تاریخ: ۰۴ آبان ۱۳۹۸ ، ساعت ۲۲:۳۵
بازدید: ۱۶۷
کد خبر: ۷۲۳۹۸
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

چرا جزییات آمارهای تجارت خارجی منتشر نمی‌شود؟

می متالز - آخرین بار در فرودین ماه سال جاری جزییات آمارهای تجارت خارجی از سوی گمرک ایران منتشر شده است.
چرا جزییات آمارهای تجارت خارجی منتشر نمی‌شود؟

به گزارش می متالز، با افزایش نوسانات ارزی در سال 97 ، تجارت خارجی به عنوان نخستین بخش از اقتصاد کشور تحت تاثیر شدید افزایش نرخ ارز قرار گرفت. در آن برهه سیاست کاهش واردات در دستور کار مدیران ارشد دولت  و بانک مرکزی قرار گرفت و حدود 1500 قلم کالا با قرار گرفتن در گروه 4 کالایی با ممنوعیت واردات رو به رو شدند.

در سال 97 میزان واردات کشور به شکل قابل توجهی با کاهش رو به رو شد و آمارها حاکی از کاهش 15 میلیارد دلاری واردات در این سال نسبت به مدت مشابه سال قبل بود. در حال حاضر با توجه به عدم انتشار جزییات آمارهای تجارت خارجی از سوی گمرک ایران معیار در دسترسی برای بررسی آخرین وضعیت تجارت خارجی وجود ندارد. بر این اساس هم اکنون دسترسی به اقلام وارداتی، کشورهای واردکننده و صادرکننده، میزان فعالیت گمرکات مختلف، تغییر سبدهای وارداتی و صادراتی و... وجود ندارد.

در حال حاضر تنها کلیات آمارهای تجارت خارحی در حد ارقام کلی صادرات و واردات روی سایت گمرک ایران در دسترس است، بر اساس این آمارها 21 میلیارد دلار واردات و نزدیک به 21میلیارد دلار صادرات صورت گرفته است. همچنین در مدت مشابه سال قبل نزدیک 22.5 میلیارد دلار واردات و 23.4 میلیارد دلار صادرات انجام شده بود.

نکته جالب توجه اینکه کلیه جزییات آماری مربوط به سال 97 نیز از وب سایت اطلاع رسانی گمرک ایران حذف شده و می‌توان ادعا کرد هیچ جزییاتی از آمارهای تجارت خارجی در یک سال و نیم اخیر در دسترس رسانه‌ها و تحلیل گران وجود ندارد.

پیگیری ها از گمرک ایران نشان می‌دهد، جزییات این آمارها موجود و آماده بوده اما به دلیل برخی معذوریت ها آمارهای  مذکور در وب سایت بارگذاری نشده است.

به هر حال مقامات ارشد دولت چندی قبل موضوع وجود دستهایی در معطل نگه داشتن اقتصاد کشور را مطرح کرده‌اند، مثالهای متعددی وجود دارد که نشان می‌دهد در دستگاه های دولتی برخی وظایف به صورت خاص انجام نشده است. عدم انتشار آمارهای گمرک ایران یکی از راه های مطمئن تحلیل تجارت خارجی و بررسی نتایج سیاست ارزی کشور است که لازم است اتفاقا خود دولت در این باره مصادیق شفاف سازی کند. به هر حال هیچ نهادی غیر از خود دولت اختیار انتشار یا عدم انتشار این آمارها را ندارد.

عناوین برگزیده