تاریخ: ۲۳ آذر ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۱:۵۶
بازدید: ۱۸۳
کد خبر: ۷۲۷۰۹
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
رئیس کنفدراسیون صادرات گفت:

افق‌های ناروشن بودجه ۹۹ برای صادرات غیرنفتی

می متالز - درحالی لایحه بودجه سال آینده از سوی حسن روحانی به مجلس تقدیم شده است که بسیاری از فعالان اقتصادی نسبت به منابع درآمدی دولت در این بودجه واکنش نشان دادند و بعضا معتقدند اغلب منابع درآمدی دولت از این شیوه محقق نخواهد شد.
افق‌های ناروشن بودجه ۹۹ برای صادرات غیرنفتی

به گزارش می متالز، این درحالی است که رئیس کنفدراسیون صادرات از زاویه‌ای دیگر به این مشکل نگاه کرده و معتقد است نرخ تبدیل دلار به ریال که از سوی دولت برای بودجه ۹۹ درنظر گرفته شده اگرچه به خودی خود مشکلاتی دارد اما نیمه پنهان این است که صادرات غیرنفتی کشور را نیز تحت تاثیر خود قرار می‌دهد.

محمد لاهوتی در این زمینه به ایراسین گفت: متاسفانه نرخ تعیین شده برای دلار در بودجه ۹۹ مشخص نیست چون ارقام متفاوتی برای آن درنظر گرفته شده است، از این رو صادرکنندگان قطعا هنگام تسویه و انجام فعالیت‌های تجاری خود با دولت و از همه مهم‌تر بانک مرکزی بامشکلاتی روبرو خواهند شد.

لاهوتی تصریح کرد: تا امروز همه کارشناسان اقتصادی و فعالان تجاری به دولت انتقاد می‌کردند که دلار دو نرخی مشکلاتی ایجاد می‌کند که هزینه‌ آن در شرایط فعلی به صلاح اقتصاد کشور نیست، اما می‌بینیم در بودجه ۹۹ به جای اینکه دلار تک نرخی داشته باشیم حداقل ۴ نرخ مشخص شده از سوی دولت داریم که تک تک این نرخ‌ها مشکلاتی را به دیگری تحمیل می‌کند و در نهایت اقتصاد و مردم هزینه آن را می‌پردازند.

رئیس کنفدراسیون صادرات با ابراز تعجب از اصرار دولت برای مبنا قرار دادن دلار ۴۲۰۰ تومانی گفت: حتی در سامانه نیما میانگین نرخ ارز کمتر از ۱۰ هزار تومان بوده اما معلوم نیست چرا دولت بر روی این عدد اصرار دارد. این در شرایطی است که بیشتر کارشناسان اعلام کرده‌اند که ارز ۴۲۰۰ تومانی به دست مردم نمی‌رسد و بهتر است دولت نرخ ارز را واقعی کند و به روش‌های دیگر به اقشار آسیب‌پذیر کمک کنند.

به گفته وی البته راه دیگر اینکه ارز صادراتی در سامانه نیما عرضه شود که بازهم رقم را نمی‌توان فیکس و ثابت درنظر گرفت و شواهد نشان می‌دهد که بازهم باید منتظر نرخ‌های دستوری در بخش‌های مختلف بخصوص ارز باشیم.

لاهوتی ادامه داد: پس تنها فرض این است که هر عددی بالاتر از ۸۵۰۰ تومان مطرح شود دولت خودش سوبسید آن را پرداخت می‌کند که البته هنوز چنین چیزی اعلام نشده است.

رئیس کنفدراسیون صادرات درپایان گفت: تنها نتیجه‌ای که می‌توان از این روند به دست آورد و فعالان اقتصادی باید منتظر آن باشد ظهور نرخ‌های سوم و چهارمی برای دلار در اقتصاد ایران است که فقط افق‌های صادراتی را نا روشن و اقتصاد داخلی را رانتی می‌کند.

عناوین برگزیده