تاریخ: ۲۳ آذر ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۲:۲۷
بازدید: ۱۴۲
کد خبر: ۷۲۷۱۹
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

۱۰ مقصد عمده تجاری ایران در هشت ماهه ۹۸

می متالز - عمده‌ترین مقاصد صادراتی ایران به لحاظ ارزش صادرات کالا طی هشت ماهه ۱۳۹۸ به ترتیب کشورهای چین، عراق، امارات، ترکیه و افغانستان بوده‌اند.
۱۰ مقصد عمده تجاری ایران در هشت ماهه ۹۸

به گزارش می متالز، معاونت بررسی‌های اقتصادی اتاق بازرگانی تهران در گزارشی و براساس آمارهای منتشر شده از سوی گمرک ایران مقاصد عمده صادرات و واردات کالا در هشت ماهه نخست امسال را بررسی کرده است.

در هشت ماهه نخست امسال ۲۷ میلیارد دلار کالا از کشور صادر شده و در مقابل آن ۲۸.۴ میلیارد دلار وارد شده است که براین اساس تراز تجاری کشور ۱.۴ میلیارد دلار منفی بوده است.براین اساس ارزش صادرات حدود ۱۱ درصد و ارزش واردات حدود ۵ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش یافته است.

این آمارها نشان می‌دهند که طی این مدت ۲۵ درصد از صادرات ایران به چین، ۲۱ درصد به عراق، ۱۱ درصد به امارات، ۱۰ درصد به ترکیه و ۶ درصد به افغانستان بوده است. به این ترتیب ۷۳ درصد از صادرات ایران تنها به این کشورها انجام شده و ۲۷ درصد دیگر به سایر کشورها بوده است.

از سوی دیگر عمده‌ترین مبادی وارداتی ایران به لحاظ ارزش واردات نیز به ترتیب چین با ۲۶ درصد، امارات با ۱۹ درصد، ترکیه با ۱۲ درصد، هند با ۹ درصد و آلمان با ۵ درصد بوده‌اند.

براین اساس ۷۱ درصد از واردات کشور از این ۵ کشور و ۲۹ درصد دیگر از سایر کشورها بوده است. این آمارها همچنین نشان می‌دهند که وزن کالاهای صادراتی حدود ۱۷ درصد و وزن کالاهای وارداتی حدود ۲ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش یافته‌اند.

اما متوسط قیمت کالاهای صادراتی در این مدت نسبت به مدت مشابه سال قبل از آن حدود ۲۴ درصد و متوسط قیمت کالاهای وارداتی ایران نیز ۷ درصد اُفت داشته‌اند.

عناوین برگزیده