تاریخ: ۰۹ آذر ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۴:۰۸
بازدید: ۲۳۸
کد خبر: ۷۲۳۷۷
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
زمینه توسعه صادرات:

خط ریلی ایران در نقطه مرزی افغاستان؛ به زودی

می متالز - طرح خط آهن ایران در نقطه مرزی افغانستان در آینده‌ای نزدیک افتتاح رسمی می‌شود.
خط ریلی ایران در نقطه مرزی افغاستان؛ به زودی

به گزارش می متالز، سفیر جدید ایران در افغانستان در دیدار با رییس اتاق بازرگانی اصفهان، ورود بخش خصوصی به بازار این کشور را، در استفاده از این فرصت های طلایی موثر دانست و افزود: توسعه مناسبات اقتصادی دو کشور از اولویت های ما بوده و با اتصال این خط آهن که تا عمق 35 کیلومتری خاک افغانستان ادامه دارد این مناسبات وارد فصل جدیدی خواهد شد.

بهادر امینیان جزی گفت: با ایجاد مراکز صنعتی نزدیک به مرز افغانستان می توان زمینه توسعه صادرات از طریق این کشور را فراهم کرد.

وی افغانستان را در مباحث اقتصادی فرصتی استثنایی برای ایران بیان کرد و افزود: تاکنون در کشور برای استفاده از این پتانسیل اقدامی نشده، بنابراین ایجاد ساز و کاری برای استفاده حداکثری از این ظرفیت، ضروری است.

وی دسترسی این کشور به هند و پاکستان، امکان صادرات بدون تعرفه به بیشتر کشورهای دنیا، وجود معادن عالی نظیرتیتانیوم، لاجورد، سنگ آهن، محصولات زراعی باکیفیت، انرژی و نیروی کار در دسترس را از جمله ظرفیت های کشور افغانستان دانست .

مسعود گلشیرازی، رییس اتاق بازرگانی اصفهان، تقویت ارتباط با کشورهای همسایه را در شرایط تحریم حایز اهمیت دانست و گفت: معادن افغانستان به منزله گوهری است که سرمایه گذاری های لازم  در آن نشده و حضور موثر در بازار این کشور نیازمند ایجاد ساز و کاری قوی، هدف گذاری و مستلزم ایجاد دفاتر صادراتی است. 

وی استفاده از پروتکل های دولتی در کسب و کارهای کلان را در دستیابی به موفقیت موثر دانست و افزود: واردات مواد اولیه و قطعات مورد نیاز کارخانجات ایرانی از طریق افغانستان هم فرصت دیگری برای کشور است و خواستار تضمین نمونه های سرمایه گذاری از دولت  شد.

عناوین برگزیده