تاریخ: ۲۰ آذر ۱۳۹۸ ، ساعت ۲۱:۵۹
بازدید: ۱۸۸
کد خبر: ۷۲۶۵۳
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
رییس خانه معدن استان خراسان رضوی:

خراسان رضوی قطب سنگ آهن کشور/ بروکراسی پیچیده در استعلام باعث غیرفعالی ۲۰ درصد معادن شده است

می متالز - خود تحریمی‌ها، معادن را بیشتر دچار مشکل کرده است. بخشنامه ها و مصوبه های غیرکارشناسی وزارت صمت باعث شده برخی از معادن غیرفعال شوند. همه به این مورد اذعان دارند که دولت در تامین منابع مالی مشکل دارد و نمی تواند نفت خود را بفروشد. فعالان معدنی همیشه با پرداخت مالیات و حقوق دولتی به دولت کمک کرده‌اند اما این دلیل نمی‌شود که جور این مشکلات دولت را بخش معدن بکشد.
خراسان رضوی قطب سنگ آهن کشور/ بروکراسی پیچیده در استعلام باعث غیرفعالی ۲۰ درصد معادن شده است

به گزارش می متالز، غلامرضا نازپرور رییس خانه معدن استان خراسان رضوی گفت: خراسان رضوی از لحاظ تنوع ماده معدنی رتبه یک را در کشور دارد که از 68 نوع ماده موجود، 46 ماده در استان است. بیشتر معادن استان کوچک و متوسط مقیاس هستند که در حال اکتشاف و بهره برداری هستند.

وی افزود: استان خراسان رضوی یکی از قطب‌های سنگ آهن کشور است. ذخیره سنگ آهن معدن سنگان در خواف بالغ بر 2100میلیارد تن برآورد شده است.

نازپرور ادامه داد: در استان 1055 پروانه بهره‌برداری صادر شده که  همه آن‌ها فعال نیستند و به دلیل نداشتن بازار، فراهم نبودن زیرساخت‌ها، عدم سرمایه‌گذاری، بروکراسی های پیچیده در استعلام ها باعث غیرفعالی آن ها شده که حدود 20 درصد معادن استان را تشکیل می‌دهند.

رییس خانه معدن استان خراسان رضوی به طرح احیا معادن کوچک مقیاس توسط شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران اشاره کرد و گفت: این طرح در 8 استان اجرایی شده و در استان ما هم یک جلسه تشکیل شده است ولی هنوز به صورت رسمی کاری شروع نکرده‌ و مشکلات معادن استان را ندیده اند که لازم است همکاری ویژه‌ای را با سازمان صمت و خانه معدن استان داشته باشند تا با شناسایی معادن غیرفعال بتوانیم آنها را به چرخه تولید بازگردانیم.

وی از مشکلات معادن استان به خود تحریمی ها از سوی دولت اشاره کرد و بیان داشت: جدا از بحث تحریم‌ها که از سوی آمریکا صورت گرفته، خود تحریمی ها معادن را بیشتر دچار مشکل کرد. عوارض 25 درصدی بر صادرات تمام مواد معدنی غیرکارشناسی و غیرمنطقی بود که با رایزنی‌هایی که تشکل‌ها انجام می‌دهند تلاش دارند تا آن را منصفانه و عادلانه تر کنند. همه اذعان دارند دولت مشکل دارد و نمی تواند نفت خود را بفروشد ولی این دلیل نمی‌شود که جور این مشکلات دولت را بخش معدن بکشد.

نازپرور تاکید کرد: فعالان معدنی تا جاییکه در توان داشتند با پرداخت مالیات و حقوق دولتی به دولت کمک کرده‌اند، به همین دلیل این عوارض بیشتر شبیه تیر خلاص دولت به بخش معدن بود. فعالان معدن مخالف عوارض بر صادرات نیستند ولی اینکه همه را با یک دید نگاه کنند درست نیست و  این عدد بسیار نسنجیده بود.

وی تعطیلی معادن را مربوط به تعرفه بر صادرات ندانست و گفت: اکتشافات ناقص و حرفه ای نبودن بهره برداران نیز از جمله دلایل تعطیلی معادن است.  معادن خاک‌های صنعتی، سنگ لاشه و... به دلیل نداشتن درآمد و سرمایه کافی به طور کامل اکتشاف نشدند. وی ادامه داد: حرفه ای نبودن در  بازاریابی از دیگر مشکلات است. به نظر من شرکت تهیه و تولید که بازوی اجرایی ایمیدرو است باید فعالیت بیشتری در استان خراسان رضوی داشته باشند برای اینکه محدوده های خوبی در استان وجود دارد که با این طرح می‎توانند فعال شوند.

رییس خانه معدن خراسان رضوی تاکید کرد: طبق فرمایش مقام معظم رهبری معدن بهترین جایگزین نفت است و بنابر نظر ایشان همه باید کمک کنند تا معدن به فعالیت اقتصادی خود ادامه دهد نه اینکه با خودتحریمی ها مانع فعالیت آن شویم.

این فعال معدنی به روند افزایشی شدن استعلامات از سوی سازمان ها و نهادهای دولتی اشاره داشت و افزود: برای هر پرونده، 13 استعلام گرفته می شود که به تازگی مسکن و شهرسازی و آب منطقه‌ای هم به این استعلامات اضافه شده است. وی ادامه داد: نه اینکه با این روند مخالف باشیم، بلکه پروس استعلام طولانی است که باید آن را کوتاه کنند. همانطور که اطلاع دارید اکتشاف کار پر ریسکی است از هر 100 محدوده ای که برای اکتشاف اقدام می‌شود فقط 5 مورد معدن می‌شود. بخش خصوصی ریسک اکتشاف را  قبول کرده و نیازمند حمایت دولت است.

نارپرور تاکید کرد: در کشورهای خارجی وقتی سرمایه‌گذار اعلام آمادگی می‌کند کارها به سرعت پیش می‌رود تا جذب سرمایه انجام شود اما متاسفانه در بخش معدن ایران بروکراسی زمان زیادی می‌برد و باعث می‌شود سرمایه‌گذار پشیمان شود.  

وی ادامه داد: بر اساس آمار از سال 92 به بعد آمار پروانه‌های اکتشاف کم شده است، تا جاییکه می‌دانم در سال‌های اخیر تعداد پروانه‌های صادر شده به 50 مورد در سال نمی‌رسد. عدم هماهنگی و آشنا نبودن به قوانین از سوی سازمان ها از مشکلات دیگر است.

وی به چالش های موجود در حمل و نقل اشاره کرد و گفت: در حمل و نقل نتوانستد قانون ثابتی پیاده کنند، از ابتدای سال 98 تا به امروز 3 بار کرایه‌ها را افزایش دادند  که اخیرا در ماه گذشته نیز در استان خراسان جنوبی کرایه ها افزایش پیدا کرد و با نامه نگاری‌هایی که انجام دادیم نتوانستیم مشکل را برطرف کنیم، و این را متوجه نمی‌شویم که افزایش نرخ بنزین هیچ ارتباطی با گازوییل که سوخت ماشین آلات است ندارد، اینکه بر چه اساس و منطقی باید 30 درصد کرایه ها گرانتر شود را درک نمی‌کنیم.

وی اظهار کرد: حمل و نقل ریلی برای معادن بزرگ پاسخگو است و معادن استان که اکثرا کوچک و متوسط هستند برای حمل موادشان با ماشین‌آلات مشکلی ندارند. یکی از دلایل کمبود ماشین در معادن کوچک نبود حمل و نقل ریلی برای معدن سنگان است که بیشتر ماشین‌ها درحال انتقال بار سنگان به بندر و سیرجان بودند، اگر ریل آن منطقه راه بیافتد دیگر مشکل کمبود ماشین آلات نخواهیم داشت.

وی در پایان به افزایش غیرمنطقی حقوق دولتی در بودجه 99 کشور واکنش نشان داد و بیان کرد: اگر این افزایش تصویب شود قطعا معادن تک به تک تعطیل خواهند شد، برای اینکه بتوانند به فعالیتشان ادامه دهند باید به همان میزان بر قیمت محصول بیافزایند که غیرممکن است. افزایش حقوق دولتی باید متناسب بر ماده معدنی و منطقه معدن باشد. به نظرم دولت و وزارت صمت باید در این موارد نظر بخش خصوصی و تشکل‌ها بیشتر جویا شود تا تصمیمات که می‌گیرند، منطقی تر باشد.

عناوین برگزیده