خبر
اقتصاد   حمل و نقل   ریلی و راه آهن  

گره تکمیل راه‌آهن ایران - افغانستان چیست؟

می متالز - درحالی که معاون شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل اعلام کرده که تعهدات ایران درباره خط ریلی خواف - هرات تا پایان امسال به پایان می‌رسد، وزیر راه و شهرسازی اعلام کرد که ناامنی، یکی از بزرگترین موانع سر راه تکمیل این پروژه بوده است.

به گزارش می متالز، راه‌آهن خواف - هرات یکی از  پروژه‌های ریلی بین‌المللی است که ریل‌گذاری آن از شهریور ماه ۱۳۹۵ آغاز شد و در چهار بلوک یا فاز تعریف شده برای آن، ایران متعهد به احداث و راه‌اندازی سه فاز و افغانستان یک فاز آن که درون مرزهای خودش بود را بر عهده گرفت.

عباس خطیبی، معاون ساخت وتوسعه راه‌آهن، بنادر و فرودگاه‌های شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل در این باره گفت: پروژه برون مرزی خواف - هرات یکی از بزرگترین پروژه‌هایی است که به دنبال آن هستیم تا پایان امسال آن را به بهره‌برداری برسانیم. این پروژه به دو بخش درون مرزی به طول حدود ۷۷ کیلومتر و بخش برون مرزی حدود ۶۲ کیلومتر تقسیم می‌شود و کار اجرایی آن تقریبا به استثناء ایستگاه شمع‌تیغ به پایان رسیده که با حدود ۴۰ درصد پیشرفت فیزیکی در دست احداث است.

وی با بیان اینکه شرکت مجری خواف – هرات اعتبار مورد نیاز این پروژه را از محل بودجه کمک به افغانستان در سال های ۱۳۸۲ و ۱۳۸۳ تامین‌کرده است، ادامه داد: به صورت مرسوم عملیات احداث تا بهره برداری باید به صورت همزمان از سوی دو کشور اجرا می‌شد اما افغانستان مشکلاتی در تامین سرمایه‌اش داشت که به همین سبب کار اجرایی‌اش را هنوز آغاز نکرده است. البته امسال حرکت های خوبی کرده‌اند و با چند سرمایه‌گذار خارجی مذاکره کرده‌اند و تا جایی که اطلاع داریم و به ما وعده داده اند، می‌خواهند در صورت عملیاتی شدن کار تا حدود یک سال و نیم دیگر این پروژه را به اتمام برسانند.

البته این مقام مسوول به برخی نامنی‌ها به عنوان یکی از عوامل کندی در پیشرفت فاز سوم این خط ریلی اشاره کرد و گفت: قطعه سوم این خط ریلی در بخش برون مرزی قرار دارد که حدود ۶۲ کیلومتر است و عملیات ریل‌گذاری، پالاس ریزی و احداث ایستگاه‌اش انجام شده و عملیات تکمیل خط و جوش کاری باقیمانده که در دست اقدام است. البته این بخش را زودتر از این تاریخ هم می توانستیم به پایان برسانیم اما برخی مشکلات امنیتی در خاک افغانستان کار ما را با مشکل و تاخیر مواجه کرد و با توجه به این مسائل، درصددیم همه ۱۳۹ کیلومتر مورد تعهد ایران را به بهره‌برداری برسانیم.

برخی از رسانه‌های خارجی مانند اسپوتنیک روسیه نیز اخیرا اعلام کرده بودند که افغانستانی‌ها برای احداث بخش چهارم این خط راه آهن نیز از همکاری و سرمایه‌گذاری ایتالیا استفاده کرده‌اند و به نظر می رسد که این همسایه شرقی امسال مصمم‌تر به اجرای تعهداتش در این قرارداد دو طرفه است.

اما به تازگی محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی در دیدار با معاون وزیر حمل و نقل جاده ای وزارت حمل و نقل افغانستان و هیات همراه به صراحت مشکل امنیتی را یکی از بزرگترین موانع سر راه احداث و تکمیل راه‌آهن خواف-هرات دانست و گفت: در گذشته برای تکمیل خط ریلی خواف - هرات فعالیت هایی انجام شد که  امیدواریم با برقراری امنیت این خط ریلی هرچه سریعتر تکمیل شود.

وی افزود: مدت‌هاست به دلیل ناامنی شرکت‌های ایرانی فعال در زمینه تکمیل خطوط ریلی دچار زیان و خسارت شده اند. انتظار ما این است که دولت افغانستان به ویژه وزارت حمل و نقل آن کشور این موضوع را حل و فصل کند.

وزیر راه و شهرسازی تکمیل سکو و بارانداز را در مسیر خط ریل خواف - هرات، منوط به برقراری امنیت عنوان کرد و خواستار راه‌اندازی هرچه سریعتر این پروژه و تکمیل آن شد.

با توجه به این وضعیت باید دید که احداث و راه‌اندازی این خط ریلی بین المللی چه مشکلی دارد و آیا ایتالیایی‌ها برای سرمایه‌گذاری به این پروژه ورود پیدا کرده‌اند یا خیر؟ باید مشخص شود که آیا مساله ناامنی افغانستان حل شده و اجازه تکمیل و بهره‌برداری از آن را می‌دهد یا آنکه این گره همچنان در تکمیل این پروژه باقی می‌ماند؟

نظرات:

نظر خود را اینجا بنویسید:

   
   
   
 

ترکمنستان در حال اتصال خط عریض راه‌آهن و تکمیل خط نرمال است

می متالز - وزیر راه و شهرسازی گفت: جمهوری ترکمنستان در حال اتصال خط عریض راه آهن و تکمیل خط نرمال است و مشکلات پیشین به دلیل بدهی ها و معوقات تقریبا حل شده و به صفر رسیده و این موضوع در تاریخ روابط دو کشور بی سابقه است.
 

۱۵ پروژه فعال فرودگاهی در کشور وجود دارد/ قصد داریم به قابلیت پرواز در تمام شرایط آب و هوایی دست یابیم

می متالز - ​وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه ۱۵ پروژه فعال فرودگاهی در کشور وجود دارد، گفت: قصد داریم به قابلیت پرواز در تمام شرایط آب و هوایی دست یابیم
 

درآمد حلقه مفقوده ۴۰ میلیون تنی کی به ایران می‌رسد؟

می متالز - تکمیل حلقه مفقوده کریدور شمال-جنوب یعنی قطعه راه‌آهن رشت - انزلی - آستارا به گفته مسوولان و وزیر راه و شهرسازی می‌تواند به غیر از باز کردن راه تجارت همسایگان با اروپا از طریق ایران، حج ترانزیت ایران را سالانه به اندازه ۴۰ میلیون تن افزایش دهد و به همین میزان نیز برای ایران درآمد ارزی خواهد داشت؛ البته اگر توجه‌ها به این پروژه جلب شده باشد.
 

۲پروژه ریلی مهم تا پایان سال آینده به بهره برداری می‌رسد

می متالز - قائم مقام معاونت ساخت و توسعه راه‌آهن کشور گفت: ۲پروژه ریلی مهم کشور در صورت تامین اعتبار تا پایان سال آینده به بهره برداری می‌رسد.
 

بزرگترین تونل ریلی خاورمیانه در راه آهن دورود - خرم‌آباد

می متالز - معاون ساخت و توسعه راه‌آهن، بنادر و فرودگاه‌ها در بازدید از خط ریلی دورود - خرم‌آباد گفت: این مسیر ریلی با هدف اتصال استان لرستان به شبکه ریلی کشور و کاهش طول مسیر ارتباطی با استان‌های جنوب غربی کشور موجب تکمیل بخش دیگری از کریدور ریلی جنوب غرب کشور می‌شود.
 

وقتی "ذوب" قرارداد بست/ اهم قرارداد

می متالز - شرکت ذوب آهن با سازمان قطار شهری اصفهان و شرکت ساخت و توسعه زیربنا‌های حمل و نقل تفاهمنامه همکاری امضا کردند.
آخرین رویدادها
انتشارات
 معادن و فلزات

ماین اند بیزینس تودی

 قراضه و بازیافت

آهنگان

همکاران ما