تاریخ: ۲۲ آذر ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۹:۱۵
بازدید: ۲۵۰
کد خبر: ۷۲۶۰۸
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
کارشناس بازار سرمایه مطرح کرد:

واگذاری‌ دولتی از ریل صندوق‌های سرمایه‌گذاری

می متالز - مدیرعامل کارگزاری بانک مسکن گفت: دولت از طریق فروش اوراق ‏بدهی می‌خواهد مطالبات خود را با بانک مرکزی کنترل کند.
واگذاری‌ دولتی از ریل صندوق‌های سرمایه‌گذاری

به گزارش می متالز، محمدمهدی بحرالعلوم مدیرعامل کارگزاری بانک مسکن به وضعیت سهام عدالت در بودجه اشاره داشت و گفت: هم اکنون دولت به دنبال آن بوده که واگذراری‌ها را در دستور کار قرار دهد و سهم خود از بنگاه‌ها را در قالب صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله ‏کند، به‌ ویژه از صنعت پتروشیمی و ... و بعد یونیت‌های آن را عرضه اولیه کند.

وی ادامه داد: اگر تبلیغات رسانه‌ای شود و مردم ‏دعوت به خریداری شوند، حدود ۱۰ یا ۱۵درصد خالص دارایی‌های صندوق، عرضه می‌شود که برای مردم جذاببیت خرید ‏وجود داشته باشد، بودجه امسال روی کل واگذاری دارایی‌ها حرکت می‌کند.

این کارشناس بازار سرمایه در رابطه با صحبت‌های رییس جمهور مبنی بر انتشار اوراق در ‏بودجه و آیا این تصمیم کمکی به بازار سرمایه می‌کند نیز گفت:‏ اوراق بدهی ارتباط مستقیم از لحاظ نقدینگی با "بورس" نداشته، زیرا عامل موثر بازار بدهی به بازار سرمایه نرخ اوراق بوده و حجم انتشار اوراق به بازار کمک نمی‌کند بلکه عملیات بازار و برنامه‌ریزی که بانک مرکزی در دستور کار قرار داده، ‏اهمیت دارد.

مدیرعامل کارگزاری بانک مسکن اضافه کرد: در همین راستا بخاطر آنکه بانک مرکزی می‌خواهد با خرید و فروش اوراق بدهی، نرخ سود را کنترل کند؛ نرخ سود اگر مدیریت شود در سطوح ‏پایین‌تر قطعا کاهش نرخ بهره می‌تواند افزایش بدهی و رشد کیفیت بازار را کنترل کند.

بحرالعلوم درخصوص این اوراق در دست انتشار که در لایحه بودجه پیش بینی شده اظهار کرد: دولت از طریق فروش این اوراق ‏می خواهد مطالبات و بدهی خود را با بانک مرکزی کنترل کند و گزینه‌هایی که در این اوراق در حال انتشار برای خرید ‏توسط بانک‌ها پیش بینی شده تقاضای پولی ایجاد می‌کند، اوراق بدهی منجر به افزایش بدهی و به طبع کاهش نرخ ‏بازدهی و نرخ سود می‌شود، اگر هم بازدهی در بازار موفق انجام شود تثبیت نرخ بهره یا کاهش جزیی آن می‌تواند برای ‏بازار سرمایه موثر باشد. ‏

عناوین برگزیده