تاریخ: ۲۲ آذر ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۱:۱۱
بازدید: ۳۴۴
کد خبر: ۷۲۶۹۳
سرویس خبر : انرژی

مشارکت بخش خصوصی برای تولید آب شیرین صنایع جزیره قشم

می متالز - سرمایه گذاران بخش خصوصی در تولید آب شیرین برای مصارف صنعتی در بزرگترین جزیره خلیج فارس مشارکت می کنند.
مشارکت بخش خصوصی برای تولید آب شیرین صنایع جزیره قشم

به گزارش می متالز، جزیره قشم با حدود ۱۵۰۰ کیلومتر مربع مساحت به عنوان بزرگترین خشکی محصور در خلیج فارس به سرعت در حال توسعه صنعتی، اجتماعی و اقتصادی است و شرایط خاص اقلیمی این منطقه بستر لازم را برای ایجاد طرح های حوزه انرژی و صنایع بزرگ آب بر را فراهم ساخته است.

بدیهی است برای سرعت دادن به چنین جهت گیری صنعتی، تامین آب و برق پایدار مورد نیاز واحدهای تولیدی جزیره قشم نقشی بسزا بر عهده داشته و به عنوان موتور محرکه دیگر صنایع تولیدی محسوب می شود.

گزارش خبرنگار ما می افزاید با توجه به برنامه ریزی صورت گرفته برای توسعه صنعتی قشم، پیش بینی می شود با اجرای طرح های مهم نفت و انرژی شامل پالایشگاه های نفت خام و واحدهای پتروشیمی و صنایع فلزی ظرف ۳ سال آینده به حداقل ۳۰۰۰ مگاوات ظرفیت جدید تولید برق در جزیره قشم نیاز باشد، از طرف دیگر محدودیت های انتقال برق از سرزمین اصلی به جزیره قشم، ضرورت احداث نیروگاه های جدید در این جزیره را مورد تأکید قرار داده و بخش خصوصی را ترغیب کرده است تا علاوه به سرمایه گذاری در این حوزه، به تولید آب شیرین برای مصارف صنعتی قشم روی آورد.

سید محمد میرشفیع نایب رئیس هُلدینگ سرمایه گذاری برق و انرژی غدیر دیروز با اشاره به هدف گذاری بخش خصوصی در این حوزه به خبرنگاران گفت: این شرکت با همکاری گروه صنعتی مپنا سرمایه گذاری مشترک برای ایجاد مجتمع نیروگاه تولید برق سیکل ترکیبی و تولید آب شیرین در این جزیره را آغاز کرده اند.

به گفته وی، ظرفیت اسمی تولید برق در نیروگاه غدیر قشم که اکنون فاز اول آن به مرحله پایانی ساخت خود رسیده، ۵۰۰ مگاوات و ظرفیت تولید آب شیرین در آن حدود ۱۰۰ هزار مترمکعب در روز است.

میرشفیع ادامه داد: فاز اول این مجتمع با ظرفیت تولید برق اسمی ۳۴۰ مگاوات حداکثر تا اواسط فروردین ۱۳۹۹ به بهره برداری می رسد و قادر به تأمین تمامی مصارف برق فعلی مورد نیاز جزیره قشم است.

وی افزود: در فاز دوم ضمن تکمیل ظرفیت تولید برق نیروگاه به میزان ۵۰۰ مگاوات، امکان تولید ۸۰۰۰ متر مکعب آب شیرین در روز به روش حرارتی فراهم می‌شود. از طرف دیگر مطابق با پیشرفت فعلی پروژه انتظار می رود فاز دوم مجتمع در آبان ۱۴۰۰ به بهره برداری برسد و نهایتاً فاز سوم با ظرفیت تولید ۴۸۰۰۰ مترمکعب در روز ( و ۵۰۰ مگاوات برق با راندمان ۴۹ درصد) تا پایان سال ۱۴۰۱ به اتمام می رسد.

نایب رئیس هُلدینگ سرمایه گذاری برق و انرژی غدیر با اشاره به اینکه در برنامه ریزی های آتی تولید آب شیرین برای مصارف صنایع مستقر در جزیره به روزانه ۱۰۰ هزار متر مکعب خواهد رسید، گفت: تاکید ویژه سرمایه گذاران مجتمع نیروگاه سیکل ترکیبی و تولید آب برق قشم استفاده حداکثری از ظرفیت های ساخت داخل تجهیزات بوده به نحوی که ۹۸ درصد تجهیزات مورد استفاده در نیروگاه ساخت داخل است.

گزارش خبرنگار ما می افزاید: در این مجتمع از دو واحد توربین گاز MAP2A به ظرفیت ۱۷۰ مگاوات، دو واحد بویلر بازیاب حرارت و یک واحد توربین بخار ساخت گروه مپنا برای تولید برق استفاده شده است.

ظرفیت توربین های گازی انتخاب شده برای این نیروگاه باعث شده است تا۴۰ تن بخار در ساعت بیش از نیاز تولید برق در نیروگاه تولید شود، بنابر این بخار مازاد تولید شده در دو واحد آب شیرین کن حرارتی قادر به شیرین سازی ۸۰۰۰ متر مکعب آب دریا و تبدیل آن به آب شرب خواهد بود. در فاز سوم توسعه نیروگاه هم با استفاده از تجهیزات اسمز معکوس میزان آب شرب تولید شده در مجتمع به ۴۸۰۰۰ مترمکعب در روز خواهد رسید.

میرشفیع گفت: در دوره احداث مجتمع نیروگاه سیکل ترکیبی و تولید آب شیرین قشم بیش از ۷۰۰ نفر به صورت مستقیم و غیرمستقیم مشغول به کار شده اند و پس از بهره برداری از مجتمع نیروگاهی هم ۲۰۰ پرسنل متخصص در جزیره قشم مشغول خواهند شد.

عناوین برگزیده