تاریخ: ۲۲ آذر ۱۳۹۸ ، ساعت ۲۱:۳۹
بازدید: ۲۵۷
کد خبر: ۷۲۶۴۴
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
نگاهی به لایحه بودجه سال ۹۹

بختیار: فروش روزانه یک میلیون بشکه نفت برای سال ۹۹ محقق نمی شود

می متالز - عضو کمیسیون انرژی مجلس گفت: اگرچه فروش یک میلیون بشکه نفت در روز برای سال آینده را واقع‌بینانه نمی‌دانم اما قیمت ۵۰ دلار برای فروش هر بشکه نفت - که دولت در بودجه سال ۹۹ آورده - منطقی است.
بختیار: فروش روزانه یک میلیون بشکه نفت برای سال ۹۹ محقق نمی شود

به گزارش می متالز، رئیس جمهور یکشنبه هفته جاری لایحه بودجه سال 99 را تقدیم مجلس کرد که در این لایحه فروش روزانه یک میلیون بشکه نفت به مبلغ 50 دلار برای هر بشکه پیش‌بینی شده است که به همین منظور علی بختیار در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت ضمن تحلیل این پیش‌بینی دولت، فروش یک میلیون بشکه نفت در روز را واقع‌بینانه ندانست.

علی بختیار با بیان اینکه بستن بودجه بدون نفت آرزوی ما است، گفت: امیدواریم روزی فرا رسد که تمام درآمد حاصل از فروش نفت به صندوق توسعه ملی واریز شود اما به‌یقین فروش یک میلیون بشکه نفت به‌صورت روزانه برای سال 99 محقق نخواهد شد چراکه تحریم‌ها چنین اجازه‌ای نمی‌دهند به همین دلیل تقلیل این عدد از یک میلیون به 500 هزار بشکه منطقی‌تر است و باید مابقی بودجه مورد نیاز را از درآمدهای دیگری به غیر از نفت همچون مالیات بدست آورد.

نماینده مردم گلپایگان و خوانسار در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: کاهش فروش تعداد بشکه‌های نفت نیاز به کار کارشناسی در کمیسیون انرژی دارد و نمایندگان باید نظر خود را به کمیسیون تلفیق جهت بررسی در صحن علنی ارائه کنند.

وی قیمت 50 دلار برای فروش هر بشکه نفت را -که دولت در بودجه سال 99 آورده است- منطقی و واقع‌بینانه دانست و افزود: اگرچه قیمت 50 دلار برای فروش هر بشکه نفت منطقی است اما فروش یک میلیون بشکه نفت در روز محقق نخواهد شد. میزان بشکه نفت فروخته شده در سال جاری نیز مطابق با عدد مندرج در قانون بودجه نیست.

بختیار ادعا رئیس سازمان برنامه و بودجه مبنی بر اینکه سهم نفت در بودجه تنها 10 درصد است را بی‌اساس عنوان کرد و گفت: با توجه به اعداد و ارقام مرتبط با نفت که در لایحه آمده سهم نفت در بودجه بیشتر از 10درصد است.

عضو کمیسیون انرژی مجلس اظهار کرد: بودجه واقعی، بودجه‌ای کاملا مبتنی بر عملکرد است درواقع بودجه باید عملیاتی و دست یافتنی باشد، اما مشکل لایحه بودجه سال 99 این است که تقریبا دست‌نیافتنی است و مجلس برای واقعی کردن آن کار سختی را در پیش دارد.

عناوین برگزیده