تاریخ: ۲۰ آذر ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۱:۳۳
بازدید: ۵۱۱
کد خبر: ۷۲۲۲۶
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
شفاف‌سازی به چه قیمت؛

وقتی‌ تر و خشک با هم می‌سوزد

می متالز - شفاف سازی اخیر مدیر نظارت و بازرسی فرابورس ایران در خصوص سیگنال فروشی تلگرامی، هر چند اقدامی مثبت بود اما؛ موجب شد‌تر و خشک با هم بسوزد و سهامداران «چکاپا» و «ثقزوی» متضرر شوند.
وقتی‌ تر و خشک با هم می‌سوزد

به گزارش می متالز، یک شنبه هفته جاری متنی روی خروجی سایت فرابورس ایران قرار گرفت که حاشیه‌های فراوانی به دنبال داشت.

بر اساس این گزارش، مدیر نظارت و بازرسی فرابورس ایران دست به افشاگری در خصوص سیگنال‌فروشان تلگرامی زد و ضمن نام بردن از کانال‌های تلگرامی و اسامی گردانندگان این کانال ها، نام سهم‌هایی که از نگاه شرکت فرابورس ایران از طریق این کانال‌ها به سهامداران خرد غالب شده بود، ذکر شد.

نام بردن از سهم در چنین مواردی تبعات خاص خود را دارد و موجب برگشت نگاه سرمایه‌گذاران و سهامداران خرد و عادی از آن‌ها می‌شود.

در گزارش یاد شده به سهم‌هایی همچون «ثقزوی»، «گوهران» و «چکاپا» اشاره شد که در ادامه نگاهی به روند قیمت آن‌ها پیش از گزارش مدیر نظارت و بازرسی فرابورس ایران و پس از آن می‌اندازیم.

همانطور که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید، «چکاپا» تقریبا از اواسط مرداد ماه روند صعودی خود را آغاز کرد و در تاریخ ۱۷ آذر ماه (روز انتشار گزارش مدیر نظارت و بازرسی فرابورس ایران) به اوج خود رسید اما؛ پس از این روز و افشاگری مدیران فرابورس، این سهم به ورطه نزول افتاد و با لحاظ معاملات سهم تا این لحظه، ۱۳ درصد از ارزش خود را از دست داده و به سهامداران زیان تحمیل کرده است.

چنین وضعیتی در نماد «ثقزوی» که در بازار پایه زرد حضور دارد نیز ملاحظه می‌شود و با لحاظ معاملات امروز، برای سومین روز متوالی قرمزپوش است. قیمت کنونی هر سهم این شرکت در حال حاضر نسبت به روز یکشنبه هفته جاری حدود ۵ درصد افت نشان می‌دهد.

در «گوهران» کمی اوضاع متفاوت است. این سهم با وجود امواج منفی ناشی از شفاف سازی مدیر نظارت و بازرسی فرابورس ایران، به راه خود ادامه داد.

حال سوالی که در این بین مطرح می‌شود و دغدغه سهامداران این سه شرکت است آن است که چرا مدیران فرابورس باید از سهمی خاص نام ببرند؟!

در واقع این که مدیران بازار سرمایه به دنبال شفاف سازی و جلوگیری از سودجویی برخی افراد هستند، به نوبه خود اقدام مثبتی است اما؛ آیا بهتر نبود صرفا به ذکر نام کانال‌ها و گردانندگان آن‌ها اکتفا می‌شد؟

نام بردن از چند شرکت و سهام آن در چنین مواردی جز ضرر و زیان به سهامداران خرد، نتیجه دیگری ندارد. چرا اسامی اشخاص گرداننده کانال‌های متخلف از نگاه فرابورس، به اختصار ذکر شده اما؛ از ذکر نماد‌ها ابایی ندارند؟

این شفاف سازی از سوی مدیر نظارت و بازرسی فرابورس ایران هر چند اقدامی مثبت بود اما؛ به سهامداران خریدار بی خبر از همه جا، زیان وارد کرد.

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده