تاریخ: ۱۹ آذر ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۵:۱۴
بازدید: ۳۲۳
کد خبر: ۷۲۲۷۸
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی

وابستگی قیمت جهانی مس به میزان واردات چین/ افزایش سفارشات مسی در چین

می متالز - مس به عنوان یکی از کاربردی‌ترین فلزات معدنی و تاثیرگذار در تولید تکنولوژی‌ها، این روزها در تعیین قیمت بیش از هر چیز نگاهی به میزان واردات بازار چین دارد.
وابستگی قیمت جهانی مس به میزان واردات چین/ افزایش سفارشات مسی در چین

به گزارش می متالز، پس از انتشار داده‌های معاملات روز دوشنبه قیمت مس به شدت جابجا شد که کارشناسان این مساله را وابسته به میزان واردات چین در فلزات پالایش شده و محموله‌های کنسانتره عنوان کرده‌اند.

در معاملات دیروز بعد از ظهر نیویورک، قیمت مسی که قرار است در ماه مارس تحویل شود با افزایش روبرو بود و به 2.7620 دلار در هر پوند (6070 دلار در هر تن) رسید که بالاترین رقم در طول 20 هفته گذشته بوده که با جهش 5.2 درصدی پس از چهار نشست مستقیم قابل دستیابی است.

چین مصرف کننده نیمی از مس تولید شده در دنیاست، داده‌های تجاری منتشر شده در روز یکشنبه بیانگر آن است که واردات مس غیرفرآوری شده در این کشور افزایش یافته و به بالاترین سطح خود از سپتامبر 2018 تاکنون رسیده است. میزان حمل و نقل مس در ماه نوامبر بر اساس آمار 483 هزار تن بوده که نزدیک به 6 درصد بالاتر از میزان حمل و نقل در مدت مشابه سال گذشته بوده است.

در طول یازده ماهه سال 2019، واردات مس غیرفرآوری با حجم 4.45 میلیون تن همچنان 8.5 درصد نسبت به سال قبل کاهش داشته است. سهام مس موجود در انبارهای چین از ماه ژوئن رو به نزول گذاشته و در پایان ماه گذشته به حدود 245 هزار و 500 تن رسید که طبق داده‌های ریفینیتیو ایکون Refinitiv Eikon به کمترین میزان از ژوئن سال 2013 تاکنون رسیده است.

در شرایطی که واردات کنسانتره مس افزایش 27 درصدی نسبت به سال گذشته به رکورد جدید 2.16 میلیون تنی در ماه گذشته دست یافته است. بر این اساس محموله‌های ماه نوامبر با افزایش حجم سالانه محصولات، به 20.1 میلیون تن رسید و افزایش بیش از 10 درصدی را نسبت به یازده ماهه سال 2018 به ثبت رساند. واردات کنسانتره در حال حاضر بالاتر از رکورد تعیین شده در سال 2018 به میزان 19.7 میلیون تن رسیده است.

چین در ابتدای سال 2019 ممنوعیت کامل انواع مس قراضه را با افزایش بیش از 25 درصدی تعرفه واردات از ایالات متحده که یکی از تامین کنندگان اصلی فلز مس برای چین است، تعیین و از ماه آگوست اعمال کرد.

توسعه کارخانه‌های ذوب باعث افزایش تقاضا و رقابت برای سنگ مس در چین شده و با پرداخت هزینه‌های تصفیه و پالایش – به کارخانه‌های ذوب برای تبدیل کنسانتر مس به فلز فرآوری شده پرداخت می‌شود - در سال جاری به شدت در حال کاهش یافتن است.

عناوین برگزیده