تاریخ: ۲۲ آذر ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۱:۳۰
بازدید: ۴۱۱
کد خبر: ۷۲۶۲۰
سرویس خبر : انرژی

حاشیه سود بالای خوراک گاز جلوی سرمایه‌ گذاری در خوراک مایع را گرفته است

می متالز - مدیر عامل پتروشیمی نوری گفت: وزارت نفت خوراک پتروشیمی‌های گازی را ۵۰ درصد زیر قیمت صادراتی می‌دهد، اما خوراک پتروشیمی‌های مایع را تنها ۵ کمتر از قیمت فوب می‌دهد، در نتیجه سرمایه‌ گذاران به سمت خوراک مایع نمی‌آیند.
حاشیه سود بالای خوراک گاز جلوی سرمایه‌ گذاری در خوراک مایع را گرفته است

به گزارش می متالز، تقی صانعی مدیرعامل شرکت پتروشیمی نوری درباره ضرورت حمایت وزارت نفت از پتروشیمی‌های خوراک مایع گفت: الان اگر سرمایه‌ گذاری بخواهد در بخش پتروشیمی سرمایه‌ گذاری کند، ابتدا نگاه می‌کند ببیند وزارت نفت از کدام پتروشیمی‌ها بیشتر حمایت می‌کند؛ پتروشیمی‌های خوراک گازی‌ یا خوراک مایع‌؟ الان وزارت نفت به پتروشیمی‌های خوراک گازی، متان را متر مکعبی ۱۲ سنت می‌فروشد، در حالی که قیمت گاز متان صادراتی به ترکیه ۲۲ سنت است یعنی تقریبا ۵۰ درصد قیمت صادراتی، اما به پتروشیمی‌های خوراک مایع، خوراک را تنها ۵ درصد زیر قیمت فوب تحویل می‌دهد.

وی ادامه داد: شما نگاه کنید رشد صنعت پتروشیمی در کشور طبق اعلام معاونین وزیر نفت در شرکت پتروشیمی نامتوازن است. بدین صورت که محصولات حاصل از پتروشیمی‌های خوراک مایع رشدشان خیلی کم است، ولی تولید محصولات حاصل از پتروشیمی‌های گازی مثل اوره و متانول بسیار بالاست.

صانعی همچنین اظهار داشت: دلیل این قضیه هم به حاشیه سود این دو نوع پتروشیمی ارتباط دارد. چون قیمت خوراک با تخفیف مناسبی به پتروشیمی‌های خوراک مایع داده نمی‌شود؛ حاشیه سود آن نیز نسبت به پتروشیمی‌های گازی کمتر است و طبعا سرمایه‌ گذاران به سمت خوراک مایع نمی‌آیند.

مدیرعامل شرکت پتروشیمی نوری گفت: بدین صورت برای تکمیل زنجیره ارزش خوراک مایع نیز دچار مشکل هستیم، زیرا خوراک ما ۵ درصد زیر قیمت فوب هست و ما نیز ۵ درصد زیر قیمت محصولات‌ مان را برای تکمیل زنجیره در اختیار سایر پتروشیمی‌ها قرار می‌دهیم.

وی افزود: توجه کنید که اگر میعانات گازی ۴۰۰ دلاری باشد ۵ درصد تخفیف آن می‌شود ۲۰ دلار تخفیف درحالی که محصولات ما ۱۰۰۰ دلار است و ۵ درصد آن می‌شود ۵۰ دلار. یعنی رقم تخفیف ما برای شرکت‌های داخلی بیشتر از رقم تخفیف است که خودمان بابت خوراک می‌گیریم. در نتیجه باید برای توسعه پتروشیمی‌های خوراک مایع از آنها حمایت کرد و یکی از این ابزارها تحفیف خوراک است.

عناوین برگزیده