تاکید کرد: مشکل صنعت خودروسازی در حال حاضر تنها با منابع بانکی قابل حل است اگرچه رفع این مشکل راهکارهای دیگری نیز دارد اما تامین نقدینگی از طریق بانک ها سهل الوصول ترین راهکار است.

وزیر صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: اگرچه بانک مرکزی با تامین نقدینگی خودروسازان موافق است اما زمان پرداخت این تسهیلات مشخص نیست که این موضوع دغدغه اصلی وزارت صنعت است.

واگذاری خودروسازی ها و فعال کردن ظرفیت های جدید از جمله راهکارهای برون رفت صنعت خودروسازی از بحران است

وی واگذاری خودروسازی ها و فعال کردن ظرفیت های جدید را از جمله راهکارهای برون رفت صنعت خودروسازی از بحران دانست و ادامه داد: در آذر سال گذشته تامین تسهیلات 844 میلیون یورویی به خودروسازان تصویب شد اما تاکنون این تسهیلات پرداخت نشده است.

وزارت صمت از دستگیری مدیر بازداشتی ایران خودرو اطلاعی نداشت

رحمانی با بیان اینکه برخی مدیران برای فروش اموال خودروسازان دلهره دارند، ادامه داد: وزارت صنعت، معدن و تجارت از دستگیری مدیر بازداشتی ایران خودرو اطلاعی نداشت، ممکن است با مدیر مربوطه بحث هایی در زمینه مدیریت مانند اصلاح ساختار و قیمت داشتیم اما از سایر مسائل اطلاعی نداریم.

وزیر صنعت، معدن و تجارت تاکید کرد: صنعت خودروسازی و قطعه سازی در صورت تامین نقدینگی پتانسیل بالایی در اقتصاد و اشتغال زایی دارد.

عناوین برگزیده