تاریخ: ۲۰ آذر ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۴:۴۹
بازدید: ۳۲۶
کد خبر: ۷۲۲۹۴
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
مدیرعامل سابق صندوق ضمانت صادرات تاکید کرد:

دلایل افزایش نرخ ارز

می متالز - انتظار افزایش نرخ ارز نمی رود و به نظر می رسد دلار تا پایان سال در محدوده ۱۳ تا ۱۴ هزار تومان در نوسان باشد.
دلایل افزایش نرخ ارز

به گزارش می متالز، نرخ ارز بعد از اجرای سیاست سهمیه بندی بنزین، سیر صعودی داشته و روز گذشته، تا مرز ۱۴ هزار تومان پیش رفته بود. امروز اما نرخ دلار کاهش داشته و در این ساعت از بازار هر دلار آمریکا در صرافی ها حدود ۱۳۴۰۰ تومان به فروش می رسد. این در حالی است که رییس بانک مرکزی هم دو روز قبل از بازگشت نرخ ارز خبر داده بود.

سید کمال سید علی مدیرعامل سابق صندوق ضمانت صادرات در خصوص وضعیت بازار ارز و تاثیر مداخله بانک مرکزی در این بازار، بیان کرد: مادامی که بازار ارز، عمق داشته باشد و صادرکنندگان، ارز را وارد کشور کرده و عوامل اجرایی مانند صرافی ها و بانک ها به راحتی امکان انتقال ارز به داخل کشور را داشته باشند، بانک مرکزی در بازار ارز مداخله چندانی ندارد. اما حتی در کشوری مثل ترکیه هم در شرایط سیاسی خاص، بانک مرکزی جهت تنظیم بازار ارز وارد عمل می شود. لذا دخالت بانک مرکزی در شرایط فعلی چندان عجیب نیست.

وی افزود: در کشور ما نیز در دوره هایی مداخله بانک مرکزی در باز ارز به حداقل رسیده است. بعنوان مثال در سال های ۱۳۸۱ تا ۱۳۸۵ که بازار ارز وضعیت متعادل تری داشت، نظارت بانک مرکزی بر بازار ارز کاملا نامحسوس بود. اما در شرایط فعلی اقتصاد کشور که امکان گشایش اعتبارات اسنادی و انتقال ارز و... به راحتی فراهم نیست، نظارت بانک مرکزی بر بازار ارز و جلوگیری از نوسانات نرخ ارز اجتناب ناپذیر است. البته میزان منابع ارزی بانک مرکزی هم در نرخ بازار ارز اثرگذار است؛ ولی اگر منابع ارزی کافی در اختیار بانک مرکزی نباشد، می توان با کنترل مصارف ارزی و مدیریت ثبت سفارش ها، تعادل در بازار ارز ایجاد کرد.

معاون ارزی اسبق بانک مرکزی تاکید کرد: معتقدم نوسان بازار ارز در چند روز گذشته، بیشتر ناشی از هیجان بازار؛ نزدیکی به پایان سال و موعد تسویه شرکت های بزرگ؛ و محدودیت های صادرات به عراق و کاهش ورودی اسکناس ارزی به کشور بوده است. ولی انتظار افزایش نرخ ارز نمی رود و به نظر می رسد دلار تا پایان سال در محدوده ۱۳ تا ۱۴ هزار تومان در نوسان باشد.

عناوین برگزیده