تاریخ: ۲۰ آذر ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۴:۳۶
بازدید: ۲۹۰
کد خبر: ۷۲۶۶۷
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی

ریزش معدن آلبلاغ اسفراین و باز هم یک کشته

می متالز - ریزش چندمین باره معدن سرب و روی آلبلاغ اسفراین در سال جاری، ظهر چهارشنبه به مرگ یکی از برداشت‌کنندگان غیرمجاز از ذخایر معدنی آن انجامید.
ریزش معدن آلبلاغ اسفراین و باز هم یک کشته

به گزارش می متالز، امین کشوری، رئیس مرکز فوریت های پزشکی دانشکده علوم پزشکی اسفراین در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: ریزش معدن ساعت ۱۱ امروز به این مرکز گزارش شد که تنها مصدوم این حادثه به علت شدت جراحات وارده، قبل از اعزام بالگرد اورژانس جان باخته بود.
این ششمین حادثه ریزش معدن آلبلاغ اسفراین از ابتدای امسال است که تاکنون ۵ نفر در این حوادث کشته و ۲ نفر مصدوم شده اند.
دادستان عمومی و انقلاب اسفراین هفته گذشته در پی حادثه ریزش معدن مزبور که به کشته شدن یک نفر و زخمی شدن یک نفر دیگر منجر شده بود، علیه مدیران محیط زیست و صنعت، معدن و تجارت استان خراسان شمالی و اسفراین اعلام جرم کرده و آنان را به دلیل آنچه که اجرایی نشدن مصوبات شورای تامین درباره ضرورت تخریب غارها و تونل های غیراصولی حفر شده توسط حفاران غیرمجاز در این معدن ایجاد شده بود، متهم دانسته بود.
معدن آلبلاغ اسفراین در ارتفاعات سخت گذر آلبلاغ و در محدوده پارک ملی ساریگل واقع در شمال شرق این شهرستان قرار دارد.
برداشت غیرمجاز از این معدن سرب و روی، که در منطقه ای با همین نام واقع است، از ابتدای امسال با هجوم سودجویان به این منطقه همراه شد که با ورود شورای تامین خراسان شمالی در اواخر اردیبهشت ماه، این ناحیه از حضور سودجویان پاکسازی شد ولی اینک پس از گذشت چند ماه با حضور مجدد برخی افراد محلی و غیرمحلی، برداشت غیرمجاز از این معدن مجددا افزایش یافته است.
استفاده از شیوه های غیراصولی و رعایت نکردن موارد ایمنی در برداشت غیرمجاز سنگ سرب و روی از معدن آلبلاغ اسفراین، تاکنون منجر به وقوع شش حادثه و مرگ ۵ نفر و مصدومیت شماری افراد در این منطقه شده است.
واقع شدن این معدن در منطقه حفاظت شده زیست محیطی ساریگل، موجب شده تا سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالی تا کنون در ثبت آن ناکام بماند ولی به ‌تازگی وزارت صنعت، معدن و تجارت مجوز مطالعات و اکتشافات اولیه بر روی این منطقه معدنی را برای ایمیدرو صادر کرده است.
شهرستان ۱۲۰ هزار نفری اسفراین در ۶۰ کیلومتری جنوب شرقی اسفراین قرار دارد.

عناوین برگزیده