تاریخ: ۱۴ آذر ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۷:۴۴
بازدید: ۲۴۹
کد خبر: ۷۲۵۸۷

پاسخ مدیرعامل راه‌ آهن به انتقادات فعالان معدنی/ اولویت راه‌ آهن احداث خطوط آنتنی و فرعی اتصال مراکز بار به شبکه ریلی است

می متالز - مدیرعامل شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران گفت: طرح جامع فولاد، طرح جامع توسعه مراکز صنعتی کشور، ایجاد مراکز صنعتی و ساخت کارخانجات بایستی مبتنی بر حمل و نقل ریلی باشد، یعنی زمان دادن مجوزها و تعیین محل ساخت کارخانجات بایستی اتصال به شبکه ریلی در نظر گرفته شود.
پاسخ مدیرعامل راه‌ آهن به انتقادات فعالان معدنی/ اولویت راه‌ آهن احداث خطوط آنتنی و فرعی اتصال مراکز بار به شبکه ریلی است

به گزارش می متالز، سعید رسولی مدیرعامل شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران  نسبت به گلایه فعالان معدنی در خصوص عدم توسعه حمل و نقل ریلی گفت: از این اظهارنظرها خرسندم و از این عزیزان بخاطر انتقادشان از کم بودن سهم حمل بار ریلی که نشان‌دهنده توجه فعالان معدنی به منافع بسیار زیاد اقتصادی و اجتماعی حمل و نقل ریلی است تشکر میکنم و به عنوان مسؤل راه آهن این اظهار نظر ها را به فال نیک می‌گیرم.

وی افزود: شبکه ریلی کشور بعد از انقلاب اسلامی به ویژه طی سال‌های اخیر رشد خوبی داشته و امروز با حساب خطوط فرعی 14 هزار کیلومتر خط ریل داریم.

مدیرعامل راه آهن گفت: بهره‌وری شبکه ریلی در صورت اتصال مراکز عمده بار، خیلی بیشتر از امروز خواهد بود. در بند 24 و 25 سیاست های کلی برنامه ششم، مقام معظم رهبری بر لزوم اتصال عمده

بار به خطوط ریلی تاکید داشتند. رسولی یکی از اولویت‌های امروز راه‌ آهن را احداث خطوط آنتنی و فرعی برای اتصال مراکز بار مانند معادن، کارخانجات فولادی و مراکز پایانه‌های مرزی به شبکه ریلی دانست.

وی تاکید کرد: طرح جامع فولاد، طرح جامع توسعه مراکز صنعتی کشور، ایجاد مراکز صنعتی و ساخت کارخانجات بایستی مبتنی بر حمل و نقل ریلی باشد، یعنی زمان دادن مجوزها و تعیین محل ساخت کارخانجات بایستی اتصال به شبکه ریلی در نظر گرفته شود. متاسفانه خیلی امروز به کارخانجات ما به شبکه ریلی اتصال ندارند، به همین دلیل میزان باری که می‌توانند جذب کنند پایین است اما در گذشته (نه اینکه زمان خاصی را بگویم) توجه به حمل و نقل ریلی به اندازه کافی نبوده است.

رسولی بیان کرد: توسعه حمل و نقل ریلی در برنامه رییس جمهوری دارای اولویت است که خط میانه- بستان‌آباد که در سفر اخیر افتتاح شد، پنجمین پروژه‌ای است که در این دولت برای اتصال شبکه ریلی به استان‌های مختلف به بهره‌برداری رسید.

مدیرعامل راه آهن اظهار کرد: در حال حاضر سهم قابل توجه بارهایی که در شبکه ریلی حمل می‌شود، معدنی است اما برنامه‌هایی که ما برای توسعه شبکه ریلی و افزایش ظرفیت حمل ریلی از معادن به بنادر و مراکز فولادی کشور داریم تعدادشان زیاد است.

وی افزود: یکی از پروژه‌هایی که توسط وزیر راه و شهرسازی در سفر رییس جمهوری به یزد افتتاح شد، 105 کیلومتر خط در مسیر بافق به زرین شهر بود که دو خطه کردن این محور موجب افزایش ظرفیت حمل بار معدنی، از معادن به مراکز فولادی اصفهان شده است و پروژه‌های متعدد دیگری برای اتصال کارخانجات فولادی و معدنی داریم که بخشی امسال و بقیه در سال آینده انجام خواهد شد.

وی در پاسخ به ایرادات وارده به ریل‌هایی که سرعت 350 کیلومتر را پشتیانی نمی‌کنند، گفت: افزایش سرعت قطار عوامل متعددی دارد و فقط ریل در آن دخیل نیست. تکنولوژی خطوط پر سرعت نسبت به خطوط نرمال اساسا متفاوت و مجزا است. این صحیح نیست که از ریل با قابلیت سیر قطار با سرعت 350 کیلومتر در شبکه نرمال و با ناوگان نرمال انتظار سرعت بالا داشته باشید و امکان پذیر نیست. اما آنچه مسلم است و به جرات می‌توان گفت ریل هایی که در ذوب آهن تولید می‌شود بر اساس تقاضاها و استانداردهایی که گذاشته می‌شود، استانداردهای بین المللی را پاس کردند که تحویل و در برخی از خطوط نصب شدند.

سعید رسولی در مورد بلاتکلیف ماندن خط آهن تربت-سنگان گفت: این پروژه در دستور کار فی مابین راه آهن جمهوری اسلامی ایران و ایمیدرو است. راه آهن با اعتقاد به افزایش ظرفیت حمل بارهای معدنی و فولادی که اصطلاحا به آن بارهای ریل پسند می‌گویند (بارهای حجیم که مسافت طولانی را طی می‌کنند)، نهایت همکاری را در اقتصادی کردن مدل مالی این پروژه انجام داده و از پیش قدم شدن سرمایه گذاران خرسند است که امیدواریم به وعده‌هایشان عمل کنند.

وی در پایان ادامه داد: راه آهن نهایت همکاری را برای اقتصادی کردن این سرمایه‌گذاری انجام داده و تفاهم‌نامه موجود است که مراحل اجرایی باید طی شود تا وارد فاز عملیاتی شود. قرار است طی هفته‌های آتی با رییس هیات عامل ایمیدرو جلسه‌ای داشته باشیم که اگر مشکل از سوی راه آهن است کمک کنیم تا برطرف شود و از مدیریت بخواهیم تا دستورات لازم برای عملیات اجرایی این پروژه را صادر کنند.

عناوین برگزیده