تاریخ: ۲۱ آذر ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۷:۱۶
بازدید: ۲۶۳
کد خبر: ۷۲۶۷۶
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

تنوع‌بخشی تامین منابع مالی معادن در دستور کار

می متالز - به گفته مدیرعامل صندوق بیمه سرمایه‌گذاری فعالیت‌های معدنی، در شرایطی که بانک‌ها با در پیش گرفتن قواعد و مقررات زیاد، امکان تامین مالی بخش معدن را به حداقل رسانده‌اند، تنوع تامین منابع مالی از جمله راهکارهایی است که در دستور کار قرار گرفته است.
تنوع‌بخشی تامین منابع مالی معادن در دستور کار

به گزارش می متالز، فرید دهقانی با تاکید بر اینکه اگر تامین منابع مالی، تنها بانک محور باشد نمی‌تواند چندان مفید و کارگشا باشد، اظهار کرد: ما در تامین منابع مالی باید همچون سایر کشورها تنها به بانک‌ها وابسته نبوده و در منابع مالی تنوع‌بخشی ایجاد کنیم.

مدیرعامل صندوق بیمه سرمایه‌گذاری فعالیت‌های معدنی تاکید کرد: پیش گرفتن چنین روشی نه‌تنها دردی از بخش معدن درمان نمی‌کند، بلکه برای بخش‌های دیگر هم چندان کارگشا نیست. در شرایط فعلی منابع داخلی بانک‌های ما به شدت دچار خدشه شده‌، که بخشی از این مسائل با توجه به فریز شدن منابع در دست عده‌ای اتفاق افتاده که به عنوان معوقات بانکی از آن‌ها یاد می‌شود. گاهی فریز شدن منابع با توجه به بدهی‌های دولت به بانک‌های عامل، عملا ما را از منظر منابع داخلی بانک‌ها دچار مشکل کرده است.

وی افزود: در صندوق بیمه فعالیت‌های معدنی، تنوع بخشی به منابع مالی و تامین مالی برای بخش معدن و صنایع معدنی در دستور کار قرار گرفته است. در ایران با توجه به شرایط اقتصادی موجود و در شرایطی که بانک‌ها با در پیش گرفتن قواعد و مقررات زیادی امکان تامین مالی بخش معدن را به حداقل رسانده‌اند، لازم است که به غیر از بانک به بورس نیز مراجعه کنیم. جمع‌آوری منابع مالی از طریق اپلیکیشن و بازار بورس را در الویت قرار داده‌ایم و امیدواریم این موضوع در ماه‌های آینده نهایی شود. 

دهقانی ضمن ابراز امیدواری در این رابطه که در ماه‌های آینده این تلاش به نتیجه مطلوبی رسیده و بتوان برای پروژه‌های خرد از بازارهای تامین سرمایه و تامین منابع داخلی اقدام کرد، گفت: از مزایای این طرح کاهش زمان دسترسی به منابع مالی خواهد بود. اگرچه نرخ تسهیلات داخلی نسبت به بانک‌ها، کمی بالاتر است؛ اما با توجه به اینکه صندوق بیمه نسبت به ارائه یارانه سود تسهیلات اقدام می‌کند، می‌توان این مساله را پوشش داد.

مدیرعامل صندوق بیمه‌سرمایه‌گذاری‌ فعالیت‌های معدنی در رابطه با اقدامات صندوق در فعال‌سازی و احیای معادن کوچک مقیاس اعلام کرد: با گذشت نزدیک به پنج ماه از شروع اجرای این طرح، برای تمام پروژه‌هایی که از طریق کارگروه احیا و فعال‌سازی معادن کوچک به صندوق ارجاع شده است، جلساتی برگزار و درخواست مدارک شده است. افرادی که مدارک خود را تکمیل کرده‌اند، از معادنشان بازدید صورت گرفته و نسبت به ارائه گزارش کارشناسی اقدام شده است و حتی چند پروژه در هیات مدیره مصوب و به بانک ارسال شده است.

عناوین برگزیده