تاریخ: ۲۰ آذر ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۷:۵۵
بازدید: ۱۲۸
کد خبر: ۷۲۳۰۰
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
گزارش روزانه بازار سرمایه؛

دو چالش و چند فرصت پیش روی بورس تهران

می متالز - صورت های مالی 9 ماهه و گزارش فعالیت آذرماه شرکت ها طی روزها و هفته های آتی نیز میتواند به رونق و سیر صعودی بازار کمک شایانی کند.
دو چالش و چند فرصت پیش روی بورس تهران

به گزارش می متالز، در حالی که انتظار می رفت بورس تهران تا دستیابی و تصرف کانال 350 هزار واحدی، یکسره پیشروی کرده و به رکوردها و فتوحات جدیدی دست یابد، ولی دو عامل مهم مانع از استمرار و رشد شارپ شاخص کل بازار شد. یکی از این عوامل، برگشت قیمت دلار در بازار از سطح 14 هزار تومانی به کانال 13 هزار تومانی بود و فاکتور دوم، شناسایی سود اکثر فعالان بازار پس از رشد و بازدهی (میانگین) 20 درصدی اخیر.

لذا بنظر می رسد بازار مسیر اصلاحی در پیش گرفته و برای صعود بیشتر به ارتفاعات بلندتر، نیاز به محرک های جدید و قوی دارد. تعدادی از این محرکات که بزودی بعنوان عامل موثر وارد معادلات شده و رونق مجدد را برای بورس تهران مهیا خواهد ساخت، سفر قریب الوقوع رییس جمهور کشورمان به ژاپن و ادامه مذاکرات پشت پرده ایران و امریکا است. انتشار صورت های مالی 9 ماهه و گزارش فعالیت آذرماه شرکت ها طی روزها و هفته های آتی نیز میتواند به رونق و سیر صعودی بازار کمک شایانی کند. گزارشاتی که در نمادهای بزرگ و دارای فاند قوی بنیادی بازار، تکانه های خوبی را بوجود خواهد آورد و نقش مهمی در به حرکت در آوردن موتور نیمه خاموش بزرگان بازار، ایفا خواهد کرد.

آخرین وضعیت بازار امروز

در پایان معاملات روز جاری شاخص کل با بیشترین تاثیر از افت قیمت ها در نمادهایی چون «فولاد»، «شتران» و ... با افت ناچیز 47 واحدی روبرو شد. بازار در آخرین روز هفته با افت آغاز کرد و مجددا با افزایش تقاضا عمده افت خود را جبران کرد. بنظر می رسد از هفته آینده بار دیگر اقبال بازار به سهام بزرگ و ارای فاند قوی بنیادی نظیر کگل و کچاد و فملی در گروه معدنی، و وبصادر و تجارت ... در گروه بانکی معطوف شود.

کارنامه امروز بازار

شاخص کل 339,386 واحد/ میزان تغییر 47 واحد منفی/ ارزش بازار 12,383,219 میلیارد ریال/ ارزش معاملات 19,765 میلیارد ریال/ حجم معاملات 3.397 میلیارد سهم

نمادهای تاثیر گذار در شاخص

تاپیکو 310 واحد مثبت/ رمپنا 305 واحد مثبت/ فولاد 220 واحد منفی/ شیران 158 واحد مثبت/ شتران 148 واحد منفی/ شبندر 127 واحد مثبت/ خودرو 119 واحد مثبت

بیشترین حجم معاملات

وتجارت 342.4 میلیون سهم/ وبصادر 183.2 میلیون سهم/ تاپیکو 103.2 میلیون سهم/ خساپا 100 میلیون سهم/ خپارس 92 میلیون سهم

پیش بینی بازار شنبه 23 آذر 98

هر چند شاخص کل در بازار امروز قدری منفی بود و از حرکت صعودی دو هفته اخیر خود باز ماند، ولی همچنان شاهد ورود حجم عظیمی از نقدینگی و سهامداران جدید به این بخش از فعالیتهای اقتصادی هستیم و بازار داغ و پر اقبال است. لذا انتظار می رود بورس تهران همچنان در مسیر رشد و رونق و صعود بیشتر، گام بر دارد و شاخص کل نیز به رکوردهای جدیدی دست یابد.
از طرفی با افت بیشتر و ادامه دار ارزش پول ملی و نفوذ قیمت دلار به سطوح بالای 13000 تومانی، بسیاری از مردم ترسیده و درصدد تبدیل دارایی های پولی خویش به اشکال مختلف دارایی های سرمایه ای از جمله اوراق سهام و خزانه هستند. لذا سطح عمومی قیمت ها و شاخص ها با شیب تندی در حال افزایش است و شاهد هجوم طیف وسیعی از صاحبان سرمایه و نقدینگی به فضای معاملات در بورس تهران ، به منظور ایمن نگه داشتن اندوخته ها و پس اندازهایشان هستیم. بنابراین در کنار سیگنال‌هایی چون جذابیت تورم دارایی‌ها (افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها) و همچنین رشد محسوس قیمت‌های جهانی، همچنان باید کاهش مستمر ارزش ریال طی هفته‌های اخیر را عامل عمده رشد فراگیر قیمت در بازار سهام تلقی کرد.

عناوین برگزیده