تاریخ: ۲۲ آذر ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۰:۱۰
بازدید: ۲۵۲
کد خبر: ۷۲۶۹۲
سرویس خبر : انرژی

تصویب اجرای طرح تأمین آب شرب ۱۷ استان از دریا

می متالز - وزیر نیرو از تصویب اجرای طرح استحصال و انتقال آب شرب برای ۱۷ استان از آب دریا خبر داد و گفت.
تصویب اجرای طرح تأمین آب شرب ۱۷ استان از دریا

به گزارش می متالز، وزارت نیرو برای مصارف این استان ها برنامه تخصیص بیش از ۸میلیارد متر مکعب آب دریا را برای استحصال ۲ میلیارد و ۳۰۰ میلیون مترمکعب آب شیرین در هفته‌های اخیر به تصویب شورای عالی آب رسانده است. رضا اردکانیان در سیزدهمین همایش سراسری مدیران قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء (ص) با عنوان جشنواره مالک اشتر با بیان اینکه قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا یک پیمانکار است و کارش عمل به پیمان و پیمانش سازندگی و سربلندی و پایداری جمهوری اسلامی ایران است، اظهار داشت: وجه تمایز موجود در مأموریت‌ها، مربوط به موضوع پیمان است و از این زاویه همه ما پیمانکار محسوب می‌شویم و پیمان همه ما فارغ از عناوین و حوزه‌های مسوولیت، پایداری و سربلندی جمهوری اسلامی است.

وی با اشاره به بیانیه گام دوم انقلاب و مفاهیم موجود در آن با اشاره به اینکه به شدت نیاز داریم از سطح مفاهیم کلی در توضیح گام دوم انقلاب و اقتصاد مقاومتی فراتر رفته و به تبیین دقیق معنی و مفهوم این دو در عرصه‌های تخصصی بپردازیم، افزود: فراتر رفتن از تبیین این دو مفهوم در عرصه صنعت آب و برق و پرداختن به ارتباطات میان بخشی است. یعنی اگر بخش آب و برق این دو مفهوم را در عرصه خود معرفی کرد و به بیان‌های روشنی رسید و همین طور بخش‌های کشاورزی و صنعت اینگونه عمل کردند، حال در کنار یکدیگر به تعامل تعاریف، اقدامات و برنامه‌ها بپردازیم، به نحوی که خروجی عملکرد این عرصه‌های میان بخش، هم افزا باشند. اینجاست که می‌توانیم تحقق اقتصاد مقاومتی و پیشرفت در مسیر گام دوم انقلاب را شاهد باشیم. وی یکی از اصلی‌ ترین دلایل هجمه‌ها و فشارهای مختلف به کشور را وجود منابع انسانی توانمند عنوان کرد و افزود: اصلی‌ ترین ثروت ارزشمند کشور ما در کنار تمام ثروت‌هایی که دارد و می‌تواند مورد طمع باشد، ظرفیت بالای منابع انسانی است. دیگران به خوبی می‌دانند که این ظرفیت نه تنها قادر است نیازهای کشور را تأمین کرده و توسعه و رشد آن مثال زدنی خواهد شد، بلکه سرریز آن منطقه را آباد خواهد کرد.

این مقام مسئول افزود: همچنین می‌بایست کشور به ظرفیتی برسد که اثر عواملی همچون تحریم اقتصادی بر کیفیت زندگی مردم و تحمیل رنج بر آنان به صفر رسیده و کشور بتواند مسیر رشد و آبادانی را بدون وقفه طی کند.

وزیر نیرو در ادامه با بیان اینکه منطقه شرق کشور که حفظ جمعیت مسکون در آن اولویت امنیت ملی ماست، می‌بایست از حیث تأمین آب مورد نیاز ایمن باشد، ادامه داد: در خصوص تخصیص آب از دریا به استان‌های سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی و خراسان رضوی پس از مطالعات گسترده، برنامه‌های سازگاری با کم آبی آن‌ها به تصویب کار گروه ملی رسیده و یکی از اجزای آن هم تأمین آب شرب از دریاست. وی افزود: اگر همراه با صرف «زمان» به عنوان اصلی‌ ترین سرمایه‌ای که جایگزین هم ندارد، چاره‌ای برای مصرف حدود ۱۱میلیارد مترمکعب آب در بخش کشاورزی این سه استان نیندیشیم، تلاش‌ها در بخش تأمین آب جدید نتیجه‌ای در بر نخواهد داشت.

وی افزود: ساخت نیروگاه‌ها، سدها، شبکه‌ها و خطوط لوله نمونه‌هایی از تعاملات مناسب قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا با صنعت آب و برق کشور در سالیان گذشته بوده است، اما دوران جدیدی آغاز شده که باید با کمک تخصص‌های غیر فنی نظیر علوم اجتماعی مشخصات این دوران و ملزومات آن را شناخت.

عناوین برگزیده